منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(16)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(16)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(16)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان الخميس سبتمبر 17, 2015 8:15 pm

[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(16)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ 11898910[/img]


ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(16)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مرت شهور .....
ومريم ماشيه في شغلها كويس جداً وحالتها المادية إتحسنت وداليا ونِهال بدأوا يساندوها ويساعدوها ترجع من تاني وهي بالفعل بدأت بالتدريج تبعد عن الكآبه وتقبل على الحياه بإشراق وأمل ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري وكل فتره عمرو يسأل داليا كلمت مريم في موضوعه ولا لأ تطلب منه يصبر ويستنى شويه ، كانت هتكلمها بس نِهال طلبت منها تأجل الموضوع ده شويه على الأقل لحد ما تاخد الدكتوراه وتحس بإستقرار نفسي ....
~
~
داليا إتقربت جداً من عدنان ، مابقوش مجرد مدير وسكرتيره ، مابيتعدوش الحدود لكن فيه إحساس كبير بالثقه والأمان ، خلال الشهور دي قروا كل كتب ريان المصري سوا وناقشوا كل جزء فيها ، وكتب تانيه كتير إقترحها عدنان وقراها مع داليا ، بقت بتفهمه في الشغل من مجرد النظره قبل ما يطلب تكون ملبيه ‏‎like‎‏ رمز تعبيري مازال بيكبر جواها إحساس إنه شخص عزيز وغالي عندها جداً بس مش عارفه تصنف نوع إحساسها بيه !!!!

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

الحاله الماديه لأهل داليا الحمدلله إتحسنت جداً ، أحمد إستلم شغل في المستشفى ومازال بيساعد تقى وأمها بإحترام من غير ما يتعدى الحدود مع تقى ولا بيحاول يلفت إنتباهها ولا حتى بيرفع عينه من الأرض في وجودها رغم إنه من جواه منتظر يكون نفسه عشان يتقدملها ، وداليا بقت كل شهر تشيل جزء من مرتبها ، بتحوش عشان نفسها تفتح عياده لأحمد ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري ، ماقالتش عن المفاجئه دي لحد غير نِهال عشان تسألها عن الأسعار وكل التكاليف لفتح عياده ، قربت تكمل المبلغ ونفسها يكمل قريب ، زي ما نفسها تفرح بأحمد ، في مره طلبت منه تكلم تقى يمكن تحتاج حاجه في الكليه او شرح أي ماده بما إن داليا درست في نفس الكليه وعامله دكتوراه كمان ، كلمتها وإرتاحتلها جداً ومن وقتها وهم أصحاب ، تقى بتستشيرها في كل كبيره وصغيره في حياتها وإعتبرتها أختها ، داليا حساها مناسبه أوي لأحمد وكمان رغم انها ماصرحتش بس حساها مياله ليه ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري وكل ما تفاتحه في الموضوع يقولها مش دلوقتي لازم أكون نفسي الأول ، عرضت عليه مساعده ورفض ، لذلك بتحاول على أد ما تقدر تكمل مبلغ العياده بسرعه يمكن يحس إنه كون حاجه في حياته و تفرح بيه هو وتقى قريب ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري ~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

سما خلّصت إمتحاناتها وقبل ظهور النتيجه كان عصام بيتفق هو وعدنان مع أبوها على ميعاد الفرح ، من وقت ما سافر نيويورك لإتفاقات الفرح وهو مسلم الشركه لداليا ، شايفه شغلها كويس جداً لكن حاسه بإحساس غريب !
مش حابه تيجي الشركه وحاسه بخنقه في غياب عدنان ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري أول ما يتصل بيها يتطمن ع الشركه تطير مـ الفرحه لما تشوف إسمه ، رغم إن كل كلامهم عن الشغل بس وجود أي حاجه منه بتطمنها وتحسسها بالأمان ، خرجت مع مريم ونِهال عشان يختاروا معاها فستان لفرح سما ، إتغدوا سوا وبعدين مريم سابتهم ومشيت عشان وراها مذاكره ، نِهال لاحظت شرود داليا

_ داليا !

.....................

_ داليااااااااااااااا !!

_ هه بتقولي حاجه ؟

_ لا ده إنتي مش هنا خالص !!! إللي واخد عقلك ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري !

_ معرفش يا نِهال معرفش مالي بجد لأول مره مش عارفه أحدد فيا إيه ولا عارفه أصنف إحساسي ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري !!!

_ إحكيلي يمكن أقدر أساعدك ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري

_ بصي إللي هو ماكنتيش طايقه إنسان وفجأه كده بقيتي ماتطقيش يومك وهو مش فيه ، يبقى مجرد إسمه أو صوته أو أي حاجه منه تخلي قلبك كده ينبض بطريقه غريبه عارفه اللي هو بصي إنتي فهماني صح Sad( ؟؟

_ ههههههههه أه كملي ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

_ يعني مش عارفه بقى أنا مش مضبوطه وخلاص ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ أمممممم متضايقه لغياب عدنان وحاسه إن الشركه ملهاش طعم من غيره ولا الشغل ولا حياتك صح ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

_ الله ومين جاب سيرة عدنان دلوقتي ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري !

_ عيونك :')) التصنيف سهل أوي يا داليا إنتي عرفاه كويس جداً بس مش عاوزه تواجهي نفسك بيه Smile)

_ مش فاهمه ‏‎confused_rev‎‏ رمز تعبيري !!

_ إنتي بتحبي عدنان :'))

وقفت مصعوقه : نِهال إيه إللي بتقوليه ده ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري

بصت نِهال حوليها ومسكت داليا من إيديها : أقعدي طيب هتفرجي علينا الناس

_ نِهال لأ طبعاً أنا ... عدنان ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري لأ لأ مستحيييل

_ ومستحيل ليه !

_ لإن لإن ماينفعش ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ وإيه إللي خلاه ماينفعش يعني ! في أي قانون ‏‎squint‎‏ رمز تعبيري ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري ؟!

_ نِهال ممكن نغير الموضوع أو نقفله خالص أحسن ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري بقولك إيه إنتي مش كنتي من شويه مش عاوزه تتأخري على جوزك وولادك يلا نمشي عشان حاسه إني تعبانه ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ أمممم شامه ريحة هروب !

_ نِهال أنا بجد حاسه إني تعبانه وكمان ورايا شغل كتير الصبح بدري

_ أمممم طيب يلا بينا بس للحديث بقيه هه ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

مشيت داليا ومن وقت ما سابت نِهال وهي شارده ، بتفكر في كلامها !
راجعت كل تصرفاتها مع عدنان ومشاعرها من وقت ما شافته لحد دلوقتي ولقت إن مفيش تفسير مناسب غير تفسير نِهال !
رغم إنها جربت المشاعر دي قبل كده مع علي لكن حاسه إنها أول مره تجربها ، شايفه إن عدنان إنسان مفيش زيه ، بالعكس شايفه فيه صفات أحسن من علي بكتير ، لأول مره تلاقي نفسها بتفكر في عدنان بالشكل ده من غير ما تمنعها وفجأه فوقت نفسها على كابوس الحادثه ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ضحكت بسخريه وهي بتكلم نفسها
(( قلبك أبيض أوي يا داليا ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري حب إيه بس إنتي عبيطه !!!! ده مديرك هو أه بقى قريب منك ومابيعتبركيش سكرتيره عنده لكن لأ ده مايديلكيش الحق إنك تسرحي بخيالك أوي كده ، بعدين حتى لو كان بيبادلك نفس الشعور ده لو يعني ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري تفتكري بعد ما يعرف إللي حصلك هيرضى بيكي ! ههههههههه ماتضحكيش على نفسك وتقولي أه إذا كان إبن خالتك إللي من أهلك وكان حب عمرك باع كل السنييين دي في لحظه واحده تفتكري عدنان إللي لسه يادوبك عارفك من شهور وكل تعاملاتكم شغل وبس هيرضى بحاجه زي دي !!!!! بطلي هبل وفوقي ماتنسيش القاعده إللي حفظتيها لنفسك من 7 سنين إنتي مابقتيش تنفعي لا لحب ولا للجواز ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ))
فردت ضهرها ع السرير ، طردت كل الأفكار دي من دماغها وحاولت تنام ، لكن ماقدرتش ، دموعها سالت ، كورت نفسها في وضع الجنين وفضلت تبكي وتكتم صوت بكاها في المخده عشان محدش يسمعها ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

عدنان مبسوط لعصام وسما ومبسوط إنه وسط أهله بس حاسس إن حته منه تايهه عنه :')) !
كل شويه يتصل بحجة الإطمئنان ع الشركه رغم إنه متابع معاها مش شايل إيديه بالكامل من الشغل بس عاوز يحس بوجودها ، مش قادر يستحمل أكتر من كده ، عاوز يرجع لندن عشانها ، قدر يقنعهم يبقى الفرح في لندن بما إن عصام وسما هيعيشوا هناك ، وبعد موافقتهم على طول أخد عصام ورجعوا بحجة التجهيز لحفل الزفاف ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
~
~
~
أول ما نزل من الطياره بص لعصام

_ بقولك إيه أنا هروح ع الشركة عشان أشوف الشغل بقى وكده ونتقابل بالليل إن شاء الله عشان نشوف هنعمل الحفله في أي قاعه

عصام وهو بيغمزله : تشوف الشغل برده ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري وأنا أقول الواد مستغربه مستعجل عشان فرحي لأ وبيقنعنا نعمله هنا ، وأتاري القلب مشتاق ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

ضحك عدنان : الله يهديك مش هرد عليك ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

_ ومش هتعرف ترد عشان كلامي صح ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري ‏‎devil‎‏ رمز تعبيري

_ طيب إمشي يلا بدل ما أخبطك بالشنطه إللي في إيدي دي ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

راح ع الشركه ، دخل مكتبه وكان متوقع داليا هناك لكن مالقهاش ،كلمها وقالتله إنها في مكتبها وماتعرفش إنه رجع ، كانت قاعده شارده في المكتب وعيونها لسه حمرا من بكا الليله إللي فاتت ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري
خبط عدنان ودخل لما أذنتله ، أول ما لمحها حس إن أنفاسه ودقات قلبه كل حاجه ملغبطه أو يمكن كانت ملغبطه ودلوقتي إتعدلت ! مش عارف تحديداً المهم إنه وقت ما بيشوفها بيتلغبط كيانه :')) ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري ، داليا أول ما شافته واقف قصادها وقفت من مكانها وهي بصاله بإندهاش :O ، دقايق مرت عليهم والصمت هو سيد الموقف ♥️ صمت مليان بضجيج وحيره وأشواق !!

فاقت داليا إتنحنحت : إحم إحم حمداً لله على سلامة حضرتك يا فندم Smile)

_ هه الله يسلمك يا داليا ، توقعت هلاقيكي في مكتبي !

_ محدش يقدر ياخد مكان حضرتك يا فندم في غيابك حضرتك كنت موجود معانا بالفعل ومتابع الشغل أو بأول Smile)

إبتسم : شكراً يا داليا ^^ ، إنتي كويسه ؟؟

_ الحمدلله بخير وحضرتك وسما ؟؟

_ أه الحمدلله بخير وسما خلاص كلها يومين وجايه إن شاء الله عشان تجهيزات الفرح ، عقبالك إن شاء الله ^^

حست جملته الأخيره غريبه إتلغبطت بعدين ردت : شـ شكراً يا فندم ، إتفضل حضرتك ودقايق وهتكون كل التقارير على مكتبك

راح مكتبه وهو حاسس إن داليا فيها حاجه مش طبيعيه وكمان عيونها واضح عليها أثر البكا ، إستنى لما جتله المكتب وسأل : داليا فيه حاجه ؟؟!

_ لا أبداً يا فندم Smile

_ حاسس إن فيكي حاجه ؟؟ حد ضايقك ؟؟

_ لا أبداً يا فندم بس يعني يعني كنت مشتاقه لأهلي شويه :'))

_ طيب لو حابه تاخدي أجازه وتنزلي مصر معنديش مانع

ردت بإنفعال من غير ما تحس : لأ لأ طبعاً أنا مستحيل هرجع مصر :O

إستغرب من رد فعلها وحس إن فيه حاجه مخبياها : طيب براحتك ! كنت عاوز أطلب منك طلب ؟

_ خير يا فندم ؟

_ عاوز كل كتب ريان المصري إللي قريناها ، فيه جمل كنت معلم عليها ونسيت أنقلها فمعلش هاتيهم تاني أنقل المقتبسات وأرجعهم

_ مفيش مشكله يا فندم حاضر بكره إن شاء الله هجيبهم لحضرتك Smile)
~
~
~
تاني يوم جابتله الكتب لكن مازالت على حالها ، وعدنان بدأ يقلق مش مستحمل يشوف الحزن ده في عيونها ونفسه يفهم سر حالتها ، وكل ما بيسألها بتنفي إنها متضايقه وعلى طول تغير الموضوع !
.
.
سما رجعت لندن وبما إن داليا بقت أقرب صديقه ليها فتعبتها في اللف وآخر التجهيزات ، إتعرفت داليا على أم سما وأبوها وحبوها جداً ، وخلاص بدأ العد التنازلي والفرح بعد يومين ^^

أم سما هي إللي مربيه عدنان ، دخلت عليه أوضته وكان بيقرا كتاب

_ أقعد معاك شويه ولا هعطلك ؟؟

_ يا سلام تعالي يا ست الكل هو أنا أطول ♥️ ^_^

إتنحنحت ففهم إنها عاوزه تقول حاجه

_ قولي يا أمي كلي آذان صاغيه Very Happy

_ من الآخر كده أنا نفسي أفرح بيك وأشوف ولادك قبل ما أموت Sad

_ بعد الشر عنك يا أمي أوعي تقولي كده تاني ♥️ Sad إللي ربنا رايده هيكون

_ ونعم بالله ، طيب بص أنا صراحه يعني عجباني صاحبة سما

_ مين O.o !

_ صحبتها إللي بتشتغل مديرة أعمالك داليا

ضحك عدنان وقبل راسها

_ شفت أهه وشك نور وضحكت يبقى دي علامة الرضا وخير البر عاجله ^^

_ عاجله إيه بس يا ست الكل إنتي فاكره الموضوع بالبساطه دي !

_ وليه مايكونش بالبساطه دي هي هتلاقي أحسن منك فين !

إتنهد : لأ من ناحية أحسن فهتلاقي كتير ما شاء الله بس الأمر ماينفعش يتاخد بسرعه اوي كده !

_ طيب تحب أربط معاها كلام كده او ألمح

_ لا يا أمي عشان خاطري لو بجد بتحبيني ماتعمليش كده

_ بس يا حبيبي

_ عشان خاطري بقى سيبيني على راحتي وماتقلقيش قريب جداً إن شاء الله هتفرحي بيا وبعيالي وعيال عيال عيالي كمان Wink

_ يا رب يــا رب ♥️
~
~
~
سما في أوضتها ماسكه الصور إللي جمعتهم من يوم ما اتولدوا وبتبكي :'( ، سندت راسها ع السرير ورجعت فلاش باك ليوم ما كانوا قاعدين سوا

_ ساره إحنا بنعمل كل حاجه سوا تقريباً إحنا نسخه وصورتها في المرآيه إيه رأيك كمان نتجوز راجل واحد وأهه أبقى أنا ضرتك أحسن ما تيجي واحده غيري يعني وتخطف سليم Razz

_ إمشي يا بت هو انا يعني عشان أعرفك من يوم ما اتولدت يبقى تتجوزي خطيبي معايا لا وبتتفولي إنه يتجوز عليا طاب ده انا كنت أشرب من دمه 3:)

_ هههههههههههه طول عمرك متشرده Very Happy Very Happy Very Happy ، قال وأنا إللي كنت ناويه لو إتجوزت عصام قبلك أجوزهولك :/

_ لأ عصام دماغه طاقه مش لوني خالص Very Happy كفايه عليا سليم بالدنيا ^^

_ خلاص يا حاجه كنت بهزر البت صدقت وبعدين ما تقوليش على حبيبي دماغه طاقه لو سمحتي -_-

_ أسفين يا ختي -_- ، بت يا سما !

_ هااا عاوزه إيه !

_ إيه رأيك نعمل فرحنا في يوم واحد ^^ ؟

_ والله فكره ياريت بس قولي لعدنان بقى يقنع بابا لإنه كان رافض الخطوبه أصلاً وكمان عاوزني أستنى لماااا إن شاء الله أخلص دراسه خالص Sad قولي لعدنان زي ما وافق سليم يتجوزك وتكملي دراسه معاه يقنع بابا ماينفعش يعني يفرقوا التوأم في يوم زي ده Sad

_ يا سلاااام لو ده يحصل ونلبس فساتين شبه بعض زي ما دايماً بنلبس هدومنا زي بعض ^^

_ إصحابنا هيعلقوا نفس التعليق (( حتى في يوم فرحكم إرحمونااااا )) ههههههههههههه

بصت في عيونها بعمق وإبتسمت ، وقفت وحضنتها : عارفه يا سما أنا مابحبش حد في الدنيا دي أدك ونفسي نفضل طول العمر سوا ♥️ :'))

_ بيقولوا البنت لما تتجوز بتتغير على أصحابها وأهلها هتتغيري عليا يا ساره Sad

خبطتها على كتفها : بطلي عبط هتغير على نفسي إزاي !

_ توعديني تفضلي دايماً جنبي لآخر يوم في عمري ♥️ :'))

_ أوعدك يا زقرده ^_^ ♥️
.
.
بدأ جسمها يرتجف وهي سامعه الضحكات في ودانها ، ولسه كإن الموقف قدام عنيها ، إفتكرت آخر كلام قالتهولها ساره لما كانت في المستشفى وتبتت في إيدها وهي بتردد بضعف :
وعدتك أفضل جنبك لآخر يوم في عمرك يا سما بس ماقدرتش أوفي بوعدي غصب عني :'( إحنا روح واحده وأنا عاوزه روحي تفضل مبسوطه أوعي تزعلي أو تسمحي للحزن يدخل قلبك عشاني ، خدي بالك من عدنان يا سما ، عدنان وصيتي ليكي أنا خايفه عليه أوي من الصدمه ، عدنان تعب كتير في حياته ، كان نفسي أفضل جمبه وأشوفه مبسوط ، خليكي جمبه دايماً ، وماتقلقيش أنا هفضل جمبك ، وقت ما تحبي تشوفيني بصي في مرآيتك هتلاقيني :'))

وقفت من سريرها للمرآيه ، بصت فيها ، إبتسمت وهي شايفه ساره ، قربت من المرايه وحاولت تحضن نفسها ، إنهارت ع الأرض : أنا محتاجالك أوووووي يا سااااره :'( يـــــــــــــــــــــــا رب :'(

سمعت أمها صوتها ودخلت عليها لقتها في الأرض ، ضمتها لحضنها وبتحاول تهديها : كفايه يا سما ، كفايه يا حبيبتي هو ده وعدك لساره ! مش وعدتيها مش هتزعلي أبداً ولا تسمحي للحزن يدخل قلبك :'( وبعدين هي مش قالت خدي بالك من عدنان إنتي كده هتوجعي قلبه وهو مش ناقص وجع كفايه عشان خاطري يا قلب أمك

_ ساره وحشتني أوي يا ماما بعد بكره هيبقى يوم فرحي من غيرها ، مش هنتجوز في يوم واحد ولا نلبس فستان واحد زي ما اتفقنا مش هنرمي الورد لبعض أنا عاوزه ساره ياماما انا محتجالها أوووي :'(

_ إدعيلها يا حبيبتي ، إدعيلها تكون في مكان أحسن من هنا :'(

_ يــــــــــــــــــا رب :'(

قومتها أمها من ع الأرض نامت ع السرير في حضن أمها وهي بتمسح على شعرها وتقرالها قرآن ....~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

مر يوم الحنه وتوديع العزوبيه بحفله ممتعه جداً من صحاب سما وعصام ، سما كانت بتضحك وتهزر بس داليا حاسه بحزن ساكن عيونها :')) سألتها عن السبب وسما بررت إنه من الإرهاق والسهر ، نفس الحزن ده قرأته في عيون أم سما و عيون عدنان وهو مبتسم بس إبتسامه مكسوره في حاجه مخليه فرحتهم ناقصه وعيونهم ماليها الحزن إيه هي ماتعرفش Sad !!!
.
.
مر اليوم على خير وأخيراً جه يوم الفرح ^^ .....

وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا بعد بكره إن شاء الله مع حلقه جديده عشان نكمل باقي الأحداث Wink

لـ #ندا_سليمان
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى