منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(5)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(5)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(5)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مُساهمة من طرف ندا سليمان الأحد أغسطس 23, 2015 12:42 pm


[img]الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(5)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ  11836710[/img]


ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(5)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما

رجعت من الشغل متأخر ، بصت في الساعه وهي بتفتح باب الشقه ولقت كل أنوار البيت مطفيه ، مستغربه إنه لسه مارجعش لحد دلوقتي ، قالها هيزور صاحبه وياخد الولاد معاه وهيرجع بسرعه ، لسه بترفع إيديها عشان تفتح النور وفجأه إتفتح وإنهالت عليها الورود والزينه المبهجه ، وقفت مذهوله بتبصله وهو ماسك التورته ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ضحكت و حطت إيديها على فمها من المفاجئه ، جريت بنتها عليها وحضنت رجلها : كل ثنه وإنتي تيبه يا ماما ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

إنحنت وشالتها ، قبّلت خدها وهي مبسوطه : وإنتي طيبه يا روح ماما ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

_ كل سنه وحضرتك طيبه يا أمي ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

إنحنت وقبّلت راس إبنها : وإنت طيب يا حبيبي ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

_ والآن حان دووري لا بس ماينفعش بالتورته دي هحطها واجيلك نزلي البت دي حالاً ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

إبتسمت ، نزّلت بنتها للأرض وهي بتراقبه وتضحك من تصرفاته ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري حط التورته على تربيزة السفره وقرب قبّل راسها وإيديها وضمها لحضنه : كل سنه وإنتي جنبي يا حبيبتي ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

إستخبت في حضنه أكتر وبدأت دموع الفرحه تتجمع في عنيها : وإنت جنبي ومنور حياتي ربنا ما يحرمني منك أبداً يا علي :')) ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

وهو بيمسح دموعها : ولا يحرمني منك أبداً يا روح علي ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

_ يلا يا ماما أنا عاوزه آكل من التورته وبابا قال لما ترجعي يلا بقى أنا جعانه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ هههههههههههه فضحتينا ، البت دي طالعه لمين لا أمها ولا أبوها كده أظنها طالعه لعمتها علا ‏‎devil‎‏ رمز تعبيري

خبطته على كتفه : طاب هقولها ونشوف رأيها كده ‏‎tongue‎‏ رمز تعبيري ‏‎devil‎‏ رمز تعبيري

_ لا خلاص يا باشا وأنا قلت حاجه ، يلا بس أحسن الأنسه فاطمه تاكلنا ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

إحتفلوا بيوم ميلادها وقعدوا في البلكونه لحد ما ولادها ناموا ، شالت بنتها وهو شال الولد ، حطوهم في سريرهم وراحوا يناموا ، إبتسمت بإرتياح وسندت راسها في حضنه
إبتسملها ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري قبل راسها ‏‎kiss‎‏ رمز تعبيري حوطها بدراعه وسرح في السقف ، ماكنش متخيل إن ممكن حياته بعد إللي حصل تتحول كده وتبقى بالإستقرار والسعاده دي ، وماكنش متخيل إن هاله ممكن تسامحه في يوم ، رجع فلاش باك لأول لحظه ندم فيها على ظلمه لهاله يوم ما لقى في شقته دفتر فتحه ، إستغرب وهو بيقرا العنوان :

((إلى الشئ الوحيد الذي يربطني بأكثر رجل أحببته .. إلى قطعة مني و منه...... إلى ابني الحبيب ))
فتحه وبدأ يقرا ، ماكنش يعرف إن هاله بتحبه بالشكل ده ، مع كل سطر بيحس أكتر إنه ندل وأناني ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري قرا كل المشاعر إللي مخبياها عنه وبتحكيها لإبنها ، مقدرش ينام غير لما خلّص كل كلمه فيه ، قفله ووقف قدام المرايه بص لنفسه بإحتقار ، حس إنه طايش ، لا قدر يثبت لداليا حبه ويحافظ عليها ولا قدر يحافظ ع الإنسانه إللي حبته ، وجع الإتنين وكان أناني معاهم وفي النهاية خسر الإتنين !
موبايله رن ، بص في الإسم وإستغرب إن أم هاله تكلمه قرب الفجر كده !

_ ألو

_ أيوه يا علي ، معلش يا ابني لو صحيتك

_ لا يا أمي أنا صاحي

_ طيب أرجوك تعالى بسرعه ، هاله بتولد وأبوها مسافر ومش عارفه أتصرف لوحدي

_ حاضر حاضر ، مسافة السكه وهكون عندكم

لبس هدومه ، وإتناول محفظته ومفاتيحه بسرعه ونزل ، وصل البيت أمها فتحتله الباب وهي بتكلم دكتوره يسرا

_ خلاص يا يسرا اهه جوزها وصل مسافة السكه وهنكون عندك مع السلامه ، أهلا يا علي ثواني هسندها واجيبها من جوه

وقبل ما تتحرك سمعوا صوتها بتصرخ ، جري مع أمها ناحية الصوت ، شالها من الأرض ونزل بيها للعربيه وأمها وراهم

_ مكان العياده فين ؟

أمها وهي بتمسحلها العرق : في نفس البرج إللي فيه عيادة هاله

ساق بأقصى سرعه ، شالها وطلع بيها للعياده وكانت دكتوره يسرا في إنتظارهم ، دخّلوا هاله أوضة الولاده وفضل علي مع أمها بره قلقان ومنتظر يتطمن عليها ، قربت أم هاله : متشكره أوي يا ابني على وقفتك جنبنا ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري

_ حضرتك بتشكريني إزاي ده واجبي ، وإللي في بطن هاله ده يبقى طفلي ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري

إبتسمت وربتت على كتفه ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري وبعد مرور ساعه ونص خرجت الدكتوره وهي مبتسمه وبتبشرهم : مبارك يا بشمهندس ربنا رزقكم بولد

أم هاله : اللهم لك الحمد ، هي كويسه يا دكتوره ؟؟؟

_ الحمدلله كويسه جداً والمولود لحظه بس الممرضه بتعمله اللآزم وهتخرجهلكم ، بعد اذنكم لحظه وراجعه تاني

_ إتفضلي

قربت من علي وربتت على كتفه بفرح : ألف مبروك يا ابني يتربى في عزك

_ الله يبارك في حضرتك ، اللهم آمين

_ أهم خرّجوا هاله هدخل أتطمن عليها

_ إتفضلي وياريت يعني تطمنيني عليها وتبلغيها سلامي

_ لأ سلم عليها انت بنفسك بس استنى اما اشوفها الأول

_ حاضر Smile)

دخلت تطمن على بنتها وهو فضل واقف بره لحد ما خرجت الممرضه شايله ابنه ، أول ما لمحه لمعت عيونه :') شاله من الممرضه وهو بيتأمله ، قرب ايديه من شفايفه وهو بيتعجب من جمال صنع الله ، حس لحظة ما شال إبنه بمشاعر أول مره في حياته يحسها ، مشاعر ما تتوصفش ، نسي الدنيا كلها من حوليه نسي حتى نفسه ، شايل حته منه وعاوزه يفضل في حضنه ، قربه ليه وبدأ يأذن في ودنه بصوت متهدج مختلط بدموع الفرحه :'))

خرجت أم هاله من الأوضه وإبتسمت لما شافت علي شايل إبنه فـ حضنه ، قربت منه : هاله فاقت يا حبيبي وعاوزه تشوف إبنها

علي : حاضر ، إتفضلي

_ لا لا شيله إنت وتعالى إتطمن عليها

دخل باصص في الأرض ، مش قادر يبص فـ عنيها ، إتنحنحت أمها فخرج من شروده : حمداً لله على سلامتك يا هاله

هاله بإقتضاب : الله يسلم حضرتك يابشمهندس ، ومتشكره على تعب حضرتك معانا ، معلش أزعجناك

أم هاله : إيه إللي بتقوليه ده يا هاله ده إحنا أهل يـ

قاطعتها بحده : لأ إحنا مش أهل يا ماما ، بعد إذنك عاوزه أشوف إبني لو باباه خلّص ياريت تجيبهولي

علي : كويس إنك عارفه إني باباه يا هاله ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري !

_ صلّوا ع النبي يا ولاد ، طيب ع الأقل إنسوا الخلاف دلوقتي وخلونا نفرح بإللي نور حياتنا ده

قربت وإتناولته من علي ، قبلت راسه وناولته لأمه ، أول ما هاله شالته إتردت فيها الروح ، ضمته لحضنها وهمست فـ ودانه : أخيراً ،، إستنيتك كتير يا نور عيني وحته مني ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

نزلت دموعها فربتت أمها على كتفها وإلتفتت لعلي : أقعد يا ابني هتفضل واقف كده ؟!

_ هنزل بس أصلي الفجر يا أمي

_ إتفضل ، تقبل الله

نزل علي وإلتفتت لبنتها : إنتي بتستهبلي يا هاله وده وقته الكلام ده ، طاب سيبي الراجل يفرح بإبنه شويه ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ إبنه ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري ؟!! إنتي فكراه فرحان يا ماما !!! علي بس بيعمل الشويتين دول عشان إنتي أحرجتيه ولجأتيله

_ ما هو لو شفتي دموع الفرحه وهو بيأدن في ودن إبنك مش هتقولي كده ولا لو شفتي خوفه عليكي

_ خوفه عليا ودموع فرحه !!!! والله ؟ وهو إمته إفتكر إن أنا حامل أصلاً ؟! إمته سأل فيا ، 9 شهور لا حس ولا خبر دلوقتي بس إفتكر يا ماما دلوقتي ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !!!!

قربت وضمتها لحضنها : طاب عشان خاطري أنا ماتضيعي فرحتنا ، إعتبريه فرحان وبلاش تضيعي فرحته

_ طاب وأنا ليه ضيع فرحتي بكل حاجه فـ حياتي لييييه ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ؟!!!!

_ خلاص بقى يا هاله المسامح كريم

_ مسامح ؟؟!!!! حضرتك إللي بتقولي كده يا ماما ؟؟!!

_ طاب لو أنا غاليه عندك بلاش تفكري فـ أي حاجه دلوقتي غير إبنك سيبي المشاكل على جنب

بصت لإبنها ، لمعت الدموع فـ عيونها وردت : حاضر يا ماما :'))

جت دكتوره يسرا إتطمنت عليها ودربتها ع الرضاعه وخرجت
~
~
على بعد ما صلى الفجر رفع ايديه للسما وتاب عن كل ذنب عمله واكبرهم ذنب هاله من وقت ما قرا مذكراتها وهو مش طايق نفسه ، بكا بحرقه وهو بيدعي ربنا يغفرله ويبارك في طفله ، ووسط دموعه ابتسم لما افتكر لحظة ما ضمه لحضنه ، انهي صلاته وحس ان جبال انزاحت من على قلبه ، اشترا فطار وطلع لأوضة هاله خبط ع الباب ودخل بعد ما أذنتله أمها بالدخول ، بص لهاله ولما عينه جت في عنيها لفت وشها الناحيه التانيه ، أمها لاحظت وحبت تلطف الجو شويه

_ماكنتش تعبت نفسك وجبت فطار يا ابني احنا الفرحه خلتنا مش حاسيين بجوع

_ولاتعب ولا حاجه يا امي بعدين انتوا ماكلتوش حاجه من بالليل حاجه بسيطه تسندوا نفسكم بيها

بإبتسامه حانية : طاب أقعد بقى وقولولي انتوا الاتنين ناويين تسموا المولود إيه إن شاء الله ؟؟

ردوا ف نفس واحد : آدم

إلتفتتله بصدمه وعنيها بتسأله عرفت منين ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ؟؟!
على عرف من المذكرات انها ناويه تسمي ابنها آدم ، لاحظ الصدمه والتساؤل إللى في عيونها فإبتسم ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري رمقته بغضب ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ولفت وشها الناحيه التانيه ، فضل قاعد معاهم ، ضامم آدم لحضنه وبيتأمله بإبتسامة صافيه وعيون بتلمع فيها دموع الفرحة :")) ، بصتله هاله وقلبها حاسس بصدق فرحته بالمولود ظهرت ابتسامه على شفايفها وسرعان ما اختفت لما افتكرت إللي عمله فيها ، بصتله بضيق ورجعلها تساؤل هو عرف انها هتسمي آدم منين ؟!! طبعا استبعدت امر المذكرات إللي لسه لحد دلوقتي فاكره انها وقعت منها في مكان في البيت ولما كانت بتدور عليها جالها وجع الولاده واتصلوا بعلي لذلك رجحت ان امها هي اللي قالتله ع الإسم بما إنها عاوزاهم يرجعوا لبعض ، أول ما الفكره جت على بالها حست بكمية غضب شديده ناحيته وقالت لنفسها : مستحيييل اسامحه وارجع تاني !

وفي الظهر وصل أبوها من السفر وجري ملهوف على حفيده ، اتطمن على بنته وشكر علي وهو شايل حفيده
ضحكت امها : ابوكي عند الاطفال بينسى نفسه مابالك بإبنك إللي كان مستنيه على نار

هاله: ربنا مايحرمنا من بابا ابدا ما هو هيقوم بدور الاب لآدم بقى ابني محظوظ ببابا

احمر وش علي من الغضب ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري وقف : بعد اذنكم هروح البيت ، اطمن اهلي وارجع
التفت لهاله : وبالمناسبه يا مدام هاله ابنك مش محتاج باباكي يقوم بدور الاب ليه لأن ابوه عايش ومش هيخليه محتاج حاجه لا ماديه ولا معنويه ، بعد اذنكم

بعد ما خرج إلتفتتلها امها بعصبيه : ايه اللي قولتيه ده كان لازم تتسحبي من لسانك

_وانا قلت حاجه غلط !!!

_ماتجادليش كتير عشان انا عارفاكي انتي كنتي قاصده تقولي جملتك دي

أبو هاله : تقصد ولا ماتقصدش خلاص يا سماح حصل خير إهدوا بقى وكفايه خناق مش معقول كده !
~
~
~
خرجت من المستشفى وعلي راح هو وأهله يشوفوا آدم ، هاله رحبت بيهم أما عند علي فإلتفتتله بنظرة غضب ،، أصبح بيزورهم كل أسبوع 3 مرات عشان يشوف إبنه ، يفضل مع إبنه وبمجرد ما يمشي يحس بشوق ليه ويفضل طول اليوم في البيت بيفكر فيه ويبتسم ، مهموم ونفسه إبنه يفضل معاه 24 ساعه ، كان سرحان في آدم وقت ما رن موبايله ولقاها داليا

_ ألو إزيك يا داليا

داليا : ألف ألف مبروووك يا أبو آدم ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري والله فرحت خاالص لما عليا عرفتني الخبر وبعتتلي الصوره ، ربنا يباركلك فيه ويجعله ذريه صالحه يا رب

_ يا رب

_ مالك ؟؟!!

_ مفيش !

_ هكرر سؤالي مااالك يا علي ؟!

_ مش عارف مالي ، الأول حمل هاله وهاله نفسها أصلاً ماكنتش فارقه معايا ، بس من ساعة ما شيلت إبني والله ما عارف يا داليا حصلي إيه ! مابقتش قادر أبعد عنه مش مكفيني مجرد 3 أيام في الأسبوع أنا عاوزه كل يوم وكل لحظه جنبي ، أنا تعبان ومش عارف أتصرف إزاي فكري معايا أعمل إيه !!!

_ رجع هاله لبيتها وساعتها هتعيش مع ابنك وتربيه في حضنك مستني إيه يا علي ، إتحرك بقى لازم ترجع هاله قبل ما ابنك يكبر ويعيش مشتت بين أمه وأبوه

_ أرجع هاله !!! هي هاله أصلاً طايقه تشوف وشي خلال الـ 3 أيام ما بتطلعش من أوضتها ولو لمحتني بتبصلي بقرف

_ قولي الأول إنت مستعد ترجعها ومقتنع بإنك لازم تعمل كده ؟!

_ أيوه ، أنا مقتنع وعاوز أربّي إبني وأعوضها عن أي ظلم سببتهولها

_ يبقى قاتل عشان توصل لقلبها يا علي ، إكسب حبها

_ ما هي مش مديالي أي فرصه

_ إللي أعرفه إن هاله بتحبك هي بس بتعمل كده من الغضب إللي عامي قلبها منك لكن لما تحس صدق مشاعرك فعلاً هترجع وهتسامحك إنت بس حاول وإستحملها

_ حاضر ، إدعيلي يا داليا بالله عليكي

_ بدعيلك والله

_ أخبارك إيه في لندن صحيح ؟

_ لسه ما سافرناش لندن إحنا في مكه ، هنسافر الأسبوع الجاي إن شاء الله

_ توصلوا بالسلامه ، إبقي طمنيني

_ إن شاء الله ، خد بالك من نفسك وبوسلي آدم ^^

_ حاضر ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_ مع السلامه

_ مع السلامه
~
~
~
إتكلم مع أم هاله عن رغبته فـ إنه يرجعها وأمها فرحت جداً وقررت تساعده ، وبالفعل بدأت تتحين الفرص وتقربهم من بعض أكتر وعلي فعلاً كان عنده رغبه إنه يرجعها ويعوضها عن كل لحظة ظلم شافتها بسببه عشان كده كان بيحاول ويستحمل غضبها وأسلوبها معاه ، وزي ما داليا قالتله بدأت بالفعل شعلة الغضب إللي جوه هاله تخمد تدريجياً قصاد حبها ليه ، ولما إتقدملها في الأول رفضت لكن مع إصراره طلبت من أبوها تقعد تتكلم معاه الأول

_ إنت عاوز إيه بالضبط يا علي ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ؟؟!! ظلمتني مره وإتجوزتني عشان تنسى بيا حبك القديم ودلوقتي عاوز تظلمني تاني وتتجوزني عشان إبنك هفضل لحد إمته كوبري عشان توصل من عليه لأهدافك ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري ؟!!

_ هاله أرجوكي إديني فرصه المره دي والله العظيم المره دي أنا عاوزك بجد ومحتاجلك جنبي مش هكدب وأقولك كنت بحبك بس ملكيش دعوه بزمان وكانت مشاعري إيه خلينا في دلوقتي ، والله العظيم أنا المره دي صادق فعلاً وعاوزك إنتي لشخصك مش عشان إبني ولا عشان أي حاجه تانيه ، أرجوكي يا هاله إديني فرصه أخيره

وقفت وردت عليه بحده : ردي هيوصلك في الميعاد إللي حدده بابا إن شاء الله

سابته في الأوضه ومشيت ، سابته وهو متيقن من رفضها ليه ، روح البيت ، صلّى ودعا ربنا بصدق إنه يرد هاله ليه وتسامحه ع إللي إرتكبه في حقها ، وهاله بعد ما مشي حست بصدق مشاعره صلت إستخاره ، ووصلت لقرارها النهائي بمساعدة أبوها وأمها ، جه علي يعرف القرار النهائي وهو متيقن من الرفض ، طلبت من ابوها هي إللي تقوله قرارها

_ أنا إستخرت ربنا وفكرت كتير ووصلت لقراري النهائي المره دي أنا هقوم بدورك إللي دايماً تعمله معايا يا علي

_ مش فاهم ؟؟!

_ المره دي هرجعلك بس عشان إبني مايعيش مشتت بينا ومن غير أب ، المره دي هرجع عشان آدم وبس يعني زواجنا هيبقى على ورق ، هعيش معاك بس كل واحد فينا في أوضه وهقوم بكل واجباتي تجاهك في البيت لكن كل واحد فينا في مكان منعزل أظن فاهمني

_ يعني إنتي بجد مواافقه ترجعي ؟؟!!

_ لكن بالشرط إللي قولتلك عليه

_ وأنا موافق على أي حاجه المهم إنك ترجعي

وبالفعل عملوا حفله عائليه كتبوا فيها الكتاب ورجعت بيتها هي وآدم ، أول ما دخلت من الباب حست بقشعريره إجتاحت جسمها كله ، إفتكرت آخر حاجه جمعتها بعلي بين حيطان الشقه دي وحست بصداع شديد ، قرب منها علي وهو شايل آدم : لو تحبي تغيري ديكور الشقه دي أو الشقه نفسها أنا معنديش مانع

_ أحب أغير الديكور أو أغير الشقه لما تكون حاجه تخصني لكن انا هنا ضيفه عشان ابني وبس

زفر بضيق من كلامها ورد : إللي يريحك يا هاله ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

أخدت إبنها ودخلت أوضة الأطفال ، طلعت هدومها ورصتها في الدولاب ، بقت عايشه معاه كإنه جايب مربيه لإبنه مش زوجه ، بتقوم بكل واجباتها ، بترتب البيت وتطبخ وتكنس لكن عمرها ما طلبت منه حاجه ولا قعدت تتكلم معاه كزوجه في وجوده بتقفل على نفسها الأوضه ، بتعذبه أكتر مما كانت رافضه رجوعها ، لحد ما في ليله من ليالي الشتا ، كان في مطر غزير ورعد وبرق فضلت طول الليل منتظره رجوعه وقلقانه لتأخيره وكبريائها مانعها إنها تتصل بيه ، قررت تحط الكبرياء على جنب ولسه هتتصل بيه سمعت صوت المفتاح في الباب وكعادة كل ليله بتفضل منتظراه وأول ما يرجع تدخل الأوضه وتقفل على نفسها ، دخلت أوضتها وفجأه سمعت صوت خبطه شديده ، فتحت الباب بهدوء ولقت علي واقع ع الأرض جريت عليه بخوف وسندته لحد السرير ، كانت حرارته مرتفعه جداً ، إدتله حقنه وبدأت تعمله كمادات ، فضلت جنبه ، هتموت من القلق نسيت كل لحظة ألم وظلم شافتها منه في اللحظه دي مش عاوزه أكتر من إنه يفوق ويرجعلها هي وإبنها ، عملتله اللازم وتفرغتله 3 أيام وهي ما بتنامش من خوفها عليه ، لحد ما فاق ولقاها قاعده على كرسي جنب السرير ماسكه إيديه وسانده راسها جنبه ، إبتسم وقرر يعمل نفسه تعبان ، صحيت تقيس حرارته وهو عمل نفسه نايم ، فرحت جداً لما لقت حرارته نازله ومن كتر فرحتها بكت وطبعت قبله على جبينه وفجأه فتح عيونه ، إتصدمت بعدت عنه ومن إرتباكها لسه هتخرج بره الأوضه مسك إيديها

_ يعني أفضل عيان عشان اشوف الحنان والرضا ده كله يعني !!

من غير ما تبصله : سيب إيدي لو سمحت يا علي

_ خلاص بقى ، طيب إعتبري إني كنت هموت هـ

قاطعته : بعيد الشر عنك ما تقولش كده ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ خايفه عليا ؟؟؟

_ أ أ أه طبعاً لازم أخاف عليك عشان إبني

_ إبنك بس ؟!!

_ أيوه طبعاً

_ طاب والله العظيم بحبك يا هاله ومفيش واحده في قلبي غيرك دلوقتي أرجوكي بقى كفايه بعد لحد كده ، إديني فرصه أخيره

_ سيب إيدي عشان أقوم أشوف آدم يا علي

_ مش هسيب إيديك غير لما تقولي إنك هتديني فرصه تانيه

وبعد دقايق من الصمت إبتسمت وردت بخجل : موافقه ^^

ومن غير كلام ضمها لحضنه فإنسابت دموعها ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري مسحلها دموعها وإعتذرلها ، قالها كل إللي في قلبه ، فسألت : علي إنت حبتني الحب ده كله من إمته وحبتني إزاي ؟!!!

_ ربنا هو إللي أراد ثم إنتي السبب أو آدم مش عارف مين فيكم إللي فتح عيني ع الحقيقه وشال الغشاوه إللي كانت على قلبي

_ مش فاهمه !!!

_ أمممممم
((إلى الشئ الوحيد الذي يربطني بأكثر رجل أحببته .. إلى قطعة مني و منه...... إلى ابني الحبيب )) الجمله دي بتفكرك بإيه ؟؟!!

وقفت مصدومه : إنت إنت قريت مذاكراتي ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ؟؟!!!

هز راسه بالإيجاب

_ إنت جبتها منين ؟؟!!

_ معرفش إيه إللي جابها الشقه ، لقتها هناك وقريتها وبحمد ربنا إني قريتها

إفتكرت لحظة ما وقعت في الشقه والصوره بدأت توضحلها دلوقتي

**********************************
من 7 سنين
فتحت الدرج وطلعت الأوراق بتاعتها ، حطتهم في الشنطه وخرجت بسرعه حتى من غير ما تقفلها ، خرجت وهي بتمسح دموعها وتهرب من الذكريات :'(
وفجأه اتكعبلت في طرف السجاده وقعت ع الأرض وكل حاجه في شنطتها إتنطرت في كل حته ، قامت وهي بتحمد ربنا إن الوقعه مش شديده ، سمعت موبايلها بيرن ، الممرضه وصلت وبتستعجلها فلمت الورق بسرعه ، حطته في الشنطه ومشيت ...

****************************

وقف وضمها : خلاص بقى أنا ماكنتش أعرف إنها مذكراتك انا استغربت لما لقيتها عندي وقريتها بدافع الفضول

_ أنا كنت بكتبها لآدم

_ وأهه الحمدلله وقع الدفتر في إيد أبو آدم عشان يصلح أكبر غلطه في حياته

_ يا سلام !

_ وعمك عبدالسلام ، أيوه كده يا شيخه إضحكي ده إنتي كنتي كئيبه ورخمه اووي بس برده بحبك Wink

مرت الأيام وحياتهم بتتحول للأحسن ، وربنا رزقهم بفاطمه ، المره دي علي كان معاها في حملها لحظه بلحظه ومابيفوتش متابعه غير وهو معاها ، بيحاول يعوضها عن كل إحتياج وظلم ووجع حسته بسببه

بصلها بحنان وهي نايمه في حضنه ، طبع قبله على جبينها وإستسلم للنوم ...

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••


داليا كانت بتكلم أمها وأبوها ع الموبايل وقفلت معاهم وهي مهمومه ، المصاريف والديون زادت من بعد ما داليا سابت شغلها ، حتى أحمد لما اتكلمت معاه كان متضايق لإنه محتاج كورسات ومش حابب يضغط عليهم ، ده غير دوا أبوهم الغالي إللي كانوا بيشتروه من مرتبها ، قررت تاخد سُلفه من خالها لحد ما تلاقي شغل ، نزلت دورت عليه في البيت ولارا قالتلها إنه في أوضته ، راحت ولسه هتخبط سمعت صوت شيرين : يا حبيبي عشان خاطري ماتعملش في نفسك كده وأنا متأكده إن ربنا هيعوضك عن الصفقه إللي ضاعت دي

_ عارف والله يا شيرين بس الضيق ده غصب عني ، الحاله الماديه أصلاً متأزمه لوحدها ماكنش وقت الصفقه إللي راحت دي خالص بس قدر الله وما شاء فعل

_ قولها برضا يا حبيبي الحمدلله إنها جت على أد كده والحمدلله إنها جت في الشغل مش في حد من عيالك ولا حبايبك

_ عندك حق الحمدلله على كل حال

_ إيه رأيك لو بدأت أدور على شغل

_ إنتي بتستهبلي يا شيرين ، ده أنا ماصدقت إن داليا استقالت مش عاوز واحده فيكم تشتغل وتتبهدل في البلد دي ، ماتقلقيش ربك هيفرجها من عنده

وقفت داليا مذهوله بعد إللي سمعته :O هي عارفه إن خالها كان مبسوط بالصفقه وحاطط عليها آمال كتيره هتنقل شركته نقله كبيره ، إتنهدت بهم وجريت إتوضت وصلت صلاة حاجه عشان ربنا يفرجها ويرزقها وظيفه تساعد بيها أهلها وخالها وماتخليهمش محتاجين حاجه ، بعد ما صلت نزلت تحت ولقت شيرين بتعيط في المطبخ ، ضمتها وربتت على كتفها : ربنا هيفرجها ما تقلقيش

_ أنا مش ع الفلوس والله تغور الصفقه ومش مهم عندي الرفاهيات إللي كنا عايشيين فيها أنا بس مابحبش أبداً أشوف ناصر زعلان وموجوع ، فرج كربه وفرحلي قلبه يا رب :'(

_ يا رب ، طيب بقولك إيه ما تيجي كده ناخد ناصر ونطلع نتمشي شويه بره

_ ياريت والله قوليله انتي يا داليا بالله عليكي

_ حاضر هقوله وأستخدم عيالك معايا ممتازين في الزن ع الودان صراحه

_ ههههههههه ، إلا صحيح إنتي عرفتي منين بموضوع الصفقه ده !!!

_ما احنا منتظرين النتيجه انهارده ، وطبيعي لما اشوفه شارد ومتضايق وانتي بتعيطي اعرف في ايه ، ربنا يصلح الاحوال

_يا رب

فضلت تتحايل على خالها هي ولارا ومرام ومحمد لحد ما وافق ، لبسوا وراحوا الملاهي وبعدها اتمشوا شويه عند نهر التايمز في مكان داليا المفضل

لارا : ماما أنا عاوزه آيس كريم

أخدتها شيرين هي وأختها مرام وسابت محمد نايم على رجل داليا ، إتكلمت مع خالها شويه وحاولت تخرجه من حالته وتصبره
~
~
~
راجع من شغله وكان عنده فضول يمر من عند النهر في الوقت ده قلبه بيقوله إنه هيلاقيها هناك ، طلب من السواق يمشي من عند النهر وإتصدم وهو شايفها بتتكلم مع واحد وشايله طفلها إللي شافه معاها آخر مره ، طلب من السواق يقف على جنب وفضل مراقبها ، خمن إن ده زوجها ، ضرب الكرسي إللي قصاده بقبضة إيديه ولما لمح زوجها بيطبع قبله على جبينها إستشاط من الغضب وطلب من السواق يرجع ع البيت بسرعه >.<
~
~
~
مر الأسبوع وماحستش بيه ، إنهارده أول يوم دراسه ليها ، لبست ونزلت سلمت ع السيده مارثا

_ أووووه ملابسك أنيقه جداً

إبتسمت : شكراً لك سيده مارثا ^_^ وشكراً على جولاتك السياحية الرائعه اليوم هو الأول لي في الدارسه

_ أتمنى لكـِ~ حظ وافر

_ شكراً لك

وقبل ما تمشي ندهتلها : أوه نسيت أن أخبرك ، اليوم سيعود زميلك في السكن إنه يحب الأسماك كثيراً وسأصنعها له اليوم هل تحبينها أم أصنع لك اللحم ؟؟؟

_ لا مانع لدي أحبها جداً ^_^

_ حسناً ، حظاً سعيداً لك Smile

_ ولك Smile

ودعت مارثا و راحت للجامعه من نفس الطريق إللي وصفتهولها مارثا أثناء جولتهم ، وصلت للجامعه وكلها نشاط وحماس ، وصلت وماكنتش تعرف المفاجآت إللي في إنتظارها وعلى بعد دقائق قليله منها ......!!!!

إنتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا الحلقه الجايه إن شاء الله عشان نكمل باقي الأحداث Wink

لـ #ندا_سليمان
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى