منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(9)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

2 مشترك

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(9)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(9)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان السبت ديسمبر 06, 2014 7:28 pm

[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(9)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ 15054110[/img]




ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(9)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

وقفنا الحلقة إللي فاتت عند أما
رجعت هاله البيت وحاسه جسمها متكسر ، إتمددت ع السرير وفتحت موبايلها لقت رساله من أمها بتقول إنهم راجعيين بكره من السفر !
قامت هاله مفزوعه من السرير ومش عارفه هتقولهم إيه لما يرجعوا !!

مؤكد لو قالت إنهم هيتطلقوا أهلها هيتدخلوا وهي مش عاوزه الموضوع يتأخر عاوزه تطلق من علي فـ أسرع وقت ممكن كمان هتقولهم حجة الطلاق إيه ؟!
هي مش عاوزه حد من أهلها يعرف بموضوع داليا لذلك إما ما تقولهمش أو تدور علي أي سبب مقنع بس لو ما قالتش إنهم هيتطلقوا هيشكّوا فـ وجودها عندهم خصوصاً إن بعد ما يرجع علي من السفر مش هيكونلها حجه فـ وجودها فـ البيت وبالتالي لازم يعرفوا !
بدأت تدور علي أي حجه أو طريقه تقنعهم بيها بطلاقها ، مسكت دماغها وحستها خلاص هتنفجر من كتر التفكير !!
~
~
~
باقي ساعتين علي وصول أشرف الصايغ وعيلته ، دخل توفيق علي جاسر ولقاه بيتفرج علي فيلم

توفيق : أظن مش ناسي ميعاد العشا

جاسر بعد ما قفل الفيلم : طبعاً يا بابا

توفيق : أنا مش عاوز الشراكه إللي هتتم بيني وبين أشرف الصايغ تضيع فاهمني يا جاسر !!!

جاسر : حاضر ما تقلقش هشرفك إنهارده !

توفيق : أتمني!
إنهارده لو كل حاجه عدت تمام وعد منّي هتستلم إدارة الشركه الجديده بكره والتليفزيون والجرايد مش هيكونلهم سيره غيرك

جاسر : ما تقلقش

توفيق : تمام أوي أما نشوف

وقبل ما يخرج إلتفتله : صحيح إحلق دقنك وماتنساش تقلع السلاسل دي وإلبس بدله محترمه كده بلاش البناطيل الساقطه دي

جاسر : حاضر !

خرج أبوه وسابه بيستعد للمقابله ~
~
~
~
خالد راجع بيتهم ، لقي مريم مستنياه فـ الصاله ، جريت عليه بخوف : خالد ! إنت كويس يا حبيبي كنت فين ؟!

خالد : بخير يا مريم بس مصدع شويه إيه يا بنتي القلق ده

مريم : أنا قلقت عليك أوي ومانمتش من إمبارح

خالد وهو ماسك راسه : وأنا أول مره أبات بره يعني يا مريم ، معلش الله يكرمك إعمليلي كوباية قهوه وتقلي البن أووي حاسس دماغي هتنفجر

مريم : حاضر ، طيب بس أجهزلك حاجه تاكلها الأول

خالد : لا لا كلت مع صحابي إنتي بس إعمليلي القهوه ماشي ؟

مريم : حاضر Smile)

دخل خالد أوضته وإتسطح ع السرير ، ومريم عملتله كوباية القهوه ودخّلتها

مريم : خالد إنت كويس ؟

خالد : أيوه يا مريم فيه إيه ؟!!!!!!

مريم : مش عارفه شكلك مش طبيعي

خالد : لأ كويس ما تقلقيش

رن موبايل مريم ، ردت : ألو ، أيوه يا حبيبتي ، بجد والله العظيم ؟! تمام أووي ، اللهم لك الحمد ماتوقعتش صوتنا هيوصل بالسرعه دي الحمدلله ،،، أه هجهزهم حاضر طيب تمام تمام يلا مع السلامه ^^

خالد : إيه فيه إيه ؟

مريم : إتكلموا عن الحمله بتاعتنا فـ برنامج فـ التليفزيون ، وناس كتيير اوي بدأت تتفاعل معانا ع الفيس بوك

خالد : حملة إيه دي ؟!

مريم : لحقت تنسي !! حملة ضد التحرش والإغتصاب

إتعصب خالد : أنا مش قولتلك ما تدخليش نفسك فـ زفت مشاكل

مريم : أيوه يا حبيبي بس الموضوع ده مفهوش مشاكل خالص ده حتي كمان بعيد عن السياسه !

خالد : برده ما تكمليش فيه وانا نبهت عليكي يا مريم ويبقي ألاقيكي بتشاركي فيه تاني ولا بتعملي لوحات هنا

مريم : خالد مش فاهمه إنت بتزعق ومتعصب أوي كده ليه !!! أنا مابعملش حاجه غلط !

خالد : إنتي بتعلي صوتك عليا يامريم !!

مسكها من إيديها بعصبيه : الكلمه إللي أقولها تتسمع ومش هتشتركي فـ الزفت الحمله دي يعني مش هتشتركي فيها فاهمه

لمعت الدموع فـ عنيها ، ساب إيديها ومشي وهو بيقول : وأهه سايبلك البيت وغاير فـ ستين داهيه عشان ترتاحي

مسكت إيديها مكان الألم وبدأت تعيط وهي مش فاهمه ليه بقي عصبي أوي اليومين دول !!

وهو نازل من ع السلم مسك موبايله وطلب رقم محمود

محمود : ألو

خالد : أيوه يا مصلحه

محمود : عاوز إيه يابني مش لسه كنا مع بعض !

خالد : بقولك إيه من غير ما ترغي كتير شوفلي أي حاجه دماغي هتتفجر من الصداع مش قادر

محمود : قال علي رأي المثل أطبخي يا جاريه كلّف يا سيدي ، لو مالي جيبك يبقي عندي الدوا !

خالد : أيوه هديك بس إخلص وجهز أي حاجه انا جايلك
~
~
~
وصلوا الضيوف وإستقبلوهم أحسن إستقبال وجاسر لسه بيتشيك فـ أوضته ، لبس بدله أنيقه ونزل
سلّم علي أشرف الصايغ ومراته وجه الدور علي ناريمان ، وأول ما شافها زُهل من جمالها
طويله ورشيقه عيونها رمادي وشعرها إسود وطويل ، لابسه فستان وردي وبتبتسم بخجل
كل ده وأكتر جاسر لاحظه فـ دقيقه واحده ، الحاجه الوحيده إللي بيعرف يركز فيها فـ حياته هي الستات !!
سلّم عليها وقبّل إيديها كأحد البروتوكولات المتعارف عليها فـ وسطهم !
إتكلموا فـ الشغل وفـ الحياه وهو ماشلش عينه من علي ناريمان وهي بتختلس النظرات ليه
~
~
خالد رجع البيت وإتأسف لأخته عن عصبيته وقالها إنه إتعصب من خوفه عليها ~
~
~
عيلة الزغبي والصايغ إتعشوا وبعدين جاسر خد ناريمان يتمشوا شويه فـ الجنينه

جاسر : صراحه مامي حكت كتير عن جمالك بس إكتشفت دلوقتي إن مامي مابتعرفش توصف خالص !

ناريمان : ليه طلعت أجمل من وصفها !

جاسر : الله أحب الثقه بالنفس أوي ! أيوه وصفت بس إللي قالته مايجيش حاجه فـ جمالك

ناريمان :thanks it's kind of you

جاسر : دي مش مجامله علي فكره

ناريمان : ، إنت درست إيه ؟

جاسر : English commerce وإنتي كمان مش كده ؟!

ناريمان : أيوه

كملوا كلام عن إهتماماتهم وطبعاً الحوار كان معظمه غزل ، حقيقه هي دي المهنه الأساسيه لجاسر إنه يميّل قلب كل واحده من أمثال ناريمان !

مشي أشرف الصايغ ونتيجة إجتماع عقد الصفقه المتخفيه فـ صورة جواز دي كانت مبهره وده إللي خلّي توفيق الزغبي يقرر يوفي بوعده لجاسر !

وبالفعل تاني يوم تم إفتتاح الشركه وإللي مديرها جاسر الزغبي وزي ما أبوه وعده الإعلام مالهوش سيره غير جاسر وشركته الجديده !

••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••••

نِهال راحت لقريبها عشان تحكيله عن قضية داليا

نِهال : إزيك يا طارق ؟

طارق : يا هلا يا هلا بخير الحمدلله يعني ينفع كده يا دكتور مانشفكيش غير ساعة القضايا !

نِهال : معلش بقي يا طارق إنت عارف مشاغل الدنيا

طارق : فـ دي عندك حق الواحد ما بيلاقيش وقت حتي يكح

وهم بيتكلموا لفت إنتباههم إللي بيتكلم فـ التليفزيون

نِهال : مش ده توفيق الزغبي !

طارق : بالضبط كده

نِهال : طاب وهو فيه إيه معلش عشان بقالي كتير منعزله عن التليفزيون !

طارق : إفتتح شركه جديده يا ستي وسلمها لإبنه

نِهال : مش توفيق ده بتاع قضية الأغذيه الفاسده ؟!

طارق : بس طلع منها زي الشعره من العجينه كعادته محدش بيعرف يمسك عليه حاجه !

نِهال : هي المشرحه ناقصه قتله ولا البلد ناقصه فساد رايحين يفتحوا شركه جديده !!!!

طارق وهو ماسك الريموت وبيوطي التليفزيون : ياستي سيبك منهم يتحرق ده علي ده المهم ندخل فـ موضوع قضيتك إحكيلي بقي فيه إيه ؟!

حكتله نِهال عن إللي تعرفه عن قضية داليا

طارق : كويس جداً إنها هتقدر ترسم المغتصبين بالشكل ده هتسهل علينا القضيه وهنقدر بكل سهوله إن شاء الله نمشي فـ الإجراءات

نِهال : تمام أوي هي خلاص قربت تخلّص رسم اللوحات أول ما تخلّصهم هجيبها عشان تقدم بلاغ رسمي بقي وتبدأ القضيه

طارق : إن شاء الله

نِهال : هستأذنك أنا بقي عشان عندي شغل

طارق : طيب تمام الله يعينك

نِهال : ويعينك أبقي سلملي علي خالتو

طارق : يوصل إن شاء الله وإنتي كمان سلميلي علي كل إللي فـ البيت

نِهال : أوك ،، مع السلامه
~
~
~
علياء أخدت بنتها هَنا لداليا عشان تشوفها ، أول ما شافتها إبتسمت وضمتها لحضنها

فضلت تلاعب فيها وهَنا بتضحك من قلبها

علياء : حماتي هتتجنن عليها ومش عوزانا نسافر تاني ، مش مدياني فرصه حتي أقعد مع بنتي شويه ليل نهار حطاها فـ حضنها

داليا : هي أصلاً هنوش روح قلب خالتو تتحب أوي

هنا : دولّي حبّك

ضمتها داليا : يا روح قلب دولّي إنتي بمووووت فيكي :* ♥️ ^_^

علياء : لسه جدتها مشغلالها الفيديو بتاع فرحي إمبارح تصوري البت مش عرفاني هههههههه Very Happy
عرفت أبوها والوحيده إللي عرفتها هي إنتي وعلـ . .

ووقفت علياء عن الكلام لما لقت نفسها هتجيب سيرة علي ، رفعت داليا الحرج عنها وسألت : حماتك كويسه صحيح ؟

علياء : أه الحمد لله بخير Smile

كملت علياء كلامها وداليا فـ عالم تاني داليا سرحت فـ يوم فرح علياء

كانت لابسه فستان بنفسجي أنيق أوي ، علي هو إللي إختاره بنفسه بعد ماكانت مختاره واحد وماعجبهوش وهو كان لابس كرفته بنفس لون فستانها ^_^
كانوا لسه ما لبسوش دبل بس علي معتبرها مراته وملزمه منه من وهم صغيرين !!
مش ناسيه يوم الفرح بكل تفاصيله يومها علي إتحداها إنه يقدر يعمل أي حاجه مجنونه عشانها وهي قبلت التحدي وطلبت يغنيلها
ورغم إن صوته مش حلو تماماً إلا إنه ما إتكسفش علي طول مسك المايك وغنّالها رغم إن إللي فـ الفرح إعتبروها فقرة كوميديه وفضلوا يضحكوا عليه بس داليا هي الوحيده إللي كانت بتسمعه مبتسمه وعيونها بتلمع زي ما قلبها كان بيرقص علي صوت غناه ^_^ ♥️
ماكنتش سامعه صوت النشاز إللي كان بيغني بيه لإنها كانت سامعه صوت إحساسه وقلبه بيلحنله سيمفونيه مع كل دقه والتانيه ♥️ :'))

إفتكرت لما علياء رمت بوكيه الورد ولإن علي أطول منها هو إللي قدر يمسكه وعلى طول راح إداهولها ^_^
~
~
داليا لما إفتكرت ماقدرتش تمسك دموعها ،، علياء كانت بتتكلم وفجأه لقت داليا بتبكي :'( ضمتها من غير كلام وإنهارت داليا فـ حضنها :'( :'( ~

••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••••

هاله راحت تستقبل أهلها من المطار وحاطه إيديها علي قلبها ، وصلوا وسلّمت عليهم وكل مايسألوا عن علي تجاوب بإجابات مختصره ، رجعوا البيت ولما أمها سألتها عن السبب إللي مخليها قاعده عندهم إتحججت بسفر علي !
مروا يومين وأم هاله حاسه إن فيه حاجه مش طبيعيه بينها وبين علي وهاله مازالت بتنكر لحد ما تلاقي حجه تقولها !
~
~
داليا قربت تخلّص الرسومات وعلياء كل يوم بتروح تزورها وتقضي معاها اليوم ، طول النهار هَنا بتشغلها عن الألم لكن بالليل مابتعرفش تنام من الكوابيس إللي بتشوفها >Sad :'( ونِهال بتحاول علي أد ما تقدر تساعدها تتخطي المرحله دي ~
~
~
علي عايش فـ غربه فوق غربته ، أول مره يحس بمرارة سفره بالشكل ده ، حاسس إنه فقد طعم الحياه ، مش لاقي سبب يعيش عشانه أصله خلاص إتخلي عن إللي كانت بتديله أمل فـ الحياه :'(
~
~
~
هاله جهزت عشان تروح العياده ، إتناولت شنطتها وقبل ما تخرج من الأوضه ، دخلت مامتها

# أنا بجد يا هاله مش مصدقه إنك لسه عروسه وتنزلي شغلك كده ! يا ماما إنتي لسه ماكملتيش شهر !

هاله : ماما أرجوكي مش هنرجع تاني للكلام ده الشغل علاقته ايه يعني!! إنتي عرفاني بحب شغلي جداً

# بس عرفاكي برده بتحبي علي أكتر Wink

قلبها وجعها ، بقي مجرد سماع اسمه بيسببلها وجع وحسره >Sad

هاله : ماما لو سمحتي شغلي ملهوش علاقه بأي حاجه تانيه وبعدين من فضلك سيبيني أمشي عشان ما أتأخرش ، سلام :*

هربت من أسئلة أمها وراحت ع العياده .....خلّصت شغلها وهي قايمه وقّعت كل حاجه من ع المكتب ، لمتهم من الأرض وفجأه لمحت حاجه صدمتها :O !

وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده يا تري هاله شافت إيه صدمها ؟! إنتظرونا الحلقه الجايه إن شاء الله عشان نكمل باقي الأحداث Smile

(( الحلقه 10 إنهارده الساعه 10 إن شاء الله Very Happy ))

لـ #ندا_سليمان
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(9)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ Empty رد: الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(9)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف rawdha الخميس سبتمبر 10, 2015 12:22 am

تسلسل الاحداث حلو و حاسه انو الروايه تحكي عن اي بنت مش داليا و بس..لازم الكل يعتبر
rawdha
rawdha
متابع/ة جديد/ة
متابع/ة جديد/ة

عدد المساهمات : 4
تاريخ التسجيل : 23/08/2015
العمر : 32
الموقع : rawzarosa@yahoo.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى