منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(2)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(2)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(2)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان الأحد أغسطس 23, 2015 12:34 pm


[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(2)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  11836710[/img]


ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(2)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما
غيّر عدنان هدومه ، أخد الكاميرا وراح كعادة كل يوم يستناها ، مرت نص ساعه وهو منتظرها ، وأخيراً ظهرت ... وقبل ما تترسم إبتسامة سعاده على شفايفه سبقتها معالم صدمه على وشه لما شافها جايه ومعاها 3 أطفال ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري
لحظتها إتردد في ودانه صوتها وهي بتتكلم في الموبايل إمبارح (أيوه يا حبيبي أنا اسفه عارفه إني أتأخرت بس ماتقلقش أناكويسه ، في إدجوار رود دلوقتي ، خلاص راجعه ع البيت أهه مع السلامه)

دلوقتي إتأكد من شكوكه ، حس بأشواك في حلقه وزاغ بصره
مش قادر يتخيل ان بعد كل ده تطلع متجوزه وأم ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري !
حس بألم اعتصر قلبه قبل ما يحس بألم شديد في رجله ماقدرش يتحمله فقعد مكانه ولسه عيونه بتتأملها وهي بتضحك مع ولادها ،

غمض عيونه وافتكر أول يوم شافها فيه ، كان جاي لندن لإجتماع رجال أعمال وبعد ماخلص الاجتماع قرر يسترجع ذكرياته في لندن بعد غياب طويل عنها ، فضل يتمشى في الشوارع لحد ما رجله اخدته للنهر ، وقف عنده وفرد ايديه واستسلم لنسمات الهوا البارده ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
اول ما فتح عيونه لمح بنت واقفه على بعد خطوات وفارده دراعها زي ما كان عامل دلوقتي ، رافعه راسها للسما وبتضحك لكل نسمة هوا تصافح وشها ، لفت انتباهه لبسها اللي أكدله انها مسلمه ، تملكته لحظة فضول انه يبص لوشها وبمجرد مابص في ملامحها خمن انها مصريه ، انتبه انه بقاله فتره بيتأملها فغض بصره وقعد ، غصب عنه لقى انه مش قادر يتحكم في نفسه وبيختلس النظرات ليها فقرر من الأفضل يسيب المكان ويمشي
وقد كان ‏‎like‎‏ رمز تعبيري
رجع الفندق وقضى يومين كمان في لندن يخلص شغله وجه وقت سفره ، قرر ياخد جولة وداع يمكن يغيب فتره اطول عنها ، راح عند النهر و اول ما لمحها هناك ارتبك ودقات قلبه زي الطبول مسموعه في ودانه ، للمره التانيه بيشوفها في نفس المكان ، استغرب من نفسه لإنه قابل عربيات كتير بس عمره ما رفع عينه ولا بص لأي واحده لا عربيه ولا غيرها مش عارف ليه البنت دي فيها حاجه مميزه شدته بس مش قادر يحددها !!

بص في ساعته وبعدين قام ياخد جوله في شارع العرب قبل ما يجي ميعاد طيارته ، زار اصحاب ليه هناك واتجول بين المحلات وفجأه لمحها وحس بنفس الإرتباك ، إدالها ضهره ، ولهى نفسه بالفرجه ع الأنتيكات إللي في المحل ، سمعها وهي بتلقى السلام وتسأل عن سعر ميداليه وابتسم لما سمع لهجتها المصريه وعرف ان تخمينه لما شافها كان صحيح ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري ‏‎like‎‏ رمز تعبيري ...

سافر وباشر حياته بشكل طبيعي بس صورتها مافارقتش خياله وأول اجازه ليه قرر يقضيها في لندن وفي نفس يوم وصوله ما استناش يرتاح من رحلته ، راح عند النهر في نفس الميعاد وكإنهم متواعدين يتقابلوا كل مره هناك ، راح وجواه صوتين بيترددوا صوت بيقوله هتيجي وصوت تاني بيقول بطل جنان كل اللي فات مجرد مصادفه عاديه يرد الصوت الأول ويقول لأ انا حاسس انها مش مجرد مصادفه انا حاسس انها #قدر !

وسكتت كل الأصوات اللي جواه لما لمحها جايه و قعدت في نفس المكان ، ابتسم بإنتصار ع الصوت المثبط جواه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري وجودها بيحسسه براحه غريبه ، من يوم إللي حصله وهو بيكره الحب بل وجت عليه فتره يكره كل البنات اللي في الكون ،عاش سنين ع الحال ده ، راكن مشاعره ع الرف ومركز في شغله وبس ، لحد ما شافها ومن غير مايقصد ولا يعرف السبب اتعلق بيها ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

مد اجازته وبقى كل يوم يجي المكان ده في نفس الميعاد ويلاقيها برده جايه ، خلصت اجازته ولقى نفسه مش قادر يبعد ولا قادر يقرب اكتر !
هو مبسوط وراضي بالمساحه دي بينهم يكفيه احساس الفرحه والراحه اللي مفتقدهم قلبه وبيحسهم في وجودها ، فكر يفتح فرع شركته اللي قفله من سنتين في لندن ويستقر هنا ولأول مره يسمع لصوت قلبه ويفتح الفرع من جديد ، اشترى بيت واستقر فيه وكل يوم في نفس الميعاد يروح عند النهر ويلاقيها ، يصورها صوره من غير ما تاخد بالها ولما تقوم تاخد جوله في شارع العرب يقوم معاها رغم ان عمره ما كلمها والمسافات بينهم ياما بس قربها لقلبه قرب كل المسافات ، انهارت واتحطمت كل القيود والسدود اللي حطها على قلبه وتحول اعجابه بيها لحب ، حب خلاه يرضى بمجرد ساعتين او تلاته يشوفها فيهم كل يوم بصمت ، فضل ع الحال ده 3 سنين خايف يقرب اكتر وخايف يبعد في نفس الوقت ، حاول كتير يبعد لكن ما قدرش !
فاق من شروده وذكرياته على صوتها وهي بتنده لبنتها : لاراااا هاتي مرام و تعالي هنا ماتقوموش من جنبي
اتملت الدموع في عينيه ، حس بألم في قلبه وحاول يقوم فإنتقل ألم قلبه لرجليه ، مش قادر يتحرك فإتصل على صاحبه يجي ياخده ، فضل في انتظاره وهو بيمنع نفسه بالقوه من انه يبصلها ، شافها وهي قايمه وكان عارف وجهتها بس المره دي مش هيرافقها ، بص للسما وترك العنان لدموعه ، شرد في حياته واتقلّبت عليه كل المواجع ولقى ايد بتربت على كتفه ، مسح دموعه بسرعه وقبل ما عصام يتكلم قال : مش عاوز كلام في أي حاجه واقفل الموضوع ده خالص ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

عصام : طيب فهمني بس ايه اللي حصل ؟!

عدنان : قولتلك مش عاوز الموضوع ده يتفتح او تيجي سيرته نهائي ويلا عشان تعبان وعاوز انام ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

رجع البيت وفعلاً قفل على نفسه الاوضه ، مدد ع السرير وحاول ينام لكن هيهات النوم رجع من تاني يجافيه ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري ...!

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

بمجرد ما داليا أخدت مرام ومحمد انتهزت شيرين الفرصه وجريت ع السرير تلحق تنام شويه ، صحيت على صوت المنبه بعد ساعتين ولقت جنبها ع السرير مفرود فستان وفوقه ورده وورقه مطويه ، ابتسمت ومسكت الورده تأملتها بحب ، اتناولت الورقه وقرأت المكتوب :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يسرنا أن ندعو جلالة الملكه شيرين لحفل عشاء فاخر يليق بسموها ونرجو ان تقبل دعوتنا وتتكرم بإرتداء هذا الفستان المتواضع والنزول الي الطابق الأرضي حيث ينتظر حضورها عاشقها ناصر بفارغ الصبر

والله الموفق والمستعان ،،،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قرأت كلماته وهي بتضحك ، قامت وكلها نشاط وحيويه ، اتناولت الفستان واتأملته ، بتحب الفستان ده اوووي لإنه بيحب يشوفها بيه ، لبسته وفردت شعرها ، حطت مكياج خفيف ، مسكت الورده ونزلت ، ولقته منتظرها عند آخر سلمه ولابس بدله انيقه ، نزلت بدلال ومازالت الابتسامه مرسومه على وشها لحد ما وصلتله ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_ ايه الجمال ده كله يا سلطانة قلبي

طبع قبله على جبينها و اتناول الورده اللي في ايديها وحطها ورا ودنها ، مسك ايديها واخدها للسفره واول ما شافتها انبهرت بالمنظر ، اصناف اكل وشموع في كل مكان
_ ايييه ده كله ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري ؟!!

_كل ده قليل عليكي انا مقصر في حقك اووي يا حبيبتي سامحيني

_يا خبر هو كل اللي بتعمله ده ومقصر طاب ده انا حاسه ان ربنا بيحبني عشان رزقني براجل زيك :')) ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

ابتسم وقبل ايديها : يلا بقى عشان نتعشي يا ست الحسن والجمال

قعدوا ع السفره واكلها بإيديه

_الأكل طعمه يجنن ، تسلم إيديك يا حبيبي !

_أهه دي ميزة إني كنت عايش لوحدي فتره كبيره ، الفتره دي علمتني اعتمد على نفسي في كل حاجه ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري !

_يا بختي بيك يا شيف ناصر ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

_بالهنا والشفا يا عيون الشيف ناصر ♥️

وقف فجأه وانحني ناحيتها : تسمحيلي بالرقصه دي ؟!

_ليا الشرف بس هنرقص على ايه ؟ فين الموسيقى ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري ؟!

_هنرقص على موسيقى قلوبنا ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

_ تحبي ترقصي على أي أغنيه من أغاني الست وهجيبلك أم كلثوم لحد عندك هنا ؟

_ هههههههههههه وسعت منك دي بس ماشي أممممم الحب كله

_ طاب سيبك من الست بقى وتعالى احنا نقوم بكل الأدوار يلا نغنيها على لحن قلوبنا ، جاهزه ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري ؟؟

_جاهزه ^^

حطت ايديها على كتفه ، مسكها من خصرها وبدأوا يغنوا سوا :
الحب كله حبيته فيك
الحب كله
وزماني كله انا عشته ليك
زماني كله
حبيبي قول للدنيا معايا
ولكل قلب بدقته حس
يا دنيا حبي وحبي وحبي
ده العمر هو الحب وبس
واسقيني واملى
واسقيني ، تاني
اسقيني تاني من الحب
منك
من نور زماني
اسقيني ياللي من يوم ما شفتك
حسيت كأني اتخلقت تاني

ضحكت شيرين بفرح ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري فضحك ناصر وقبّل إيديها: الست دي بتقول حكم كل يوم معاكي بحس إني إتخلقت من جديد ربنا ما يحرمني منك أبداً

شيرين : ولا يحرمني منك يا أنا ^^

حطت راسها على كتفه ولسه بيرقصوا ، إللي هيشوفهم هيقول ازاي من غير موسيقى !!
ومين قال إن مفيش موسيقى بيرقصوا عليها ؟ دلوقتي أهه دقات قلوبهم بتعزف أحلى لحن
غمضت شيرين عيونها ورجعت بالذاكره ليوم فرحها ، حست يومها إنها بتتولد من جديد ، إفتكرت أجمل شهر عسل في أطهر مكان ع الأرض ، كان حلمها دايماً تزور مكه مع ناصر واتحقق حلمها وعاشته بتفاصيل أحلى من إللي كانت بتحلم بيها ، رجعت وكانت كل ليله بتدعي ربنا يرزقها بذرية صالحه من أحب إنسان لقلبها وربنا إستجاب لدعائها وحملت في توأم ، إفتكرت دموع ناصر من الفرحه يوم ما عرف الخبر ، كان فرحان كإن أول مره ربنا يرزقه بأطفال ، افتكرت ازاي كان حنين عليها وبيتحمل تعبها ولحظات عصبيتها ، إفتكرت كل لحظة حلوه مرت بيها معاه وإزاي رغم مشاغله كان بيساعدها في تربية التوأم ويساندها في كل لحظة ألم في حياتها ...فاقت من شرودها على قبله حانيه طبعها على جبينها بصتله وكل تفصيله في ملامحها بتبتسم ، وقلبها بيدعي ربنا مايحرمها من نعمة وجوده في حياتها :')) ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري ......

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

داليا قعدت وحوليها عيال خالها بيلعبوا ، تأملتهم وإفتكرت إسلام و أسماء و أروى ولاد أخوها عادل ، شافتهم في الصور والفيديو وبس ، كان نفسها تحضر فرح عادل أووي وتحضر ولادة أطفاله وتضمهم لحضنها لكن ماقدرتش ، كل ما تحصل مناسبه وخالها يقنعها تنزل مصر تحضرها إحساس قوي جواها بيمنعها

_دولّي !!

_هه بتقولي حاجه يا لولو ؟

_ يلا نروح الملاهي أنا زهقت من القعده هنا !

_ أوك يلا بينا ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

ودتهم الملاهي وقعدت جنبهم ، تتأملهم وهم بيلعبوا وفرحانين ، جالها إتصال ، ردت بفرحه : نِهااااااال وحشتينييي ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_ إنتي أكتر والله العظيم ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري طمنيني عليكي يا حبيبتي أخبارك إيه ؟

_الحمدلله كله تمام ماعدا مشكلة الشغل لسه زي ما هي ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري !

_ لسه برده ! من رأيي تسيبي الشغل ده بقى يا داليا مش جايبلك غير الهم

_ نِهال أنا لقيته بالعافيه محدش هنا هيشغل واحده محجبه زي حجابي كده وإنتي شوفتي تعبت أد إيه عشان ألاقي الشغل ده !

_طيب خلينا نأجل المشكله دي هنحلها سوا ان شاء الله لما آجيلك ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

_ تيجي ، تيجي فين ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ؟!!

_ إحم إحم هو أنا ماقولتلكيش ؟ أصل خالتو داليا وحشت سيف ونور وأمهم صراحةً يعني فبيقولولها ياريت تستنينا في المطار الأسبوع الجاي إن شاء الله

داليا بإندهاش : لأ بتهزريييي إنتوا بجد جايين ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ؟؟

_ أه والله وناويين مدة طوويله المره دي إن شاء الله

داليا بفرحه : الله الله هي دي الأخبار الحلوه ولاّ بلاااش ربنا ما يحرمني منكم أبداااا ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

_ ولايحرمنا منك أبداً أبداً خدي كلمي نور بتشد مني الموبايل

إتكلمت مع نِهال شويه وقفلت معاها والفرحه مش سيعاها ، أخييراً هتشوف حد من أحبابها ، خلاص ملت الغياب والفقد والحرمان :')) ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري !

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

ماشيه وعندها فضول شديد تعرف ليه طلبها تيجي انهارده بكل اوراقها ضروري !
وصلت ، خبطت على باب المكتب ودخلت لما سمحلها بالدخول
_صباح الخير يا دكتور

_صباح النور يا دكتوره ، اتفضلي اقعدي

وهي بتقعد : متشكره جدا ،، خير حضرتك طلبت اجي واجيب اوراقي انهارده ليه ؟

_طيب خدي نفسك الاول يا دكتور وقوليلي تشربي ايه ؟

_ متشكره جدا يا فندم

_اممم يبقى هطلبلك قهوه معايا اوك ؟

أومأت بإبتسامة إمتنان ومنتظره يتكلم ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري ،، طلب القهوة وبصلها : انا عارف انك طبعا عندك فضول تعرفي جايبك انهارده ليه ! اتفضلي اقري ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري

اتناولت منه الاوراق ، بدأت تقرا وعلامات الاندهاش على وشها ، سألت بفرحه : يعني ايه يا فندم ؟؟! انا خلاص اتقبلت في البعثه واخيرا هسافر و اخد الدكتوراه من هناك !!!!

_بالضبط كده انا وعدتك وكان لازم اوفي بوعدي إنتي إنسانه جاده و متميزه تستحقي وبجداره كمان

_ربنا يكرم حضرتك ويحفظك

_ وماتقلقيش هناك انا موصي عليكي ناس هيريحوكِ في كل حاجه ان شاء الله واخترتلك الدكتور اللي هيشرف على رسالتك هو مصري ومتميز وخدوم جدا هيساعدك وطبعاً لو احتجتي اي حاجه انا موجود وتليفوني مفتوح في اي وقت

_متشكره جدا جدا يا فندم ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_العفو يا دكتور يلا بقى ابدأي الترتيبات ، عاوزك تشرفيني هناك

_ماتقلقش يا فندم حضرتك مش هتندم انك رشحتني ابدا ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_انا واثق من ده بالتوفيق يا دكتور

_بعد اذن حضرتك ومتشكره مره تانيه

خرجت من مكتبه والفرحه مش سيعاها واخيرا بعد طول انتظار هتحقق حلمها وتاخد الدكتوراه من بره مصر ....

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••

بعد معاناه قدر ينام يمكن من كتر التفكير تعب وياريته ما نام ، شاف كل لحظة ألم مرت في حياته وحس بعذابها ووجعها كإنها بتتكرر و تحصل في اللحظه دي ، خبّط عصام ع الباب ومالقاش رد فدخل بهدوء لقى عدنان نايم ، كان هيخرج ويسيبه بس سمع صوت أنينه ، فسأل : عدنان إنت صاحي ؟

مالقاش رد ، قرب منه ولقى وشه أصفر والعرق بيتصبب منه ، متشنج ولسه بيإن واضح كده إنه شايف كابوس ، بسرعه بدأ يصحيه وأنين عدنان وتشنجاته بتزيد ، قلق عصام وهزه بقوه : عدنااااان ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري

قام عدنان مفزوع ومش قادر ياخد نفسه ، ناوله كوباية مايه وفضل يربت على كتفه
_انت كويس ؟؟؟!

من غير ما يرد أومأ براسه وبدأ يمسح قطرات العرق

_رجعت تشوف الكوابيس من تاني ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري ؟!

_عصام معلش سيبني لوحدي دلوقتي

عصام بإستسلام : طيب لو احتجت حاجه اندهلي

قام وقبل ما يخرج إلتفت لعدنان وتأمله بأسى ، مش عارف يقوله إيه ولا في إيديه حاجه يعملها ، قفل الباب وقعد تحت محتار ومتضايق لحال صاحبه ، نفسه يفهم إيه إللي حصل ! خمن إنه أكيد إتأكد إنها مرتبطه ، زفر بضيق وحس إن عدنان نفسيته رجعت تاني لنقطة الصفر !

هو أقرب واحد ليه ، عاش معاه طفولته وكل لحظات حياته ، شاف اد ايه اتعذب لحد ما ظهرت البنت اللي اصبحت طوق نجاه ليه ، كان دايماً بيشجعه ياخد خطوه زياده لكن كان بيرد : مستحيل !!!!
واهه حتى دي طلعت متجوزه ! وبدأ يرجع تاني لحالته زمان ، خرجه من شروده صوت الموبايل ، وابتسم لما لقاها خطيبته ، كلمها وحاول يخفي عنها خوفه وقلقه على صاحبه ، وفجأه سمع صوت فزعه :O :O :O !!!

وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا الحلقه الجايه إن شاء الله عشان نكمل باقي الأحداث Wink

لـ #ندا_سليمان —
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى