منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(13)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(13)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(13)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان الخميس سبتمبر 17, 2015 7:51 pm

[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(13)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  11898910[/img]


ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(13)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

رجع بيتهم والفرحه مش سيعاه ، ولاده جريوا استقبلوه كالعاده وأمه وراهم : حمدا لله ع السلامه يا حبيبي راجع بدري إنهارده يعني

_الله يسلمك يا أمي راجع بدري عشان أستعد للسفر وأجهز شنطتي ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_خير اللهم اجعله خير مسافر فين اسكندريه برده ؟؟

_لأ مفاااجئه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_ يوه هي فزوره ماتخلص يا عادل رايح فين !

_رايح لداليا :"))

_انت بتتكلم بجد ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري

_أه والله ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري صاحبي رايح مأموريه في مدينة جنب لندن ومش حابب يروح عشان مراته هتولد انتهزت الفرصه وطلبت أروح بالنيابه عنه اخلص شغلي واروح ازور داليا بما إني هكون في انجلترا

_ يا ما انت كريم يا رب ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري اخيراً حد هيروح يطمن قلبها ، داليا مش عجباني اليومين دول هي محتاجه تشوف حد مننا أحسن حاجه عملتها يا عادل يا حبيبي ربنا يباركلك ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري
ماتحاول ترجعها معاك يا عادل أبوك نفسه يشوفها أوي ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ ماظنش هتوافق يا أمي ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري لكن أنا هعمل إللي عليا وإن شاء الله توافق ، فين هنادي ؟؟

_جهزت الغدا ودخلت تريح شويه

_طيب هصحيها نتغدى ونروّح احضر الشنط بقى ولو عاوزه تبعتي أي حاجه لداليا جهزيها من دلوقتي عشان طيارتي بكره ان شاء الله بالليل

_طيب يا حبيبي حاضر

_ولو كلمتي داليا اوعي تقوليلها أنا أول ما عرفت انهم وافقوا اسافر كلمت خالي ناصر وقولتله مايقولش لداليا عشان عاوز اعملهالها مفاجئه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_حاضر تروح وترجعلنا بألف سلامه إن شاء الله ♥️
.
.
.
جهز شنطته وأمها جهزت كل حاجه عاوزه تبعتهالها هي وأبوها وأحمد وتاني يوم في ميعاد الطياره وصله أحمد للمطار ، وصل هناك ، وخلص شغله وكله شوق يسافر لندن ،
كلم خاله وراحلهم الصبح ، كان عنده أمل يلحق داليا قبل ما تروح شغلها ، وبما إنه مشتاق لحضنها قرر يفاجئها ويروح الشغل ، ناصر قبل ما يروح شغله وصله لحد شغلها ، انبهر بمنظر الشركه زي ما انبهر بالبلد من وقت مانزل من الطياره ، سأل عنها في الإستقبال وعرفوه مكان مكتبها ، وقف عند باب المكتب ومتشوق يعرف رد فعلها لما تشوفه ، رفع إيديه وخبط ع الباب وسمعها بتأذن بالدخول ، رسم ابتسامه صافيه على وشه وفتح الباب :')) ...
~
~
~
داليا راحت شغلها وحاسه بصداع شديد ‏‎grumpy‎‏ رمز تعبيري ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري عملت كوباية نسكافيه ووقفت تشربها عند الشباك ، سمعت حد بيخبط فأذنت بالدخول : اتفضل

أول ما إتفتح الباب كانت متوقعه صفوت أو أي حد من زمايلها في الشغل آخر حاجه كانت تتوقعها إنها تشوفه ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري !
إتسمرت مكانها وكانت فاكره تهيؤات من الصداع والإرهاق ، غمضت عيونها وفتحتها تاني لكن لقتها حقيقه ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ، وقعت كوباية النسكافيه من إيديها وهي بتهتف بإسمه في عدم تصديق : عادل ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ؟؟؟!!!

هز راسه بأيوه ولسه مبتسم والدموع بدأت تتجمع في عنيه :')) ، عاوزه تجري عليه لكن المفاجئه خلت رجلها تقف ، فضلت بصاله ودموعها نازله ، جري عليها ، ضمها لحضنه فتبتت في حضنه بكل قوتها وإنهارت ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري
لحظه خدتها من الدنيا ونسيت كل حاجه حوليها ، نسيت المكان والزمان في حضنه ، وكإنها دلوقتي ضامه أبوها وأمها وأخوها ، حست وكإنها ضامه مصر كلها ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري ، فضل يربت على كتفها شويه ويمسح على راسها شويه عشان تهدى وهي مازالت ماسكه في حضنه بقوه وبتبكي ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري
قبل راسها وبكا ، ما اتكلموش ولا كلمه ، وأي كلام يعبر في حضرة دفا الأحضان ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري :')) !!!
هديت شويه ، قامت من حضنه وتأملته بحب ، رفعت إيديها وضمت وشه : عادل أنا والله العظيم ما مصدقه ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

قبّل كف إيديها ‏‎kiss‎‏ رمز تعبيري وهو بيمسحلها دموعها : ومين قالك أنا عادل أنا عفريته ‏‎tongue‎‏ رمز تعبيري

إبتسمت : حمداً لله على سلامتك يا حبيبي :'))

_ الله يسلمك وحشتيني أووي ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

_ تعالى أقعد قولي وصلت إمته وماما وبابا وأحمد وولادك ومراتك عاملين إيه ؟؟ مصر عامله إيه كل حاجه تمام ؟؟؟؟

ضحك : حيلك حيلك بالراحه عليا شويه ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

قعدوا وحكالها عن مأمورية شغله ، وبلّغها سلامات أهلها وهي سانده راسها على كتفه
.
.
.
عدنان لاحظ إن داليا أول ماوصلت ماجتلهوش كالعاده لا للدوا ولا الشغل ! اتصل بيها ماردتش ، إستغرب وقام لمكتبها ، خبّط ع الباب بهدوء مالقاش رد ، فدخل وإتصدم ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ، لقى راجل قاعد وداليا قاعده جنبه وسانده راسها على كتفه !!!!!!

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

رزان من وقت ما وصلت وهي بتتجنب مريم ، مريم حاولت كتير تتقرب منها على إعتبار إنهم هيسكنوا مع بعض فتره لكنها بتكلمها ببرود ومعندهاش قابليه تتعرف عليها ، لذلك مابقتش بتحاول معاها ، لكن إللي زود ضيق مريم منها هو تعاملها بكل جرأه مع عمرو ، وطريقة لبسها ودلالها عليه وأساليبها الواضحه للفت إنتباهه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !
كانت بتهزر معاه ع الفطار بطريقه عصبت مريم ، وإللي ضايقها أكتر إنه ضحك ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري قامت من ع الأكل ، وسبقته للجامعه ، وصل مكتبه وكانت في إنتظاره ، بدأ كلام بخصوص الرساله كعادة كل يوم لكنّها ساكته وواضح إنها متعصبه فسأل : دكتوره مريم خير في حاجه ؟؟؟!!

_ لا خالص حضرتك شايف إيه ‏‎squint‎‏ رمز تعبيري !

_ شايف إن حضرتك متعصبه ومش مركزه معايا خالص لو تحبي تاخدي بريك وبعدين نكمل ، أنا كده كده معنديش حاجه في الجامعه إنهارده غير رسالة حضرتك ، هنخلص شغل إنهارده وقت ما تحبي وأروّح

مريم بسخريه : أه مستعجل أوي ع البيت ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري

_ عفواً بتقولي حاجه ‏‎confused_rev‎‏ رمز تعبيري ؟؟!

_ لأ وهقول ليه اتفضل حضرتك عشان ما اعطلكش ع البيت وإللي فيه ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري

فهم تلميحاتها ورد بخبث : ومالك متضايقه كده ليه ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري ؟!

_ أنا !! وأنا هتضايق ليه إن شاء الله ! أنا عادي جداً أهه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ واضح ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

_ طيب لو تكرمت يلا نخلّص عشان أنا تعبانه وعاوزه أروّح أرتاح ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ أوك وأنا كمان والله إتفضلي

بصتله بضيق ، فتحت الكتاب والورق بعصبيه وبدأت وهو بيراقب تصرفاتها ويضحك ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

خبّط ع الباب بهدوء مالقاش رد ، فدخل وإتصدم ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ، لقى راجل قاعد وداليا قاعده جنبه وسانده راسها على كتفه !!!!
عادل لاحظ وجوده وغمز داليا فقامت ، وأول ما لقته عدنان وقفت : أيوه يا فندم إتفضل حضرتك

فضل واقف مكانه وباصصلها بغضب ، منتظر منها تفسير ؟ لاحظت نظراته ليها ولعادل فإبتسمت : أعرّف حضرتك يا فندم أخويا عادل لسه راجع من مصر من ساعه تقريباً وحب يعملي مفاجئه فجالي الشغل هنا Smile)

تنفس الصعداء Very Happy وإبتسم وهو بيسلم على عادل : أهلاً بحضرتك يا أستاذ عادل حمداً لله ع السلامه

داليا : مستر عدنان مدير الشركه يا عادل

وقف بإحترام وإبتسامه ودوده وسلم عليه : أهلاً بحضرتك يا أستاذ عدنان تشرفت إني قابلت حضرتك Smile) وآسف لو عطلت داليا عن شغلها أنا دقايق وهمشي

_ خدها معاك بقى هي أجازه إنهارده Wink

بصتله ومش مصدقه : أجازه :O ؟؟!!

_ أيوه ^_^ تقدري تاخدي إنهارده أجازه عشان تقعدي مع عادل براحتك كده كده مفيش شغل كتير ورانا إنهارده ، شغل خفيف ممكن صفوت يقوم بيه Smile)
إلتفت لعادل : حمداً لله ع السلامه مره تانيه يا أستاذ عادل

راح لمكتبه فنطت داليا من الفرحه ^_^ ، لمت حاجتها ونضفت النسكافيه الواقع ع الأرض وقبل ما تمشي معاه راحت لعدنان مكتبه وشكرته على موقفه لإنها فعلاً كانت محتاجه أجازه تشبع فيها من عادل ♥️
~
~
~
رجعوا البيت ، وعادل فتح الشنطه في أوضتها فشيرين نزلت وسابتهم يقعدوا مع بعض شويه ، إدالها كل الهدايا إللي أمه وأبوه وهنادي وأحمد باعتينها معاه وفضل يحكيلها عن مصر وعن أحوالهم وهي بتسمعه بحماس ، مسكت علبة البسبوسه إللي أمها بعتاها بفرحه زي الأطفال وعلى طول فتحتها وأول قضمه غمضت عيونها وراحت لعالم تاني وحياه تاني ، رجعت لكل لحظات طفولتها ، من صغرها بتعشق البسبوسه من إيد أمها :')) ، بتاكل ودموعها غلبتها :'( ، قرب منها عادل ، ضمها من كتفها وطبع قبله على راسها :
وبعدين يا داليا ! لما إنتي مشتاقه لينا أوي كده مش عاوزه ترجعي ليه ؟؟! حرام عليكي أبوكي تعبان أوي من غيرك ونفسه حتى لو يشوفك مره ، إرجعي بقى يا داليا كفايه لحد كده غربه

مسحت دموعها : هرجع يا عادل بس دلوقتي ماينفعش ، دلوقتي إحنا محتاجين كل قرش باخده من شغلي ، كمان صدقني أنا نفسياً لسه مش متقبله رجوعي لمصر من تاني ، أنا لحد دلوقتي بشوف كوابيس مرعبه ، لحد دلوقتي مش قادره أنسى بتناسى يا عادل لكن صعب أرجع مصر تاني دلوقتي وأنا لسه فيا ضعف ، أنا عاوزه أرجع قويه وأنا متأكده إني هزمت ضعفي للأبد ولحد ما ده يحصل مش ناويه أرجع :'(

_ حتى لو قولتلك أبوكي بيبكي عشان بس يشوفك Sad ؟؟

_ أنا مفتقداه أكتر ما هو مفتقدني ، بس عشان خاطري ماتضغطوش عليا أنا هرجع لوحدي صدقني لسه محتاجه شوية وقت :'(

_ محتاجه أكتر من 7 سنين يا داليا Sad ؟!

_ عشان خاطري يا عادل بلاش تضغط عليا وغير الموضوع :'(

_ حاضر يا حبيبتي إللي يريحك ♥️

إبتسمت : يلا بقى هسيبك تريح شويه عشان إنهارده مفيش قعاد في البيت هلففك لندن حته حته Very Happy

_ لأ هو مفيش وقت للنوم قومي إلبسي دلوقتي لإني مسافر بكره إن شاء الله

_ نعم :O !!! إنت بتتكلم جد ؟؟؟

_ أه والله ما انا قولتلك المأموريه 3 أيام بس يوم ضاع في السفر والشغل ويوم هقضيه معاكي والأخير للسفر بقى عشان مايحصليش مشاكل بس في الشغل وإن شاء الله قريب دماغك الناشفه دي تلين ومانحتجش المعاناه دي عشان نشوفك وتشوفينا هه

_ إن شاء الله :')) طيب يلا إتفضل بره

_ بتطردينا من أولها Very Happy

_ لا يا أخويا سيادتك في أوضتي عاوزه أغير Very Happy

_ إذا كان كده ماااشي Very Happy

غيرت هدومها وخرجوا يتفسحوا ، وبعد ما لفوا في أماكن كتيره أخدته حيث مكانها المفضل يشوفوا الغروب مع بعض ، وهناك في عربيته قاعد متابعها هي وأخوها ، وبيبتسم وهو شايف الفرحه في عيونها :')) مش حابب ينزل من العربيه لتشوفه ، فضل مراقبهم لحد ما راحوا لشارع العرب فطلب من السواق يرجع ع البيت ........
.
.
رجعوا البيت وفضلوا سهرانين ، خايفيين عيونهم تغفل فيضيعوا لحظه واحده من غير ما يقعدوا مع بعض :')) ♥️ ، سابها شويه وقعد مع خاله وهي بدأت تجهز جوابات لكل واحد في البيت وتغلف الهدايا إللي إشترتها علشانهم إنهارده ، فكرت كتير في كلام عادل عن رجوعها لمصر يمكن تراجع نفسها وتمشي معاه لكن لسه مش حاسه إنها مرتاحه نفسياً ولا حاسه إن آن الأوآن ...~
وهي بتحضر الحاجه رن موبايلها وكان علي ! من يوم ماكلمها آخر مره وهو بيحاول يكلمها تاني ومابتردش عليه ، آخر مكالمه خوفتها منه ولحد دلوقتي مش لاقيه تفسير لنبرة صوته وأسلوبه ولا لإحساسها بكده ، عملت الموبايل صامت وحطته في الدرج ، نامت الليله دي في حضن عادل وفضلوا يسترجعوا ذكرياتهم وأيام ما كانت وهم صغيرين تنام في حضنه ويحكيلها حكايات الأميرات :')) ، فضلوا يرغوا لحد ما غلبهم النعاس وصحيوا الصبح للحظة الوداع :'( ماكنتش عاوزه الوقت يمر ، كانت عاوزه الزمن يقف بس شويه عشان تشبع من حضن أخوها ♥️ لكن للأسف اللحظات الحلوه في حياتنا دايماً بتمر بسرعه .....
ودعته بدموع طفله مش عاوزه تسيب أبوها يسافر ويبعد عنهم :'( ، راحت معاه للمطار ولآخر لحظه كانت متبته في إيديه ومش عوزاه يمشي :'( ♥️
رجعت البيت من غيره وهي حاسه بوحشه وألم من تاني :'( ، حمدت ربها إن إنهارده الجمعه لإنها مش مستعده للشغل ، فضلت طول اليوم ساكته ، كلمت نِهال فضفضت معاها شويه وقبل الغروب راحت لمكانها ، وكان هناك مستنيها في عربيته ، من كتر ما بقى مابيقدرش يعدي يوم من غير ما يشوفها في يوم الجمعه أجازة الشغل بيروح يستناها هناك كالعاده عشان يشوفها بس في عربيته من وقت ما اشتغلت معاه وهو بطل ينزل يقعد مكانه عشان ماتشوفهوش أو تكتشف حقيقة مشاعره ، شايفها وهي قاعده لوحدها بتبكي :'( و للحظه كان هينزل يواسيها ، لمح واحده بتبيع ورود ، ندهلها ، إختار ورود وشارولها على داليا وطلب منها تديهم لها ، راقب من بعيد إبتسامتها لما خدت الورد وماتعرفش إن هو إللي باعته يطبطب عليها بيه :')) فرح لفرحتها ، وأول ما قامت لجولتها في شارع العرب طلب من السواق يتحرك للبيت ........

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

داليا إتطمنت على وصول عادل بالسلامه وبعد ما قفلت مع أخوها لقت رقم غريب بيتصل من مصر ، ردت وكانت المفاجئه لما سمعت صوته : هو أنا يعني لازم أتصل برقم غريب عشان تردي يا داليا ؟!

_ ع علي ؟! لا والله أبداً بس بس يعني عادل كان عندي هنا وانشغلت معاه شويه

_ إيه ده عادل بجد جالك ؟

_ أيوه كان جاي تبع شغل وعدى عليا

_ أه تمام إنتي كويسه ؟؟

_ أه الحمدلله وإنت ؟

_ والله مش عارف أقولك إيه صراحه ، سامحيني في اللفظ زفت

_ لا حول ولا قوة إلا بالله خير الولاد حصلهم حاجه ؟؟

_ لأ كويسين الحمدلله ، كله تمام ماتقلقيش بس يمكن أنا حاسس إني مش مضبوط عشان مفتقدك أوي في حياتي

_ ربنا يخليك شكراً يا علي

_ إيه شكراً دي وأنا عاوزمك على كوباية شاي :/ !!!

_ أمال أقول إيه يعني !

_ ولا حاجه يا داليا ولا حاجه ، المهم كل أمورك تمام ؟

_ أيوه الحمدلله

_ طيب خدي بالك من نفسك ، سلام

ما استناش ردها وقفل السكه ، وداليا زادت حيرتها ، مسكت موبايلها وكلمت عليا

_ وأخيراً تكرمتي وكلمتيني يا ست داليا عاش من سمع صوتك

_ يا سلام عى أساس إن إنتي إللي مقطعه الموبايل إتصالات بتسبّقي يعني قبل ما أهزقك Very Happy

_ أه صراحه بنقذ نفسي قبل ما تعاتبي لإن ليكي حق صراحه أنا وحشه أوي ومقصره Sad

_ ولا يهمك يا قلبي أنا مقدره انشغالك بالبيت والولاد ، هنا وهايدي ومصطفى كويسين ؟؟

_ أه الحمدلله يا قلبي وحشتيني أوووي ♥️

_ إنتي أكتر ، بقولك إيه يا لولو أخبار علي وهاله إيه ؟

_ أمممم آخر حاجه أعرفها عنهم كانوا الحمدلله تمام وكويسين

_ آخر مره كلمتيهم امته ؟؟

_ من شهرين كده

_ شهرين ؟! إقفلي يا عليا بدل ما اخبطك بالكوبايه دي في وشك -_-

_ ههههههههههه والله الواد مصطفى كان سخن بقاله فتره وانشغلنا بيه

_ سلامته يا قلبي

إتكلموا شويه وقفلت معاها ومازالت في حيرتها ! نفسها تعرف السر ورا تغير علي بالشكل ده !!! ولحد ما تعرف قررت مش هترد على أي إتصال منه الفتره دي ....

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

أحمد خرج من إمتحانه وراح على بيت تقى لوحده في ميعاد إستشارة دكتور إيهاب ، مارضيش ياخد هشام معاه بعد تعليقاته المره إللي فاتت ، أجر تاكسي ، أخد مامتها للدكتور ، الدكتور كشف عليها وطمنهم على الحاله الحمدلله ، ووصلهم أحمد للبيت وقبل ما يمشي حلفت عليه أم تقى يتغدى معاهم كنوع من أنوع رد معروفه ، رفض لكنّها صممت وفي النهايه وافق ، جهزت تقى الغدا لحد ما هو اتكلم مع أمها شويه

اتعرفت عليه وعرفت انه في آخر سنه طب

_تقى كان نفسها أوي تدخل كلية طب كانت من صغرها بتطلع الأولى ع المدرسه بس يا حبيبتي أبوها عمل حادثه ومات أيام امتحاناتها Sad

_الله يرحمه

_دخلت كلية آداب اللهم صل ع النبي طلعت الأولى ع الكليه السنه إللي فاتت وسنه تانيه اهه لسه جايبه النتيجه من اسبوع والحمدلله برده طلعت الاولى

_ما شاء الله ربنا يبارك لحضرتك فيها ويوفقها Smile)

_يا رب

تقى من ع الباب : الغدا جاهز يا ماما

سندها أحمد للسفره ، قعد ياكل معاها وتقى مارضيتش تقعد معاهم ، خلص أكل ، شرب العصير واستأذن منهم يروح عشان يذاكر لإمتحاناته ووصاهم يكلموه لو احتاجوا أي حاجه ، مشي ومصحباه دعوات تقى وأمها .....
•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

هاله حاولت كتير تكلم علي ومابيردش عليها ولما يرد بيكلمها ببرود ، يتطمن ع الولاد ويقفل ، بدأت تنسق مواعيد شغلها مع زمايلها عشان خاطره وعاوزه تصالحه لكن هو مش مديلها فرصه لده ، دي حتى مش عارفه هو فعلا في شرم ولا كان بيضحك عليها ، حتى أهله مايعرفوش عنه حاجه !!!
~
~
~
علي بيحاول يرجّع داليا ، لحد ما قررت داليا تتجرأ وتكلمه بكل وضوح

_على ممكن نتكلم بوضوح ومن غير لف ولا دوران إنت عاوز إيه بالضبط ؟؟ تغيرك ده مش مريحني

_أممممم عاوزه الصراحه ؟؟

_ياريت

_داليا أنا لسه بحبك Sad(

أول ما سمعت جملته قامت مفزوعه من مكانها : إنت إتجننت يا علي :O !!!

_ إعتبريني مجنون أو إللي يريحك يا داليا بس أنا فعلا مش عارف أكمل من غيرك

_وده من إمته إن شاء الله !!! إكتشفت فجأه كده !! على أنا حفظاك تلاقي هاله بس انشغلت عنك شويه فبدأت تملا الفراغ بس أنا هعطشك أكتر مش هرويك صدقني !
عارف ! مشكلتك انك طماع يا علي ، طماع اوي عاوز تاخد كل حاجه ، معندكش استعداد تعذر اللي قدامك لو انشغل عنك شويه ، في قانونك مش من حق هاله كإنسانه تنشغل شويه عنك لأ لازم تكون انت اول حاجه في حياتها دايماً ولو انشغلت عنك يبقى عقابها إنك تخونها بس اسفه يا علي ماعنديش استعداد اشترك في جريمه زي دي ، انا لو عاوزه ارجعلك كنت وافقت عليك من 7 سنين لكن انت مش نصيبي ليه مش قادر تفهم النقطه دي !! ليه تطمع مع ان ربنا رازقك بزوجه اي واحد يتمناها واطفال وعلم ومال بس انت اللي مايملاش عينك إلا التراب >.< ساكت يعني ؟ مش لاقي حاجه تقولها ولا مصدوم من رد فعلي !!

_داليا إنتي ازاي بتفكري فيا بالشكل ده !!!

_مش لاقيه أي شكل تاني أفسر بيه تصرفك يا علي ، إحمد ربنا ع النعم إللي رزقك بيها ، ولو فيه مشاكل بينك وبين مراتك اقعد معاها وحاولوا تصلحوا خلافاتكم ، هاله بتحبك بجد إنت وجعتها مره وسامحتك صدقني المره الجايه هيبقى صعب تسامحك وساعتها هتخسر كل حاجه يا علي فوق قبل ما يفوت الأوآن

_شكرا ع النصيحه مع السلامه

قفل معاها وهي حاسه بألم لحالته Sad صعبان عليها إللي وصله وصعبانه عليها هاله ، كان نفسها هاله تكون صحبتها عشان تنصحها شويه وتحاول تصلح بينهم لكن الوضع حساس شويه بينها وبين هاله لذلك فضلت إنها ماتدخلش تدعيله وبس ولو حاول تاني هتكلم خالها هو يتصرف معاه ويعقله ، قامت اتوضت ، صلت ودعتله هو وهاله ربنا يصلح الأحوال بينهم
.
.
.
علي بعد ما قفل معاها بكى ومش عارف ليه !!! مش عارف علشان قسوتها في كلامها ولا عشان واجهته بحقيقته :'(
لم هدومه ورجع القاهره بس راح على بيت أهله ، أمه حاولت تعرف كان فين أو إيه إللي بينه وبين مراته ماردش عليها ، دخل أوضته وقفل على نفسه ، بيفتح درج مكتبه واتصدم لما لقى دفتر مذكرات هاله وكإنه بيقوله فوق وإرجع لعقلك ، إتردد في ودنه كلام داليا :
(( إحمد ربنا ع النعم إللي رزقك بيها ، ولو فيه مشاكل بينك وبين مراتك اقعد معاها وحاولوا تصلحوا خلافاتكم ، هاله بتحبك بجد إنت وجعتها مره وسامحتك صدقني المره الجايه هيبقى صعب تسامحك وساعتها هتخسر كل حاجه يا علي فوق قبل ما يفوت الأوآن
))
فتح الدفتر وقرر يقراه عشان يحيي حب هاله في قلبه من تاني ♥️ وبالفعل الدفتر لين قلبه شويه ليها ، أول ما صحي الصبح رجع بيته ولقاها مستنياه ، أول ما شافته واقف قصادها جريت عليه وهي بتبكي وتتأسفله :'(
قبّل راسها وإتأسفلها على خيانته ليها من غير ماتعرف بيتأسفلها على إيه !!!

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

عدنان رجّع لداليا كتاب ناقشها شويه فيه وأخد منها واحد غيره ، مع الوقت اتقربت منه أكتر ، بقى شخص غالي عندها ومن المقربين ، بقت حتى في يوم الأجازه بتشتاق تشوفه ويتناقش معاها في الكتب إللي بيقروها ، بتشتاق لإنسانيته وشهامته ، حتى عصبيته بقت بتشتاقلها مش عارفه تصنيفه إيه في حياتها تحديداً بس المهم إنه له معزه خاصه في قلبها ،،كانت في مكتبها ودخلت عليها واحده

_أيوه يا فندم خير أقدر أساعد حضرتك بإيه ؟؟

وهي بتتأمل المكتب : صفوت قالي إنك المساعده والسكرتيره الخاصه لعدنان غريبه إنه عين سكرتيره عنده !! any way عاوزه أقابل عدنان

استغربت من لهجتها وأسلوبها وإنها بتقول عدنان بدون ألقاب !

ردت : حضرتك ممكن نحدد موعد وسيبي رقم موبايلك أنا هبلغك بموعد المقابله Smile)

_ Sorry أنا مش هستنى لما حضرتك تتصلي بيا :/

_طيب خير اتفضلي حضرتك قوليلي عاوزه مستر عدنان في إيه وأنا هبلغه ؟؟

_Sorry برده دي امور شخصيه وخاصه ماتخصكيش يعني

ردت بكل هدوء : اممم طيب والله اللي اعرفه حضرتك إن الأمور الخاصه مش في الشركه هنا لذلك تقدري حضرتك تكلميه في الموبايل وهو يبلغك بموعد للأمور الخاصه Smile)))

_إنتي إزاي تتكلمي معايا كده >.<

_ حضرتك أنا كلمتك بكل إحترام أنا بس بشوف شغلي وبقوم بواجبي

_أمممم طيب اتفضلي بقى بلغي عدنان بيه وقوليله كريمان خطيبته بره !!

وانتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا الحلقه الجايه إن شاء الله Wink

لـ #ندا_سليمان
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى