منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(1)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(1)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(1)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان الأحد أغسطس 23, 2015 12:28 pm

[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(1)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ 11836710[/img]

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ
ʚϊɞ•ʚϊɞ عــــــود ʚϊɞ•ʚϊɞ
ʚϊɞ ثِقـــــ 2 ـــــاب ʚϊɞ
ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ
⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓
ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(1)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

السما صافيه والشمس بتستعد للمغيب ، قاعد في نفس المكان وعيونه متركزه على مكانها ، كالعاده منتظرها !
واخيراً ظهرت بفستان رقيق زي ملامحها ونسمات الهوا بتشاكسها وتطير خمارها ، دايماً بيحسها مَلِكه رغم انها بلا تاج !
يمكن لإنها فجأه احتلت عرش قلبه بلا استئذان !!

طول حياته قافل على قلبه لحد ما جت هي وغيرت كل قواعد حياته ، اتحول من شخص الثانيه عنده بتفرق لشخص مستعد يضيع ساعتين كل يوم ولمدة 3 سنين من غير مايزهق ، بيقعد في نفس المكان ويستناها ، اصبحت انيسه في وحدته وغربته رغم ان عمره ما اتجرأ وكلمها ،
قربت وقعدت في نفس المكان زي كل يوم وكالعاده لقطلها صوره ويا الشمس وهي بتستخبي في حضن نهر التايمز .....
بيحسها منه وشبهه ، نفسه يعرف السر في إن هي بالذات تأسر عقله وتخلي قلبه يتجرأ ويتمرد عليه ويحب !
~
~
~
قعدت في مكانها المعتاد تودع الشمس في غروبها ، اتنهدت براحه وشوق وحنين وهي بتتأمل النهر :'))
رغم ان كل حاجه في المكان مختلفه بس دايماً لما تبصله تفتكر مكانها المفضل ، تفتكر نهر النيل ، بقت بتدور في غربتها على اي حاجه من ريحة وطنها ، حولت نهر التايمز لنيل مصر، نيل مصر شريان الحياه فيها والتايمز اصبح شريان حياه بيخليها تفرغ طاقة الحنين جواها وتعيش لحظات مع ذكرياتها ، بقت كل يوم قبل الغروب تروح تقعد في مكان هادي لوحدها تتفرج على لوحة ابدعها الخالق في الطبيعه ...
~
~
~
مازال في مكانه بيتأملها لحد ما قطع لحظات تأمله صوت موبايله ، رد

_ السلام عليكم

_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، حضرتك مش ناسي حاجه يا أخ ؟؟؟!!!

_لأ فيه ايه !

_المفروض يعني سيادتك كنت هتتكرم وتيجي تاخدني من المطار وسبحان الله وصلت وركبت لبيت حضرتك وطلعت كمان مش فاكر الميعاد !

_يا خبررر انا اسف والله يا عصام نسيت خالص

_طبعاً وتفتكر ليه !! انا واثق بنسبة 100% انك دلوقتي بتراقب ملهمتك اللي بقالها 3 سنين مدوخاك وراها وسيادتك مش عاوز تتلحلح ، ده لو أبوالهول كان نطق !!!!

_والله حاولت قبل كده بس ماجتليش الجرأه اني حتى مجرد اكلمها ، وبعدين إنت عارف رأيي في الموضوع ده بقى

_ومبسوط بحالك كده ؟!

_عصام الله يكرمك مش ناقصيين كلام كل مره والله حفظته وعارفه كويس اووي كفايه !

_بس يا ابني انت مــ

قاطعه لما لقاها وقفت : عصام عصام بص انا ساعه وهكون عندك في البيت إن شاء الله ، بس هقفل دلوقتي مع السلامه

ما استناش رده ، قفل ، حط موبايله في جيبه ومشي وراها وهو عارف كويس هتروح على فين .... !
~
~
~
قامت من مكانها وراحت تكمل عادة كل يوم ، إلى حيث إدجوار رود ، شارع العرب ، بتحب تمشي فيه لإنها بتلاقي نفسها ، بتلاقي ناس تشبهلها ، بتسمع ناس بتتكلم عربي ، بتشوف لوحات مكتوبه بلغتها إللي مفتقداها في غربتها ،بتسمع آذان ، بتشوف مصليين ، بتشوف محجبات زيها ، بتلاقي تفاصيل كتيييره أوي إتحرمت منها !
وقفت عند محل صغير ولفت إنتباهها مداليه على شكل كعبه ، إبتسمت بـ راحه ، مسكتها وإفتكرت يوم ما زارت أطهر مكان على وجه الأرض ، إفتكرت زيارتها لمكه ، اليوم إللي خرجت فيه من وطنها وهي بتودعه لآخر مره ،
شايفه قصاد عيونها دلوقتي نفسها وهي واقفه عند الكعبه بتناجي ربها ، واقفه بتبكي بحرقه وتردد :
يــا رب مش همشي من بيتك غير وأنا مجبور كسري ، يا جابر المنكسرين إجبر كسر قلبي وقويني يا رب عشان أعيش ، قويني يا رب و إلهمني الصبر من عندك يا كريم ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

من أجمل الرحلات في حياتها وكل ما تفتكر أيام العمره تدمع عيونها من الشوق والحنين للمكان ، عاشت روحانيات كانت مفتقداها أووي ، كانت بتقعد تتأمل الحمام في الحرم وتحس إن روحها طايره وبترفرف وياهم ، حست إنها طفل كان تايه ورجع لحضن أمه ، حست بسلام وسكينه ضامه روحها، بعد ما رجعت كانت حاسه إنها طفل لسه مولود بلا ذنوب ولا وجع ولا خوف ، إتقربت من ربنا ، عرفت دينها أكتر وحاولت على أد ما تقدر تلتزم بيه

فاقت من شرودها على صوت إللي واقف في المحل : يا هلا فيكي إختي إذا بدك إتفضلي هالمره هديه من المحل لإنو لسه جداد وبيسعدنا زيارتك مره تانيه

إبتسمت بإمتنان : شكراً أنا عندي منها واحده جبتها من الحرم ، أكيد إن شاء الله هاجي مره تانيه ، بالتوفيق

كملت جولتها ومازال ماشي وراها ، رن موبايلها

_أيوه يا حبيبي أنا اسفه عارفه إني أتأخرت بس ماتقلقش أناكويسه ، في ادجوار رود دلوقتي ، خلاص راجعه ع البيت أهه مع السلامه

ركبت للبيت وهو واقف مذهول بعد ما سمع مكالمتها وسأل نفسه : معقوله تكون متجوزه ولا حتى مخطوبه ؟! معقوله يكون فيه حد في حياتها !!!!!!
حس بضيق لمجرد إن الفكره دي تيجي على باله ، رجع بيته وهو مهموم وأول ما إستقبله صاحبه ع الباب حاول يبتسم وهو بيضمه ويربت على ضهره
_ عصااام باشا منور لندن

عصام : منوره بوجودك فيها يا عدنان بيه ، طمني عليك ، كله تمام ؟

عدنان : أه أه الحمدلله كله تمام

عصام : مش باين يعني ! حصلت حاجه ؟؟!

عدنان : بقولك إيه سيبك منّي دلوقتي و تعالى نتعشى الأول عشان أكيد جاي جعان وأنا كمان ما اتغدتش

إلتفت للشغاله : We will have dinner in the garden , please

عدنان : يلا يا عصام نستني في الجنينه لحد ما العشا يجهز
~
~
~
أول ما فتحت الباب جريت عليها : دولّييي على فكره أنا زعلانه منك

داليا : ليه بس يا لارا ؟!

لارا : عشان المفروض كنتي هتاخديني معاكي زي ما اتفقنا

داليا : كنتي نايمه وماحبتش أصحيكي

لارا : This is not an excuse

شيرين : لارررااا بطّلي عناد أنا إللي قلت لداليا ماتصحكيش عشان كنتي تعبانه

لارا : بس يا مام أنا بجد كان نفسي أروح معاها

داليا : خلاص يا لولو وعد بكره إن شاء الله هاخدك معايا إنتي ومرام ومحمد

لارا بفرحه : yeeeeeeh, I love you so much, Dalia

شيرين وهي بتضحك : يعني خلاص ناويه تريحينا من العفاريت ولو ساعه واحده بكره إن شاء الله !

داليا : ههههههههه لأ ماتقلقيش 3 ساعات بحالهم إستفرضي بناصر بقى وخليه يخرجك شويه بدل ما التوأم خلوكي تخللي في البيت

شيرين : أه يا أختي فعلاً تعبيرك سليم جدااً ومُعبّر ، من يوم ما مرام ومحمد شرفوا وأنا حاسه إني مش أنا

داليا : لا دي ملامحي ولا شكلي شكلي ولا ده أنا

ضربت داليا على كتفها : بتتريقي يا زفته طيب بكره إن شاء الله نتفرج عليكي لما تتجوزي وتخلفي ونشوف هتعملي ايه يا هانم !

إختفت ضحكتها وردت بحِده : شيرين أظن إحنا إتفقنا قبل كده الموضوع ده مايتفتحش تماماً حتى ولو على سبيل الهزار !

قالت جملتها ولسه هتطلع أوضتها ، مسكتها شيرين من إيديها : ولحد إمته يا داليا ؟؟!

داليا : لحد ما أموت يا شيرين أنا مش للجواز أنا خلاص قررت أعيش وأكمل لوحدي وبالفعل أنا مرتاحه كده

شيرين : أنا كنت زيك في وقت من الأوقات لما إفترقت أنا وناصر كنت بقول زيك كل الشعارات دي أنا هقدر أعيش لوحدي وأكمل لوحدي إيه يعني حياتي من غير راجل !!!
قدرت أعيش أه رغم إن كان بيجي عليا أوقات أحس بوحدتي ووجعي بس كملت ولما إتجوزت خالك وعيشت معاه تحت سقف واحد وربنا رزقنا بالتوأم عرفت الفرق بين حياتي وأنا لوحدي وحياتي دلوقتي وأنا معايا شخص وقت ما أتعب هلاقيه جنبي وقت ما أزعل هلاقيه بيساندني ويحاول يخرجني من حالتي ، هلاقي حد يشاركني فرحتي وحزني ، حد يحمل همي ويهتم بيا

داليا : ده عشان إنتي معاكي راجل زي خالو ناصر ، والرجاله في الزمن ده خلاص بحححح ، عشان خاطري يا شيرين لو بتحبيني بجد يبقى مانتكلمش في الموضوع ده تاني أنا خلاص فعلاً شيلته من حساباتي ومرتاحه كده والله ، قلبي إتملى بحب ربنا ومابقتش عاوزه أي حاجه تانيه من الدنيا

شيرين : ربنا يزيدك يا حبيبتي بس الزواج سنـ

داليا في محاوله منها لتغيير الموضوع : أمال خالو فين ؟ إتصل بيا وأنا في ردجوار رود وقالي أرجع ع البيت

وقبل ما ترد عليها نزل ناصر من ع السلم : أنا أهه يا ست دولّي

بص لشيرين : إيه الأخبار ؟!

شيرين : هي مدياني فرصه أجيب سيرة الموضوع أصلاً إتفضل إنت إتكلم معاها

داليا : ما تتكلموا دوغري أحسن بدل اللف والدوران ده وإنتوا عارفييني مابحبوش !

شيرين : بإختصار كده يا داليا جالك عريس ، شافك يوم ماروحنا من اسبوعين فرح صاحب خالك !

داليا : أمممممم وياترى رأيك إيه يا خالو ؟ إستنى وقبل رأيك قولتله ؟؟!!

ناصر : الموضوع ده مايتقالش كده يا داليا إنتي عملاه أزمه بشكل مش طبيعي !! وإنتي ممكن لما تقعدي معاه وتشوفيه وتتـ

قاطعته : بص يا خالو لو متضايقيين من وجودي معاكم هنا قولوا وانا هسيب البيت وأشوفلي أي مكان تاني لكن عشان تجوزوني فده من عاشر المستحيلات

ناصر بعصبيه : إيه إللي بتقوليه ده !! هتخليني أتعصب عليكي ليه ! بطلي كلام ملهوش لازمه وبعدين انا ماقولتش بجبرك وأنا من الاول رفضت من غير حتى ما أقولك عشان عارفك لكن شيرين هي إللي قالت من حقك تعرفي بالموضوع يمكن تغيري رأيك !

شيرين : أنا اسفه يا داليا والله ما أقصد المعني إللى فهمتيه ده أبداً وإنتي عارفه كده كويس

داليا بعصبيه : لو سمحتم أنا الصفحه دي خلاص إتقفلت بل إتقطعت من حياتي كلها أرجووووكم ماتفتحوش الموضوع ده تاني وبجد لو إتفتح هحس أد إيه وجودي مضايقكم وهمشي وأسيب البيت

قالت جملتها وطلعت على أوضتها

بص ناصر لشيرين بعتاب : أنا قولتلك إيه ؟؟!! مش قولت بلاش وحضرتك قولتي لأ نجرب يا ناصر أهه جيتي تكحليها عميتيها ! أنا قولتلك عارف داليا مش هتوافق ، خلاص يبقى تسمعي كلامي وماتجادليش بقى !!

طلع ناصر ورا داليا ، خبط على باب أوضتها

داليا : إتفضل !

ناصر : إنتي يا نيله إيه الكلام إللي قولتيه ده ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !

داليا : أنا عارفه يا خالو إن ده مش قصدكم بس أنا قلت كده عشان تبطلوا كلام في الموضوع ، إنت مش يهمك راحتي ؟؟!

ناصر : أكيد

داليا : بس ! وأنا كده بجد مرتاحه ، إنت مش ملاحظ إني فعلاً بقيت أحسن من الأول بكتييير حتى أحسن من داليا القديمه ، أنا كنت زمان الدين عندي صوم وصلاه وبس ! ودلوقتي بتقرب من ربنا أكتر حاسه إن قلبي بقى أحسن ، بقيت بستعين بالله على وجعي ، بإختصار يا خالو خلاص حياتي مابقاش ينفع يدخل فيها راجل

ناصر بثقه : أممممم مقتنع بكلامك بس أنا حاسس إن هيجي يوم وتغيري كل النظريات إللي بنيتيها لنفسك دي وبكره أفكرك ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري !

داليا : وقتها إن شاء الله هبقى أقولك مع إني أشك في ذلك ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري !

ناصر : ماشي يا ستي هنشوف وعموماً خلاص أوعدك الموضوع ده مش هيتفتح تاني لحد ما إنتي بنفسك إللي تفتحيه إتفقنا ؟

داليا : إتفقنا ، ربنا ما يحرمني منك أبداً يا خالو ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

ناصر : ولايحرمني منك يا عيون خالو ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري
~
~
~
عصام : إييييه يا عم ! بقالي ساعه بتكلم إللي واخد عقلك يتهنابه ! بس شكلك مش مضبوط حصلت حاجه ولا إيه ؟!

زفر عدنان بضيق : مش عارف يا عصام بس إنهارده سمعتها بتكلم واحد في التليفون وواضح يعني من كلامها إنهم مرتبطين ، يعني بإختصار شكلها طلعت متجوزه ولا مرتبطه

عصام : بتهزر ؟! ههههههههههههههه

عدنان : إنت بتستفزني ؟؟! إيه إللي يضحّك دلوقتي ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ؟؟!!

عصام : تستاهل ‏‎tongue‎‏ رمز تعبيري عشان أنا قولتلك من الأول إتلحلح كلمها إعمل أي حاجه !

عدنان : عصام إنت عارف كويس أوي إيه إللي منعني إني أحاول أكلمها كل السنين دي !

عصام : والله إللى أعرفه إن إللي يحب حد بالشكل إللي إنت بتحب بيه البنت دي بيعمل المستحيل ومابيهمهوش أي حاجه !

عدنان : السبب إللي مانعني مش أي حاجه وإنت عارف كده كويس ! بقولك إيه أنا هطلع آخد دوش سريع لحد ما العشا يجهز
~
~
~
مددت داليا ع السرير وشردت في السقف ، سمعت صوت موبايلها وأول ما قرأت الإسم إبتسمت وردت : حبيبة قلبي وروحي وكل حياتي وحشاني أوووووي يا أمي :') ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

خديجه : إنتي أكتر يا وحشه مع إني ماكنتش ناويه أكلمك تاني أصلاً أنا هنت عليكي يا داليا ؟؟!

داليا : ماتقوليش كده يا حبيبتي بس إنتي عارفه كويس أووي إني مش عاوزه أرجع مصر ، وبعدين مش خالو قالك هيحجزلك تذكره تيجي هنا تقضي معانا كام يوم زي السنه إللي فاتت ؟

خديجه : لأ إسكتي يا اختي توبه إني أجرب الموال ده تاني وأسيب أبوكي هنا هنادي أه كتر خيرها ماقصرتش معاه بس هو مابيرتحش غير معايا

داليا : هو عامل إيه صحيح كويس ؟

خديجه : الحمدلله يا حبيبتي ، بس كان مصدع ونايم شويه

داليا : لما يصحى سلميلي عليه وهبقى اكلمه اتطمن بنفسي ،كل إللي عندك كويسين ؟

خديجه : الحمدلله بخير وأحمد لسه راجع من الكليه ودخل يريح شويه

داليا : واحشني أوووي الواد ده أول ما يصحي يا ماما بالله عليكي خليه يرنلي نفسي أسمع صوته أوووي

خديجه : حاضر يا نور عيني طمنيني عليكي بتاكلي كويس ؟ كل إللي عندك كويسين ؟

داليا : الحمدلله يا حبيبتي كلنا تمام ومش ناقصنا غير وجودكم معانا

خديجه : عامله إيه في شغلك ؟ لسه برده مخنوقه منه !

داليا : ماتفكرنيش يا ماما بجد تعبت شكلي مش هكمل في الشغل ده مليش في الحسابات والكلام ده أنا بجد زهقت

خديجه : طيب ماخالك قالك تشتغلي معاه وإنتي اللي رفضتي مش كان أريحلك لو معاه ؟!

داليا : يا ماما يا حبيبتي خالو عامل إداره كويسه جداً ماشاء الله لشغله والموظفين على أد الشغل بالضبط أنا هاجي ليه أقلبله كيان شغله إما هيضطر يمشّي حد عشاني أو هيديني وظيفه ملهاش لازمه أصلاً وهو مش محتاجها ، عموماً خلاص أنا هستحمل لحد ما ربنا ييسر وألاقي شغل تاني

خديجه : مابلاش تشتغلي خالص يا داليا هو يعني إنتي ناقصك حاجه عند خالك ؟!

داليا : أولاً يا ماما خالو ناصر كتر خيره وزياده مش مخليني محتاجه حاجه وكفايه إنه إتحمل تكاليف دراستي والدراسه هنا أصلاً تكاليفها غاليه جداً وبعدين الشغل مش عشان الفلوس أنا مش عاوزه أستسلم لأي فراغ في حياتي وإنتي عارفه الفراغ ممكن يعمل في بنتك إيه ! ثم إن المصاريف تقلت عليكم في البيت علاج بابا وجامعة أحمد ومرتب عادل هيكفي بيته ومراته وعياله ولا يكفي إنه يشارك في مصاريف البيت !!

خديجه : لحد إمته يا حبيبتي هتفضلي حامله هم كل إللي حوليكي ومش حامله هم نفسك :') !

إبتسمت داليا : أنا هبقى مرتاحه لما أشوفكم مرتاحيين ومبسوطين يا أمي أنا مش عاوزه أي حاجه من الدنيا غير سعادتكم

خديجه : ربنا ما يحرمنا منك أبداً

داليا : ولا يحرمني منكم

خديجه : ميعاد دوا أبوكي يا حبيبتي هقفل عشان أديهوله وهبقى أكلمك تاني سلميلي على كل إللي عندك

داليا : يوصل إن شاء الله وسلميلي على بابا وكل إللي عندك برده

خديجه : حاضر ، مع السلامه

داليا : مع السلامه

قفلت داليا وحضنت الموبايل وهي مغمضه عيونها ، أد إيه مشتاقه لحضن أمها ومشتاقه لضمتها ، مشتاقه تطمن لما تسمع دقات قلبها وهي نايمه في حضنها ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري ، مشتاقه لأبوها ولإخواتها وبيتهم ، مشتاقه لأصحابها وجيرانها ومشتاقه لحضن وطنها ،،زفرت بهدوء ، حطت الموبايل ع الكومود وإتناولت المصحف تطمن بيه قلبها وتطفي نار الشوق والحنين ....
~
~
~
رجع عدنان لعصام ولقاه ماسك الكاميرا وبيقلّب في الصور

عصام : إيه الصور دي كلها يا ابني ! مش شايف فيها حاجه مميزه يعني عشان يتشقلب كيانك كده !

أخد عدنان الكاميرا منه : أولاً ما اسمحلكش تبص عليها كده ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !

عصام : لا يا راجل ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري !

عدنان : وثانياً بقى وده الأهم إني شايفها كلها على بعضها مميزه

بص لصورتها وإبتسم ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري :

عارف ، أول مره شوفتها جذبتني بطريقة ماكنتش متخيلها ، غصب عني ماقدرتش أغض بصري ، في لحظه واحده لقتها حطمت كل الأسوار إللي كنت بانيها حولين قلبي عشان مفيش واحده تقدر توصله ، بكل بساطه وبنظره واحده من عيونها لقيت الأسوار اتهدت وفي لمح البصر إستعمرت قلبي ، إتربعت على عرش مملكته بكل تحدي
حسيت فيها أمي إللي إتحرمت منها وأنا طفل يدوبك 10 سنين ، مر طيف أمي قصادي وقلبي إرتجف لما شميت ريحة حضنها إللي لسه لحد دلوقتي مش قادر أنساها ، للحظه لقتني بنسي كل الحدود إللي حطتها في حياتي بيني وبين كل الناس ، للحظه نسيت ان ممنوع على قلبي يفكر في الحب ، للحظه نسيت انا اد إيه دربت نفسي على غض البصر ولقتني كل يوم براقبها وأمشي وراها زي إللي مسحور وماشي يلف ورا النداهه ، فجأه كده أصبحت ونيسي ، بحس بأُلفه وسكينه في الساعات اللي بقضيها معاها بصمت ، بقضيها معاها من غير ما تعرف ، بكلمها بعيوني ومش مهم عندي ألاقي إجابه المهم إني مرتاح كده ، أنا عارف إني إللي بعمله ده ماينفعش، المفروض أغض بصري وأوقف نفسي عند حدها بس أنا فعلاً لأول مره ما ابقاش قادر أسيطر على نفسي، لأول مره بنسي كل الأسباب إللي تمنعني إني أحب ، لكن لكن إنهارده !
حسيت إن أرض الأحلام لفظتني قالتلي مالكش مكان هنا أرض الواقع هي ملجأك الوحيد ، إهتز كيان قلبي لما سمعتها بتقوله كلمة حبيبي مش عارف ليه ! وقفت مكاني وماقدرتش أتحرك !

عصام : الله يسامحك يا أخي إنت إيييه حرام عليك نفسك كل ده جواك وساكت !!!! إتحرك يا عدنان مش يمكن ماتكونش متجوزه ولا مرتبطه وانت سمعت غلط ولا مثلاً كانت بتقول كده لأبوها ؟؟

عدنان : مش عارف ! ومش عارف لحد إمته هفضل مستمر في عادة المراقبه دي ! لو فعلاً كانت متجوزه ولا مرتبطه أصبح دلوقتي ماينفعش حتى أفكر فيها أساساً أنا مش عارف إيه إللي خلاني أتنيل وأنسي نفسي بالشكل ده !!

عصام وهو بيصفق : والله ووقعت يا عدنان وجه اليوم إللي اشوفك فيه متبهدل وغرقان في الحب ههههههههههههه

عدنان : عصام الله يكرمك بلاش هزار دلوقتي أنا بتكلم بجد

عصام : كلامي مابيعجبكش يبقى هتكلم ليه بقى !!

وقبل ما يرد عدنان وصل العشا

عدنان : أظن نغير الموضوع ده أحسن طمني إيه أخبار الفرع عندكم ؟
~
~
~
داليا كانت بترتل سورة يوسف لحد ما سمعت النغمه إللي مخصصاها لأحمد أشرقت إبتسامه على شفايفها ، صدّقت ، كنسلت عليه وإتصلت

داليا : حبييبيييي

أحمد : إنتي إللي حبيبي وروحي بس ما ردتيش ليه وربنا شاحن الموبايل ، عَمران ماتقلقيش

داليا : مش هتفرق يا قلبي أنا وإنت واحد طمني عليك بقى

أحمد : الحمدلله يا دولّي بس سامحيني عارف إني مقصر في حقك بس والله طالع عينيا في الكليه أساساً مابناخدش أجازه

داليا : عارفه يا حبيبي والله وعذراك خلاص هااانت كلها سنه واحده بس وهتتخرج وترتاح

أحمد : أرتاح ! قلبك أبيض ‏‎squint‎‏ رمز تعبيري

داليا : على الأقل هترتاح شويه من هم الدراسه والمذاكره وتبدأ بقى الحياه العمليه

أحمد : الله المستعان

داليا : طمني أحوالك إيه مع ربنا ؟

إبتسم أحمد : الحمدلله تمام ماتقلقيش

داليا : أيوه كده يا حبيبي أوعى الدراسه والدنيا ومشاغلها ينسوك إنك مش هتقدر تكمل خطوه زياده في حياتك من غير رضا ربنا وقربه

أحمد : ونعم بالله ، ماتقلقيش ، أخبار خالو ومراته وولاده إيه ؟

داليا : الحمدلله كلنا بخير ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري قولي عملت إيه في الكورس إللي حكتلي عنه ؟
.
.
فضلت تتكلم مع أخوها شويه وتطمن على أحواله وتشجعه بكلامها كالعاده ...

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••

تاني يوم عدنان فضل في البيت مع صاحبه لكن طول الوقت كان مركز مع عقارب الساعه أول ما قربت من الميعاد المحدد إرتبك ، إمبارح كان مقرر مايروحش تاني بس دلوقتي مش قادر ، فضلت أصوات كتيره تتردد جواه ، صاحبه بيتكلم وهو في وادي تاني وفي النهايه الغلبه كانت لصوت القلب بص لعصام : عصام معلش عندي مشوار ضروري بس وهرجعك تاني

ضحك عصام : قال إيه مش هروح تاني أنا خلاص قررت أنهي الموضوع ده بقى كفايه لحد كده ! عموماً ماشي يا سيدي أنا كده كده مش قاعدلك في البيت رايح أسلم على صحابي ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

بسرعه طلع عدنان غير هدومه أخد الكاميرا وراح كعادة كل يوم يستناها ، مرت نص ساعه وهو منتظرها ، وأخيراً ظهرت و أول ما شافها إتصدم ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري !!!!

وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا الحلقه الجايه إن شاء الله عشان نعرف عدنان إتصدم ليه ونكمل باقي الأحداث

لـ #ندا_سليمان
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى