منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(4)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(4)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(4)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان الأحد أغسطس 23, 2015 12:39 pm

[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(4)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  11836710[/img]


ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(4)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما

كان نايم بهدوم الشغل لما وصله تليفون يجي يحقق في جريمة قتل ، عدل هدومه ، غسل وشه وراح لمكان الجريمه ، بدأ التحقيق ومش قادر يفتح عيونه من الصداع ‏‎grumpy‎‏ رمز تعبيري وفجأه لمحها فغلي الدم في عروقه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري طلب من زميله يكمل ، ساب إللي في إيديه وراح ناحيتها ، سحبها من إيديها بعصبيه رغم مقاومتها ، حطها في العربيه وساق وهو في قمة غضبه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ إنت إتجننت إزاي تعمل كده !!! مش هتبطل همجيه بقى ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !!!!

بتستفزه وهو مازال ساكت لحد ما وصل للبيت ، نزل فتح باب العربيه وسحبها من إيديها

_ أه أه سيب إيدي حرام عليك ، كفايه بقى ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ هشششششش ياريت ما اسمعش نفسك لحد ما نطلع البيت أظن كفايه فضايح قصاد الجيران ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ ما تقول لنفسك وهو مين إللي بيعمل الفضايح دي ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !!

زفر بغضب وهي إستسلمت ومشيت معاه ساكته لحد ما طلعوا شقتهم ، دخلوا ورزع الباب ، فلت إيديها فمسكتها بألم وهي بتصرخ في وشه : أقدر أفهم إيه الهمجيه دي ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !!!

رد بهدوء : أولاً قولتلك ألف مره ماتعليش صوتك عليا ، ثانياً يا مدام يا محترمه إزاي تخرجي من بيت أهلك من غير علم جوزك ، إحنا أه فيه مشاكل بينا وإنتي سيبتي البيت بس ده مايديش لسيادتك الحق تخرجي بدون علمي !

_ وأنا يعني خرجت فين ده شغلي ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري

رد بغضب رعبها : وإنتي عارفه كويس أوي إن شغلك ده هو السبب في كل مشاكلنا وهو الجحيم إللي خلّى حياتنا مع بعض مستحيله ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ وليه ما تقولش إنه شغلك إنت ليه أنا إللي لازم أضحي وأسيب شغلي ونجاحاتي إللي تعبت عشان أحققها ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري !!!

_ أه فكره فعلاً أسيب أنا الشغل وأقعد في البيت و أربي البنت و إنتي تصرفي علينا بقى إيه رأيك ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري ؟

_ من فضلك ما تسخرش مني يا حضرة الظابط عموماً أنا ريحتك مني وسبتلك البيت سيبني في حالي بقى

_ أه حضرتك سبتي البيت بس ناسيه إنك لسه تبقي مراتي ولا الشغل نساكـِ~ دي كمان زي ما نساكـِ~ بنتك ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري

_أنا عمري ما نسيت بنتي ،،، كملت كلامها بسخريه : ولا ده كله كلام الهانم مامتك ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري !!

صفعها على وشها فصرخت من الألم ، مسكها من ياقة بلوزتها : أنا ممكن أعديلك أي حاجه وأي تصرف تعمليه لكن عند أمي وأقفي عند حدك وإتكلمي عنها بأدب فاهمه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !!!

وهي بتبكي : للأسف أنا دلوقتي بقيت فاهمه كل حاجه ، لمّا إنت كنت بتحبها أوي كده لدرجة إنك تسمّي بنتنا على إسمها إتجوزتني ليه ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري !!!

_تاني هنعيد الموضوع ده !!! إنتي إخترتي الإسم معايا وكنتي موافقه عليه

_ عشان كنت فعلاً بحسها قدوه أي بنت تقتدي بيها وكنت عاوزه بنتي تبقى قويه زيها لكن ما كنتش أعرف إني إخترت مع جوزي إسم حبيبته ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ بطّلي جنان يا شيماء قولتلك 100 مره من يوم ما خطبتك وداليا خلاص مابقتش بفكر فيها أكتر من كونها أخت ، ليه مُصره تكبّري حجم الفجوه إللي إتكونت بينا ليييه !!!!

قعدت على أقرب كرسي ، دارت وشها بإيديها وفضلت تبكي بحرقه ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري رق قلبه وقعد قصادها ع الأرض :
عشان خاطري كفايه بكى بقى يا حبيبتي ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري والله وحشتيني ، إمته هترجعي لبيتك وجوزك وبنتك ، إمته هحس بوجودك جنبي إحنا بقى البيت مجرد فندق ولا إستراحه بننام فيها ، إنتي عارفه كويس إن كل إللي بعمله عشانك وعشان مصلحتك إنتي وبنتنا

صرخت بصوت متهدج : لأ عشان نفسك ومصلحتك انت وبس ، عشان ترجع تلاقي خدامه في البيت تطبخلك وتغسلك وتحطلك رجليك في ميه وملح وناسي إن ليها كيان وشخصيه ومن حقها تحقق ذاتها ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ تاني هنرجع لكلام ملهوش لازمه !!! وأنا إمته منعتك من شغلك !!! ما انا قولتلك اشتغلي بس بلاش قسم الجرايم والحوادث ده ، ماينفعش أبقى رايح مكان خطر وألاقي مراتي سبقاني لهناك بدون علمي عشان تعمل سبق صحفي ، والأهم من ده كله ماينفعش مراتي تنشر أسرار شغلي ، ماينفعش نبقى بنتغدا وتستدرجيني في الكلام وانا عشان إنتي مراتي وأكتر شخص لازم أثق فيه أحكيلك فتاني يوم كل كلمه تنزل في الجرايد ، ماينفعش كل يومين أروح أجيبك من القسم ، ماينفعش بنتك تستناكـِ~ عند بوابة المدرسه وسيادتك تنسي إنك المفروض تجيبيها عشان كنتي بتعملي سبق صحفي ، وناسيه إن دلوقتي بقى خطف الأطفال أسهل حاجه في البلد ، ماينفعش بنتك تسخن وماتكونيش جنبها ، ما ياما فيه سيدات عاملات كتير وصحفيات وعارفين ينظموا حياتهم ، مش أنانيين زيك بيفكروا في نفسهم وناسيين إن ليهم بيت وأطفال هم أهم مسئوليه عندهم !!!

_ لو خلصت كلامك ياريت توصلني لبيت أهلي !

_ برده !!

_ أيوه ، وياريت تمشي في إجراءات الطلاق بسرعه

_ أمممم بس ساعتها ما تلومنيش يا شيماء ، ساعتها إنسي إن بنتك تعيش معاكـِ~

_ إنت عاوز تحرمني من بنتي يا طارق ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري !!!

_ لأ لا سمح الله ، أنا بس عاوز أخلي مسئوليتك عشان تتفرغي لشغلك ونجاحاتك إللي فضلتيهم على بيتك ،، إتفضلي يلا عشان أوصلك

مشيت وراه ولسه بتبكي ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري وصلها لبيت أهلها ، ومشي بالعربيه في الشوارع بلا هدف ..~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

وصلت الكافيه في الميعاد ، دورت على نِهال بعيونها بين الترابيزات لحد ما لقتها ، شاورتلها وراحت ناحيتها ، وبعد السلامات الحاره طلبوا مشروبات ، فضلت داليا تحكيلها شويه عن أحوالها ونِهال كذلك

داليا : أمال الولاد فين ؟

_ راحوا الملاهي مع أبوهم ، طمنيني على أحوال الشغل بقى ؟

_ أنا بطلت أروح وخلاص قررت أقدم إستقالتي ، صليت إستخاره ومش مرتاحه إني أكمل ، هتوكل على الله وأسيبه وأكيد ربنا هيعوضني ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

ربتت على إيديها : إن شاء الله يا حبيبتي Smile)

_ أخبار مصر إيه وطمنيني صحيح طارق وشيماء عاملين إيه ؟؟

_ سؤال صعب صراحه ، مصر من وقت ما سبتيها وهي بتتطور بس للأسف للأسوأ يا داليا ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري أما عن طارق وشيماء فأظن كده إن قريباً هتسمعي خبر طلاقهم

_ لا إله إلا الله ليييييه كده إيه إللي حصل ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري !!!!!

_ طارق وشيماء أول ما اتجوزوا كانوا تمام أووي مع بعض ما شاء الله وقمة الحب والإنسجام لحد ما ربنا رزقهم بداليا بعدها على طول جه لشيماء شغل إضافي لشغلها في الجريده إنها تقدم برنامج في التليفزيون وطبعاً كانت فرصه بتحلم بيها وافقت وطارق كان مبسوط جداً عشانها ، بعدها إترقت، غير الصفحه إللي ليها في الجريده زي ما هي ، من حوار صحفي ، للقاء ، لسفريات ، لشغل في قلب الحدث ، لسبق صحفي ورا التاني كل ده وطارق كان مبسوط عشانها ، وفجأه إتبدلت شيماء لكائن تاني ، حتى كلنا إستغربناها جداً ، بقى الشغل عندها رقم واحد محدش بيشوفها أصلاً ، بنتها مره تسيبها عند مامتها ومره عند خالتي وإنتي عارفه خالتي مابيعجبهاش العجب ، ده غير إن إسلوبها وحش مع خالتي وإنتي عارفه طارق مامته عنده فوق كل الناس ، حجم المشاكل بيزيد كل يوم بينهم لحد ما اتخانقت مع خالتي يعني خناقه أخيره زادت من الطين بلّه ، يعني خالتي في لحظة غضب ذكرت إن طارق كان متقدملك وأهه دلوقتي سايبه بيتها وقاعده عند بيت أهلها

_ لا حول ولا قوة إلا بالله ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري عشان كده بقى شيماء لما كلمتها من يومين أتطمن عليها ماكنتش بلعاني خالص !

_ إزاي يعني ؟!

_ مش عارفه بس كل مره أكلمها وأتطمن عليها بتكون المكالمه كلها ود كده وحب صادق فعلاً لكن آخر مكالمه ردت بعد معاناه أصلاً بعد ما يأست إنها ترد وكانت بترد على اد السؤال وقالتلي هتبقى مشغوله الفتره الجايه ومش هترد ع الموبايل يعني ما اتصلش تاني من الآخر ولما سألتها مالك قالت ما انا تمام اهه بس يمكن ارهاق الشغل أه وبالمناسبه طارق كويس جداا لو مكسوفه تسألي عنه يعني فسألتها مالها لإن إستغربت يعني إنها تذكر طارق أو تتكلم بالشكل ده قالت ولا حاجه سوري يا داليا لازم اقفل دلوقتي عندي اجتماع ! قفلت معاها وانا مش فاهمه فيه إيه وقلت أكيد حاجه مضيقاها والمكالمه الجايه هفهم منها

_ أمممممم أنصحك بلاش تدخلي انتي في الصوره الفتره الجايه وماتكلميهاش تاني على الأقل لحد ما المشاكل دي تختفي

_ ما انا بقول كده برده ، ربنا يصلح بينهم ويهديهم

_ يا رب

_ مريم أخبارها إيه ؟!

_ مريم مين ؟!

_ مريم يا نِهال ، مهندسه مريم !!

_ آآآآآه ياااه تصدقي بالله معرفش عنها أي حاجه من سنين ! إنتوا لسه بتتواصلوا

_ اه لكن بقالها 8 شهور مختفيه موبايلها دايماً مقفول ومش عارفه اوصلها مابتردش ع الإيملات إللي ببعتها

_ ماتقلقيش يمكن مشغوله شويه وهترد أول ما تشوف الرسايل

_ أتمنى

فضلوا يتكلموا عن حياتهم وداليا بتحكيلها عن قراراتها ، لحد ما زوج نِهال إتصل بيها فوصّلت داليا لبيت خالها ومشيت بعد ما اتفقوا على يوم تاني يخرجوا فيه .....~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

وصلت طيارتها وكانت منبهره بالمكان ، وطغى إندهاشها على إحساس الغربه إللي مرافقها من مطار مصر ، خلّصت إجراءات المطار وخرجت من البوابة ، لمحت مُسنّه أجنبيه رافعه لافته مكتوب عليها إسمها ، إبتسمت وراحتلها ، سلّمت عليها وإتعرفوا على بعض ، ركبت مع المُسنّه عربيتها وإتحركوا للبيت إللي هيستضيفها أثناء فترة الدراسة

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

طارق تعب من اللف في الشوارع بالعربيه ، ركنها وسند راسه ع الكرسي ، لمح صوره متعلقه في ميداليا فيها صورة شيماء وبنته داليا ، ماكنش متخيل إنه هيعيش حياه غير مستقره كده لما يتجوز ، مش هو ده إللي كان بيتمناه لحياته ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
بعد ما داليا رفضته كان مقرر مش هيتجوز ويصبر عليها من حقها ترتاح نفسياً من الحادثه كان مستعد يستناها ، لكن قبل ما تسافر طلبت منه يوعدها إنه يفكر في حياته لإنها مش هترجع مصر تاني و لو رجعت مابتفكرش في الجواز ، ومع إصرار أمه وإلحاحها إنه يتجوز ، بدأ يفكر في الموضوع ، وقتها كانت أقرب حد ليه هي شيماء ، شايف فيها قوه وإصرار وعزيمه بيتمناهم في شريكة حياته ، إتقربت منه أكتر ، عجبته شخصيتها وثقتها ، تغاضى عن أي صفه تانيه كان بيتمنى تكون فيها ، كان مجرد إعجاب شديد بيها ماوصلش لدرجة الحب ، لكن إتقدملها وفي فترة الخطوبه حبها بجد ، إتجوزوا وزاد حبه ليها ، بعد سنه من زواجهم ربنا رزقهم ببنتهم داليا ، يومها إختاروا الإسم سوا ماكنش في نيته يسميها على إسم داليا عشان حبها في يوم لكن شيماء إقترحت إسم داليا لإن ليها الفضل عليها في تحقيق حلمها بعد فضل ربنا وشاف إن إسم داليا مناسب فوافق وسموا بنتهم ، بدأت شيماء تنشغل في تحقيق نجاحاتها وكان مبسوط عشانها وبيدعمها لكن بدأت المشاكل بينها وبين أمه وعشان يتجنب المشاكل إشترا لشيماء شقه منفصله قريبه من بيت أمه بعد ما كانوا عايشيين معاها وهو كان بيراعيها دايماً ويتطمن عليها ومابيحسسهاش إنها وحيده ، لكن للأسف برده زاد حجم المشاكل وأمه ماكنش عاجبها حال شيماء وعدم إهتمامها ببيتها وفي آخر خناقه أمه في لحظة غضب ذكرت سيرة داليا ، خد باله دلوقتي من كلام أمه وإتردد في ودنه : كان مالها داليا لما تبقى مراته ما هو كان متقدملها وكان هيعيش سعيد مع إللي بيحبها بس أنا السبب انا السبب

فاق من شروده وإعتدل في جلسته وهو بيسأل نفسه إمه تقصد إيه بأنا السبب ؟!!!
شغّل العربيه وراح لأمه ، فتحتله وكانت بتبكي ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ضمها بخوف وقلق
_مالك يا أمي ؟؟!!

_ مفيش بس إشتقت للمرحوم أبوك ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

قبل راسها وربت على ضهرها : ربنا يرحمه

_ يا رب ،، طارق أنا كنت عاوزه رقم داليا

إستغرب وسأل : إيه إللي فكرك بيها دلوقتي وعوزاها ليه يعني يا أمي ؟!

بتوتر : يعني عاوزه أتطمن عليها

_ حاضر ، بس تعالي إغسلي وشك الأول ونقعد مع بعض شويه وحشتيني ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

غسلت وشها وقعدت في حضنه على كنبة الأنتريه ، إفتكر وسألها : صحيح يا أمي يوم ما اتخانقتي حضرتك وشيماء ليه جبتي سيرة داليا ؟!

_ من قهرتي يا حبيبي سامحني لو كنت السبب في مشاكلكم بس هي اللي اسمها شيماء دي ما تعمرش في بيت أبداً ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ طيب حضرتك كنتي تقصدي إيه بأنا السبب يا أمي ؟؟!!

رفعت راسها من حضنه وفركت إيديها بتوتر ، لاحظ حركتها الـ لا إراديه وتوترها فمسك إيديها وقبلها ، بصتله ، إنهارت في البكا وإترمت في حضنه ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ، ضمها وهو قلقان وبيسأل : فيه إيه يا أمي مالك يا حبيبتي ؟؟! طيب طمنيني إيه إللي حصل ؟؟!!

بصوت متهدج : إللي حصل وبيحصلك ده ذنب داليا بسببي أنا ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري !

_ مش فاهم تقصدي إيه وإيه علاقة داليا بحياتي !!

حكتله عن حوارها مع داليا إللي خبته عنه من 7 سنين ، ظهرت علامات الصدمه على وشه وماكنش لاقي كلام يقوله ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري

_ أنا أسفه يا طارق ضيعت سعادتك يا حبيبي سامحني ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ ليه بس كده يا أمي !! ليه تجرحي إنسانه بريئه ملهاش ذنب فـ حاجه ليييه عملتي كده لييييه ؟!!!

_ سامحني يا نور عيني لو كنت اعرف ان ده اللي هيحصلك ماكنتش عملت كده ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ، أنا مش بتكلم عني أنا دلوقتي بتكلم عن داليا إللي جرحتيها

_ هاتلي رقمها وانا هتأسفلها وأطلب منها تسامحني ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ ويفيد بإيه بعد 7 سنين تفتحيلها الجرح من تاني يا أمي يفيد بإيه الأسف !!!!

بكت بحرقه وهو ما استحملش دموعها ضمها لحضنه وربت على ضهرها :

خلاص يا أمي كفايه أرجوكـِ~ إنتي عرفاني مابستحملش دموعك ، خلاص قدر الله وما شاء فعل وأكيد داليا نسيت دلوقتي ، إنسي إنتي كمان وإللي حصل في حياتي مش ذنب داليا ولا حاجه ، شيماء إنسانه كويسه وطيبه وتتعاشر يا أمي ومتربيه ومثقفه هي بس إنشغلت شويه ومسيرها هتفوق وترجع لبيتها وزوجها وبنتها ، أرجوكـِ~ ما تكرهيهاش لو بتحبي إبنك بجد يا أمي حبيها عشان خاطري أنا وتقبليها أنا بحب شيماء بجد وبحب بنتي ومش عاوزها تعيش مشتته بيني وبين أمها ، إدعيلي يا أمي ربنا يصلح الأحوال ، أنا خايف على بنتي Sad((

قبلت راسه : ما تقلقش يا حبيبي ربنا هيصلح الأحوال وتعيش أحسن حياه كمان

مسح دموعها ، قبّل راسها وإبتسم : يلا بقى يا ست الكل ضناكـِ~ جعااااان عاوز آكل ، أكلك وحشني ♥️ Wink

إبتسمت بفرح : من عينيا يا نور عينيا ♥️ ^_^

_ تسلم عيونك يا ست الكل

قامت تحضرله العشا وهو دخل أوضته ، رمى نفسه ع السرير ولسه مصدوم من كلام أمه :O رجع لـ 7 سنين فاتوا واتخيل المشهد بين أمه وداليا وقلبه وجعه ، فهم دلوقتي سبب الوجع إللي كان في عيون داليا لما تبصله ، فهم إصرارها على رفضه رغم إنه كان حاسس بقبول منها ، راسه هتنفجر من الصداع وكتر التفكير ومابقاش عارف يتصرف ولا يحل عقد حياته ، مسك راسه وفضل يستغفر الله ويدعيه يفرج كربه ويفرح قلب داليا ويعوضها خير ..~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

شيماء من وقت ما طارق روّحها عند أهلها وهي حابسه نفسها في أوضتها وبتبكي :'(
إفتكرت إعجابها بطارق من أول مره شافته فيها ، وبدأ الإعجاب يزيد لحد ما اتحول لحب بعد تعاملها معاه عن قرب في قضية داليا ، بعد القضيه بقى قريب منها جداً وبيربطهم شغل وتعاملات كتيره ، زاد القرب بينهم وإتقدملها وإتجوزوا وكانت بتحس بسعاده حقيقيه في كل لحظه تعيشها معاه ، كانت حاسه إن داليا سبب من الأسباب إللي ربنا بعتهالها عشان تحقق أحلامها عشان كده قررت أول بنت تجيبها من حبيبها تسميها على إسمها وفعلاً من وقت ما عرفوا إن إللي في بطنها بنت وهم مقررين يسموها داليا
إفتكرت المشاكل إللي بدأت في حياتهم ، كان لازم تضحي بحاجه مقابل حاجه تانيه ، يا بيتها يا شغلها ، حاولت توفق بينهم بس ما قدرتش ودي كانت النتيجه خسرت بيتها وزوجها ، فكرت كتير تسيب الشغل بس عقلها مش قادر يستوعب الفكره ، مش قادره تتخلى عن طموحاتها وأحلامها وتضحي بيها كده بسهوله ، رنت في ودنها جملة أمه في آخر خناقه : (( كان مالها داليا لما تبقى مراته ما هو كان متقدملها وكان هيعيش سعيد مع إللي بيحبها بس أنا السبب انا السبب )) أول مره في اللحظه دي تعرف إنه كان متقدم لداليا ولا كان بيفكر فيها في يوم ، فضلت تبكي بحرقه وهي حاسه بالضياع :'( سمعت خبطه خفيفه ع الباب وصوت بنتها بتبكي : إفتحيلي يا ماما :'(

مسحت دموعها وفتحت الباب ، نزلت في الأرض في مستوى طول بنتها وسألت : مالك بتعيطي ليه ؟؟!!

_ عسان إنتي بتعيطي :'(

ضمتها لحضنها وبدأت تبكي من تاني وداليا بتربت على كتفها : معلس يا ماما أنا اسفه مس هضايقك تاني والله ماتعيطيس بقى :'(

إبتسمت وقبلت راسها : أنا مش متضايقه منك يا حبيبتي بس تعبانه شويه

_ طيب إتسلي ببابا يوديكي للدكتور

_ لا يا حبيبتي أنا خلاص دلوقتي بقيت كويسه الحمدلله عشان انتي في حضني

_ طيب تعالي في حضني تاني عسان تخفي ♥️

إبتسمت وسط دموعها وضمت بنتها لحضنها وجملة طارق بتتردد في ودنها ((ساعتها إنسي إن بنتك تعيش معاكـِ
ضمت بنتها لحضنها أوووي وهي مش مصدقه إن ممكن تتحرم منها في يوم ...~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

داليا توكلت على الله و قدمت إستقالتها بشكل رسمي ، وقررت هترتاح فتره وبعدين تبدأ تدور على شغل من تاني ، مشغول بالها على طارق وشيماء ، كلمت نهال بشرتها بإستقالتها وسألتها عن طارق وشيماء ولقت الوضع زي ما هو ، بتعز طارق جداً ومش ناسيه فضله عليها ، متضايقه إنه واقع في مشاكل دلوقتي ومش قادره تسانده ، خايفه تتدخل تزود حجم المشكله ، بدون ما تقصد جه على بالها أمه ورجعت فلاش باك لـ 7 سنين فاتوا موقف عمرها ما نسيته ولا هتنساه إفتكرت لما أمه جتلها البيت فاكره كل حاجه حصلت كإنها بتحصل قدام عيونها دلوقتي

داليا : يا أهلاً وسهلاً إزي حضرتك يا طنط منورانا والله ♥️ إتفضلي ^_^

سلمت عليهم وإلتفتت لداليا : معلش يا حبيبتي كنت عوزاكي فـ كلمتين على إنفراد

إستغربت داليا : أه ماشي إتفضلي

أخدتها أوضتها وضايفتها بـ كوباية عصير وقعدت جنبها وفضولها موترها منتظره تعرف هي جايه ليه !

إتنحنحت أم طارق وبدأت تتكلم : في الحقيقه أنا أنا مش عارفه أبدأ منين
أبو طارق الله يرحمه لما مات وسابلي طارق إتعذبت كتيير أوي وتعبت عشان أربيه ويبقى راجل وسند وضهر ليا

داليا : بصراحه يا طنط ونعم التربيه ربنا يحفظهولك Smile

كملت : ربنا يكرمك يا حبيبتي ، المهم إني بقالي كتيير أوي من يوم ما طارق إتخرّج وأنا نفسي أشوفه عريس يكون أسره وعيله ويملى عليا البيت ولاد ويعوضني عن كل حرمان عشته فـ حياتي من بعد وفاة المرحوم ، كنت كل يومين أجيبله صور بنات وهو برده يرفض

داليا مستغربه إنها بتقولها الكلام ده بس ماحبتش تقاطعها وسابتها تكمل كلامها

_طبعاً إنتي مستغربه إني بقولك الكلام ده ! إبني طارق إمبارح فاتحني في موضوع الجواز وقالي إنه إنه لقى الإنسانه إللي بيتمناها والبنت دي هي إنتي يا داليا

إحمر وشها وإرتبكت وقبل ما تنطق إتكلمت أمه : بصي يا داليا يا بنتي إنتي عارفه أنا بحبك أد إيه وبحترمك ويمكن لو في ظروف غير إللي حصلت كنت هفرح أووي إن إبني إختار إنسانه زيك بس بس

إتجمعت الدموع فـ عيون داليا من تلميحات أمه : بس إللي حصلي غير مُشرف لإني أكون زوجة إبنك مش كده ؟؟

_مش قصدي والله يا بنتي بس إنتي عارفه المجتمع إللي عايشيين فيه محدش بيرحم وإنتي صورك بقت في كل مكان ومفيش حد في مصر مايعرفش إللي حصل وكمان ولاد إبني لما يكبروا ويو

قاطعتها داليا لإنها ماقدرتش تسمع كلمه زياده من كلامها الجارح : فهمت قصد حضرتك وأنا أساساً مابفكرش في الجواز دلوقتي وحتى لو فكرت إبن خالتي أولى بيا يعني كان بيحبني وأنا كمان و وممكن لو فكرت تاني نتجوز ان شاء الله و و مش عاوزه حضرتك تقلقي خالص مش هقرب من إبنك وربنا يرزقه بالإنسانه إللي تستحقه :'))

_مش عارفه أشكرك إزاي يا بنتي ربنا يكرمك بس أرجوكي طارق مايعرفش حاجه بإللي دار بيننا هو كل إللي يعرفه إني جايه أطلب إيديك للجواز

داليا : ماتقلقيش مش هجيبله سيره قوليله هي مابتفكرش دلوقتي في الإرتباط وربنا يرزقه بالأحسن مني

_متشكره مره تانيه ، أستأذنك وماتزعلـ

داليا : ماحصلش حاجه إللي حضرتك قولتيه هو الحقيقه وأنا مش زعلانه

وصلتها للباب ورجعت جري على أوضتها رمت نفسها ع السرير وإتفتحت في العياط ، إتجرحت أووي من تلميحات أمه ، رغم إنها كانت عارفه كل الكلام ده بس ماكنتش حابه حد يواجهها بيه

لما إفتكرت الموقف ده نزلت دموعها وحست بإحساس الوجع إللي حسته يومها :'( إستغفرت الله ومسحت دموعها ، قامت صلت ودعت من قلبها لطارق وشيماء ودعت ربنا يطمن قلبها على مريم لإن غيابها المفاجئ ده قالقها ....~
•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

رتبت هدومها في الدولاب وفضلت تتفرج ع الأوضه ، بصت من الشباك بتتأمل الشارع ، حاسه براحه نفسيه للمكان وللست إللي عايشه معاها ، سمعت خبط ع الباب ، فتحت ولقت السيده المسنه مبتسمه وبتقولها : العشاء جاهز

_ Wow , you can speak in Arabic ??

_ نعم أستطيع التحدث بالعربية ، هيا لنتناول العشاء وسأقص عليك كيف تعلمتها

إبتسمت : حسناً لحظة ، فقط سأرتدي حجابي

_ لا تقلقي زميلك الآخر لن يعود قبل أسبوع

_حسناً هيا بنا

نزلت للعشا معاها

ناولتها طبق : لا تقلقي هذا لحم حلال ، كوني مطمئنه ^_^

_ شكراً لك ^_^

_ لقد تعلمت العربية الفصحى من أحد الطلاب الذين كانوا يسكنون هنا ، كان من المغرب ، في أحد المرات لم يستطع دفع الإيجار فإقترحت عليه أن يعلمني العربيه وبالفعل علّمني إياها ، وأنا أتحين الفرص وأتدرب بالتحدث مع الطلاب القادمين من العرب إلى هنا

_ رائع ، جيد جداً ^_^ (Y)

_ كان ذلك منذ 10 سنوات ، توالى الدارسين على هذا البيت ، كان لدي إبنه ولكن الآن تعيش في باريس ، لم يعد بهذا المنزل سواك أنت و أستاذ جامعي بجامعتك في نفس مجالك وهو عربي أيضاً مثلك

_ أها رائع جداً ، العشاء مذاقه طيب شكراً لك

_ على الرحب والسعه ، هيا إرتاحي اليوم وغداً صباحاً سآخذكـِ~ في جولة لتتعرفي على لندن ^_^

_ شكراً لك

طلعت أوضتها وهي حاسه براحه نفسيه ، بقالها كتير مفتقده الجو الأسري إللي حسته من الست دي ، من وقت ما نزلت من الطياره وهي حاسه بصداع ، إتناولت مسكن وحاولت تنام ..~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

رجعت من الشغل متأخر ، بصت في الساعه وهي بتفتح باب الشقه ولقت كل أنوار البيت مطفيه ، مستغربه إنه لسه مارجعش لحد دلوقتي ، قالها هيزور صاحبه وياخد الولاد معاه وهيرجع بسرعه ، لسه بترفع إيديها عشان تفتح النور وكانت المفاجئه :O ...~

وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا الحلقه الجايه ومفاجآت جديده إن شاء الله

لـ #ندا_سليمان
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى