منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(3)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(3)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(3)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان الأحد أغسطس 23, 2015 12:36 pm

[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(3)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  11836710[/img]


ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(3)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما

إتصلت خطيبة عصام ، رد عليها و حاول يخفي عنها خوفه وقلقه على صاحبه ، وفجأه سمع صوت فزعه ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري !!!
سمع صوت ازاز بيتكسر فقفل معاها بسرعه وجري على أوضة عدنان فضل يخبط ع الباب : عدنان إنت كويس ؟؟ لو سمحت افتح الباب ! عدناااان

ما إستناش ردّه ، كسر الباب ولقاه منهار وبيكسر في كل حاجه تقابله حاول يسيطر على حركته جري عليه وضمه من ضهره وعدنان بيحاول يفلت نفسه من بين إيديه : سيبنيييي قولتلك عاوز أكون لوحدي أنا مش عاوز أشوف حد ، سيبني وإطلع برررره ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

عصام : لأ مش هسيبك ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري مش هسيبك ترجع تاني لنقطة الصفر وأنا ما صدقت إنك قدر تتناسى ، كفايه يا عدنان أرجوووك إهدا كفااايه ماتعملش في نفسك كده بقى ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

فلت من إيديه : إطلع بره وسيبني يلااا بررره ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري أنا ماقولتش لحد يحمل همي

لسه شايف كل إللي مر في حياته قدام عينيه وكل ما يشوف مشهد تزيد ثورته ويكسر كل حاجه تقع في إيديه ، عصام مش قادر يسيطر ع الموقف فإتصل بالدكتور إللي كان بيعالجه ، مرت ساعه ولسه حالة عدنان زي ما هي بل بيزداد إنهياره ، وصل الدكتور وطلب من عصام يكتفه ، إداله حقنه مهدئه حطوه ع السرير ، لحظات وخارت قوته وبدأت عيونه تتقفل ‏‎squint‎‏ رمز تعبيري
غطاه عصام وخرج يتكلم مع الدكتور بره .

_ إيه إللي حصل يا عصام ؟!!

عصام : هو آخر مره جه لحضرتك إمته ؟!

_ عدنان ماشفتهوش من ساعة ما سافر نيويورك ولما رجع هنا تاني كان بيجي يدردش معايا شويه ، يعني دردشة صحاب كده لكن الجلسات والعلاج بطلناها من زمان لإنه كان يعتبر خف خلاص وبدأ يتناسى كل إللي حصل ويعيش حياه طبيعيه

عصام : يعني رجعنا لنقطة الصفر من تاني خلاص ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري !!!

_ لأ أظن عدنان بس تحت تأثير صدمه لسه حاصله قلبت عليه كل مواجعه ، بعد ما يفوق من المهدئ هيكون كويس إن شاء الله وتقدر تتكلم معاه وبعد ما يفوق ياريت تخليه يزورني في العياده عشان اتطمن عليه أكتر

عصام : أوك يا دكتور إن شاء الله ، وأسفين لإزعاج حضرتك بس ماكنتش قادر أسيطر عليه

_ ده واجبي يا عصام المهم زي ما قولتلك ضروري يزورني في العياده وكلمني لو حصل أي حاجه

عصام : أوك يا دكتور حاضر

_مع السلامه

وصّله عصام للباب وطلع لأوضة عدنان بص عليه وهو نايم ، بص على منظر الأوضه و رَقّ قلبه لحاله ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري نده للشغاله تنضف الأوضه قبل ما عدنان يصحى وطمنها لما لقى نظرات ذعر في عيونها ، سابها تنضف الأوضه ونزل اتصل بخطيبته يطمنها ...

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

عادل إتصل بداليا عشان تفتح النت وتكلمهم فيديو ، كلمته وهي ماسكه دموعها ، عادل وحشها أوي ، وحشها إن كل ما تحس بخنقه تفضفض معاه ، وحشها إنه يشاركها كل لحظات حياتها ، لا حضرت فرحه ولا ولادة أطفاله ، نفسها تترمي في حضنه وتبكي وهو رغم ضحكتها إللي ما فارقتهاش وهي بتكلمه حس بيها

_ مالك ؟

_ مالي إيه يا ابني ما أنا زي الفل أهه

_ الكلام ده تقوليه لحد غير عادل هه

_ مفيش بس مشتقالكم أوووي Sad(

_ ماترجعي يا داليا وكفايه بقى غربه لحد كده ، مش عارف ليه مُصره تفضلي هناك !

_ أنا نفسي معرفش يا عادل كل ما خالك ينزل مصر ويعرض عليا آجي معاه حاجه جوايا بتمنعني ، الله المستعان ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري ! المهم سيبك مني ومن دلعي ده وقولي نوده فين ؟!

_ هنادي بتجهز الشنط جوه عشان مسافرين الصعيد الولاد وحشوا جدتهم وعاوزه تشوفهم وكمان هنادي أهلها وحشوها وبقالها كتير مستحمله ضغط شغلي صراحه قلت أعوضهم بأجازه هناك بقى ومن ساعة ما عرفت وهي طايره من الفرحه وبتجهز في الشنط تقولي حابسهم ولا معتقلهم يا بنتي هههههه

_ هههههههههه ربنا يخليكم لبعض يا حبيبي ، ابقى سلملي عليها وانا هكلمها بكره ان شاء الله

_ ماشي يا جميل بس خدي بالك من نفسك عشان خاطري وانا متأكد إن فيه حاجه شغلاكي ومستنيكـِ~ وحشتني الفضفضه معاكـِ~ يا نيله ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

_ وأنا والله وحشتني أكتر منك ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري بس لو فيه حاجه أكيد هقولك ، خد بالك من نفسك ومن الولاد

_ حاضر وإنتي كمان وسلميلي على كل إللي عندك

_ حاضر لا إله إلا الله

_ محمد رسول الله

قفل مع داليا وبص لصورة فرحه إللي ع المكتب ، إبتسم بحب وهو بيمرر إيديه على صورة هنادي ، إفتكر أيام ما كانت عايشه معاهم بعد سفر داليا ، ماكنش بياخد باله من إهتمامها بيه ، في الأول كان بيعتبرها أخته بل ماكنش بيهتم بوجودها في البيت من الأساس ، لحد ما فـ يوم كان راجع من الشغل لقاها ماشيه بسرعه وواحد وراها بيعاكسها ، يومها جري عليهم قالها تروّح ع البيت وفضل هو يضرب فيه بلا وعي لما كان هيموت في إيديه ، لولا الناس إتلمت وحجزت بينهم ، بعد ما خلصت الخناقه لقاها واقفه وماسكه شنطته ، مشيوا ع البيت وهم في طريقهم وقف وصرخ في وشها : إيه إللي خرجك دلوقتي ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ‼️!

ردت بخوف : ما أني كل يوم بخرج في الوجت ده عشان أجيب طلبات البيت ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ وبعدين انا مش قولتلك روحي ع البيت فضلتي واقفه ليه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ‼️!

_ أصل أصل خفت عليك أ أ جصدي يعني خفت تموته وتضيع نفسك يعني والحكايه مامستهلاش ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ مامستهلاش ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري ‼️! طاب إمشي وإنتي ساكته بقى و لو سمحتي بعد كده طلبات البيت إكتبيها في ورقه وهجيبها وانا راجع من الشغل

_ حاضر إللي تشوفه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

في اليوم ده تحديداً خد باله إن هنادي تعنيله ، فضل يبرر لنفسه ويقول عشان إعتبرتها أختي وفرد من البيت وكان واجب عليا ….إلخ
ولما كانت عاوزه تنزل تشتغل وسمعها بتستأذن من أمه على شغل في محل ملابس وقتها إتعصب وتدخل في الكلام بينهم ورفض شغلها وأمه كانت مستغربه موقفه ومستغربه أكتر إن هنادي ماجادلتش وماكسرتش كلمته بعد ماكانت مُصره ع الشغل وبتقنعها بيه في لحظه ومن كلمه واحده منه غيرت موقفها !

إفتكر لما أمه بدأت تلاحظ تغيره وإتكلمت معاه وقالتله لو جواه مشاعر ناحية هنادي معندهاش مانع يتجوزها ، يومها إتصدم من كلام أمه ونفى عن قلبه حبها ، لكن بعد ما خرجت من الأوضه قلبه عاتبه وطير النوم من عينيه !
فضل يكدّب قلبه ويحاول يتجنبها لحد ما جه عمها صابر يشكرهم وياخدها من عندهم ، الفكره لوحدها كانت هتجننه ، مش متخيل إنه مايشوفش هنادي في البيت تاني !
يومها كانت بتبصله بحزن وقرا في عيونها كلام ومشاعر كتيره من ضمنها إنها بتستنجد بيه ، في اللحظه دي بس إكتشف إنه بيحبها ، لمت هدومها وودعتهم وقبل ما تخرج مع عمها وقف وقال : حاج صابر أنا عاوز أتجوز هنادي
ما همهوش صدمة أمه وكل الموجودين ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري أول حاجه عملها بص عليها هي ولقى عيونها مبتسمه ودموع الفرحه نازله تحضن خدها وأول ما عينها جت في عينه بصت في الأرض بخجل :'))

_ واه بس الأمور دي ما تتجالش إكده يا ولدي ، هي أه عاشت عنديكم وجت طويل بس بردك هي ليها أهل لازمن تجيلها بيتها معززه مكرمه

_ على راسي طبعاً يا حاج صابر ، أنا بس بقولك عشان أستأذن منك ، نيجي إمته نطلبها ؟!

_ يعني يا ولدي عنروح البلد نصفي الأمور وإنت عارف إللي حُصل زين ولما إن شاء الله الأمور تهدى عتصل عليك لما أحدد معاد مع أعمامها

_ طيب تديني كلام رجاله إنك مش هتخلي حد يلمسها أو يأذيها ؟!

_ عيب يا ولدي أني من غير ما تجول عنفذ وصية عوض الله يرحمه ومش عخلي حد يجرب منّيها ولا يظلمها واصل

مشيوا وإستلمته أمه سين وجيم ، بس كانت فرحانه جداً من قراره هي وأبوه ،، إفتكر لما راحوا طلبوها من الصعيد ، ومن يوم ما اتجوزها وهي بتثبتله إن قلبه إختار صح ، بتستحمله وتسانده وراضيه بالقليل معاه وعمرها ما اشتكت ولا حملته فوق طاقته ، وزاد حبه ليها لما ربنا رزقه منها 3 أطفال ، ده غير برها بأهله إللي زود حبها فـ قلبه أضعاف

خرج من شروده على قبله حانيه على خده : سرحان فـ إيه ؟!

إبتسم وقبل إيديها : وهسرح في مين غيرك يا ست الحسن والجمال ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

_ ربنا يخليك ويجبر بخاطرك يا رب ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_ جهزتي الشنط ؟

_ أه الحمدلله كل حاجه جاهزه ونيمت الولاد ، أجهزلك العشا ؟

_ لا يا حبيبتي مش جعان ، مصدع بس شويه هقوم أنام عشان أصحى فايق للسفر إن شاء الله ، أه وصحيح لسه مكلم داليا وبتسلم عليكي

_ الله يسلمها من كل رضي ، هكلمها جبل ما نسافر بكره إن شاء الله

_ إن شاء الله

طبع قبله على جبينها : تصبحي على خير يا حبيبتي

_ وإنت من أهل الخير ، وأنا دجيجتين بس عجهز الزيارة بتاعة أمي وأحصلك إن شاء الله

جهزت كل حاجه ودخلت تنام ، بصتله وهو نايم جنبها وإبتسمت ، إفتكرت حبها ليه من أول مره شافته فيها ، كان واجع قلبها إنه مش حاسس بيها ودايماً تفوّق نفسها إنتي فين وهو فين !
لحد ما كان واحد بيعاكسها ودافع عنها وكإنها حد يخصه مش مجرد شهامه وبس ، من اليوم ده بدأت تلاحظ تغير معاملته معاها وإهتمامه لأمرها ، كانت بتفرح أووي لما يتدخل في حاجه تخصها وكانت بتنفذ كلامه بفرحه ،

مش ناسيه وقوفه جنبها يوم ما عرفوا خبر وفاة أبوها في السجن ، و يوم ما عمها صابر جه ياخدها من عندهم ، رغم إنها المفروض تفرح عشان خلاص أخيراً هتتصالح مع أهلها وترجع لحضن أمها بس كانت حزينه لفراق خديجه إللي إعتبرتها أمها وعمران إللي كان في مقام أبوها وأحمد أخوها وأهمهم عادل إللي ماكنتش مستوعبه فكرة إنها ما تشفهوش تاني !
بصتله تستنجد بيه ، وماكنتش مصدقه لما سمعته بيطلبها في آخر لحظه وآخر أمل كان جواها ، حست إنها في حلم ، لما سافرت مع عمها وواجهت المشاكل كانت تبكي في أوضتها وتدعي ربنا ينجيها ويجمعها بعادل قريب ، كانت تفرح أووي لما تفتكر وصيته لعمها إن محدش يلمسها أو يأذيها ، جملته دي كانت بتهون عليها إللي شافته ، وربنا إستجاب لدعائها وبعد شهرين من الصراعات أهلها رضيوا عنها وقبلوها ، وجه عادل إتقدملها ، من يوم ما اتجوزته وهي عايشه سعاده حقيقيه عمرها ما عاشتها في حياتها ، حتى في الأوقات العصيبه إستحملت ، يكفيها إنها جنبه ، وفرحتها إكتملت لما ربنا رزقها بثمرة حبها أولادها ، قربت منه ودفنت راسها فـ حضنه ، غمضت عنيها وهي مبتسمه وقلبها بيدعي ربنا ما يحرمها من السعاده إللي عيشاها مع حبيبها ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري ~
•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

صحي عدنان في نص الليل حاسس بصداع شديد ، مسك راسه وقايم للحمام وقع في الأرض ، سمع عصام صوته وجري عليه ، صرخ عدنان في وشه : أنا مش قولت ما تشيلهمش أبدااا ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ الدكتور قال غلط كده يا عدنان لازم ترتاح شويه

_ أنا مرتاح كده إياك تكررها تاني ، أنا مش محتاج لشفقة ولا مساعدة حد ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ طيب خلاص إهدى أرجوك أنا أسف

لانت ملامحه وزفر بضيق : أوووففففف ، ما تزعلش مني يا عصام ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ وهو حد إشتكالك يا جدع إنت ‏‎confused_rev‎‏ رمز تعبيري !

_ طاب إسندني للحمام بقى

إتوضى وخرج لقى عصام خرج من الأوضه و مجهزله سجادة الصلاه والمصحف ، إبتسم ، وقف وهتف بخشوع الله أكبر
طال سجوده وعلا صوت نحيبه وهو بيشكي لربه ع إللي في قلبه ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري صلى وقرأ قرآن وقرر ما يفكرش تاني في البنت دي ، لام نفسه لإن هو إللي وجع قلبه بإيديه لما فكر في واحده حتى ما يعرفش عنها أي حاجه ، قرر يرجع تاني زي ما كان الأول شغله عنده أهم حتى من نفسه ….
~
~
~
صحي عصام مفزوع على خبط في كتفه ، فتح عيونه ولقى عدنان لابس بدلته وبيقوله : يلا بلاش كسل ورانا شغل كتيير لازم يخلص

_ إنت سخن ولا إيه يا عدنان من إمته بتروح الشركه بدري أوي كده ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ‼️

_ من دلوقتي ، يلا عشان ما نتأخرش أكتر من كده

_ مانتأخرش ! حضرتك مش هتلاقي ولا موظف في الشركه دلوقتي

_ مش مهم ، المدير لازم أول واحد يروح ، يلا عشان عاوز أراجع الحسابات

_ الله الله شكلنا رجعنا للنكد والغم من تاني ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ نعم ؟!

_ ولا حاجه يلا يا عمنا ، هقوم ألبس أهه ، صبرني يا رب ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري
.
.
عصام حاول كتير يقنع عدنان يزور الدكتور في العياده لكنّه رفض و رجع لحياته الأولى بيركز في شغله وبس ، اليوم كله إنضباط وقرارات حازمه ، حتى الضحكه إتمنعت من الشركه ، كله شغل وإنضباط وبس ، يخرج من الشركه يروح البيت ومن البيت للشركه ، بطّل عاداته القديمه ، بطّل يروح عند النهر ويستناها ، ركن مشاعره ع الرف وعصام خايف عليه ومش حابب يشوفه بالشكل ده ، نفسه يعمل أي حاجه تساعده ، ماقدرش يسافر ويسيبه كده ، قرر يفضل معاه لحد ما يشوف حل لمشكلته وترجع البسمه من تاني لحياته ~
•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

داليا واقفه في المطار ، ماسكه بوكيه ورد وباصه على بوابة المسافرين بترقب ، حاسه قلبها هيقف من سرعة نبضاته ، وأخييراً ظهرت نِهال ، وبمجرد ما عيون داليا لمحتها نزلت دموع أشواق وفرحه على خدها ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري إبتسمت نِهال وجريت عليها ، رفعت إيديها ومسحت دموع داليا فإترمت في حضنها وبكت بحرقه ، بكت بكل لحظة عذاب إتحملت فيها ومسكت دموعها وبدلتها بشبح ضحكه ، بكت بكل لحظة حست فيها بالوحدة ونِهال ماقدرتش تمسك دموعها بتبكي بصمت وتربت على كتفها ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

مرت لحظات الإستقبال الحار وأحضان الأشواق والحنين بين داليا ونهال لحد ما وصل زوج نهال ، كانت مُصره داليا تيجي معاها البيت لكنّها رفضت وقالتلها هتزورها بكره إن شاء الله لما ترتاح من تعب السفر ، ركبت مع زوجها وهي مبتسمه وبتشاور لداليا وداليا بتشاورلها هي وولادها والفرحه ماليه قلبها ، لسه مش مصدقه إنها من شويه كانت ضامه حد من أحبابها ، بصت للسما وشكرت ربها إللي عالم بحالها وبعتلها إللي تطبطب على قلبها وتآنس وحدتها :')) ~
•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

خلّصت كل الإجراءات ومنتظره ميعاد طيارتها ، رغم إنها كانت منتظره قرار السفر بفارغ الصبر وفرحت جداً لما إتحققت أمنيتها إلا إن جوه قلبها وحشه وخوف وغربة ، بررت إن ده إللي بيحسه كل واحد بيتغرّب عن وطنه ثم إنها كانت حاسه بغربة وهي بين أحضان وطنها ، الحزن والذكريات الأليمه بدأت تتسرب لقلبها فبسرعه طردتها وقامت تستعد لما سمعت نداء وصول طيارتها~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

كان نايم بهدوم الشغل لما وصله تليفون يجي يحقق في جريمة قتل ، عدل هدومه ، غسل وشه وراح لمكان الجريمه ، بدأ التحقيق ومش قادر يفتح عيونه من الصداع ‏‎grumpy‎‏ رمز تعبيري وفجأه لمحها فغلي الدم في عروقه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري
طلب من زميله يكمل ، ساب إللي في إيديه وراح ناحيتها ، سحبها من إيديها بعصبيه رغم مقاومتها ، حطها في العربيه وساق وهو في قمة غضبه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ~

وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا الحلقه الجايه إن شاء الله عشان نكمل باقي الأحداث ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

لـ #ندا_سليمان
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى