منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الأديبة ندا سليمان
ســـأكون كما أريد بأذن الله
اسمي: ندا سليمان
مواليد: السويس 1993
مكان اقامتي الان: الأسماعيلية
هوايتي: الكتابة و التصوير
حلمي: ان اكون كاتبة و أديبة
ادرس: كلية التجارة [ قسم انجليزي ] / S.C.U
صفحاتي على موقع الفيسبوك:-
للروايات بعنوان (حكايات على مر الزمان لـ ندا سليمان)
للخواطر بعنوان (ღخــواطر نــدا سليمان ღ)
رسائل بعنوان (No couple before marriage)
معتقداتي الدينية مسلمة وافتخر الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة ^__^
اتمنى لكم اقامة سعيده معنا
منتدى الأديبة ندا سليمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸( الأخيرة 22)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ ((الجزء 1))

اذهب الى الأسفل

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸( الأخيرة 22)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ ((الجزء 1)) Empty الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸( الأخيرة 22)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ ((الجزء 1))

مُساهمة من طرف ندا سليمان الجمعة سبتمبر 18, 2015 9:17 am

الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸( الأخيرة 22)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ ((الجزء 1)) <a href=الحلقة ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸( الأخيرة 22)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ ((الجزء 1)) 11898911" />

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸( الأخيرة 22)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


((الجزء 1))

كان نايم بالليل وصحي على صوت الموبايل ، بص فيه بعين نص مفتوحه وأول ما قرا الإسم فتح عيونه وقعد ع السرير ، بص في ساعة الموبايل واستغرب إنها تتصل في وقت زي ده ! كنسل واتصل عليها

ردت بصوت باكي : إلحقني يا أحمد ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

قام من سريره مفزوع : فيه إيه يا تقى ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ؟؟

_ بصحّي ماما و مش بترد عليا ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

أحمد وهو بيقوم يلبس : طيب وشوفتي نبضها ؟؟

_ضعيف ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ ثواني وهكون عندك ، كلمي الإسعاف لحد ما اجي ولا أقولك أنا هكلمهم ماتتحركيش من عندك

_ حاضر مستنياك ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

غير هدومه ، أخد محفظته وقبل ما ينزل قابلته داليا ، صحيت تصلي قيام الليل ، اتخضت لما لقته نازل في الوقت ده

_ خير يا أحمد في إيه ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري ؟؟

_ جدة تقى غالباً دخلت في غيبوبه ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ لا حول ولا قوة إلا بالله ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري

_ أنا كلمت الإسعاف وهروحلهم دلوقتي ع البيت ، هصحي عم سالم اخد عربيته عشان ما أظنش فيه مواصلات دلوقتي !

_ طيب عقبال ماتصحيه هكون لبست خماري أنا جايه معاك

_ لا خليكي انتي وانا هبقى اطمنك

_ ﻷ تقى لوحدها وأكيد هتكون محتاجالي جنبها يلا ماتعطلنيش عقبال ما عم سالم يصحى وتجيب المفاتيح هكون جاهزه إن شاء الله

دخلت غيرت هدومها ومشيت مع أحمد ، لحقوا الاسعاف وهي ماشيه بتقى وجدتها ، وصلوا المستشفى وبسرعه أحمد عمل الاجراءات اللازمه ، ساب تقى مع داليا وراح مع دكاترة الطوارئ يشوفوا الحاله ، وداليا حوطت تقى بدراعها وفضلت تصبرها وتهديها ...
~
~
~
إتصلت داليا الصبح طمنت أمها على غيابها هي وأحمد وبعد الظهر فاقت جدة تقى ، أول ما أحمد سمح لتقى تدخل تشوفها جريت على حضنها وتبتت فيه ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري ، نقلوها بالليل في غرفه خاصه وكانت خديجه ومعاها ناصر بيتطمنوا عليها في المستشفى وجه بعدهم عادل ومراته ، قعدوا عندها شويه وبعدين إستعدوا عشان يروحوا

داليا : يلا يا توتا عشان هتباتي معايا إنهارده في البيت

تقى : لأ أنا مش هتحرك من هنا غير مع ماما

أحمد : ممنوع بيات هنا يا تقى ثم أنا بدلت مع زميلي وأنا هبات جنبها الليله ما تقلقيش

تقى : بس

أحمد : تقى الموقف مش محتاج جدال في أي حاجه مش هينفع تقعدي هنا ولا هينفع تروحي لوحدك ، يلا روحي مع داليا

بصت لجدتها فإبتسمت وقالت بوهن : روحي يا حبيبتي إسمعي الكلام مش هبقى متطمنه عليكي وإنتي لوحدك روحي مع أهلك :'))

طبعت قبله على جبين جدتها ومشيت مع أهل أحمد ، بعد ما روحوا إتعشت مع داليا في أوضتها ولبست من هدومها ، و من شدة التعب ناموا على طول ‏‎squint‎‏ رمز تعبيري ‏‎squint‎‏ رمز تعبيري ~
~
~
~
أحمد إتطمن على جدة تقى

_ بصي يا ست الكل هخلص شوية حاجات في مكتبي وآجي أبات معاكي الليله لكن لو إحتجتي أي حاجه قبل ما آجي رني الجرس إللي جنبك ده هتلاقيني عندك ، تصبحي على خير ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري

عدلها الغطا وقبل ما يخرج مسكت إيديه : أقعد :'))

إتناول كرسي ، حطه جنب سريرها وقعد : خير يا أمي فيه حاجه ؟؟

_ إحنا طول عمرنا زي ما بيقولوا كده مقطوعين من شجره ، نفرح نحزن نمرض نموت محدش بيعرف عننا حاجه ولاحد بيسأل فينا غير أخويا يعتبر هو كل قرايبنا بس إنهارده أنا عيني دمعت من الفرحه ، إنهارده أول مره في حياتي أحس إن لينا أهل وعزوه لما أهلك جم زاروني ، حسيت إني كنت صح لما إخترتك لبنتي وكلمتك ، حسيت إنها في إيد أمينه وإنها مش هتعاني زي ما عشت أنا طول عمري بعاني من الوحده ، الأعمار بإيد ربنا بس أنا حاسه إن أيامي معدوده ونفسي أتطمن على تقى ، أرجوك يا ابني إكتبوا الكتاب بكره

_ ربنا يباركلنا في عمرك يا أمي بس حضرتك ليه عاوزه كده يعني أقصد الظروف مش مناسبه لفتح موضوع زي ده يعني خلينا نستني لما تخرجي من المستشفى ونتطمن عليكي

_ لأ بكره ، والفرح يبقى لما أقوم بالسلامه إن عشت إن شاء الله ، أنا عاوزه قلبي يتطمن للآخر يا ابني أنا معذوره ، قلت إيه ؟ ريح قلبي بقى الله يريح قلبك ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ إللي تشوفيه يا أمي أنا معنديش مشكله ، بس المشكله في تقى تفتكري في ظروف زي دي هتقبل !!!

_ ملكش دعوه بيها إنت تقى عليا أنا

_ طيب و و أهلي ؟! ممك مثلاً أقنعهم ونخليها الأسبوع الجاي إن شاء الله

_ أنا عارفه إنهم هيستغربوا بس أنا إتكلمت مع الست خديجه إنهارده وماكنش عندها مانع كانت هتقولك وأنا قولتلها بلاش دلوقتي عشان تقى تعبت ماكنتش عاوزه أضايقها كفايه الخضه إللي خدتها عليا وزمان الست خديجه كلمت باباك زي ما قالتلي ، أنا عوزاها تبقى حلالك عشان تعرف تحميها وتبقى مسؤوله منك وأنا كمان قلبي يتطمن لولاكم إنهارده بعد لطف ربنا بينا كانت هتعمل إيه بيا وش الفجر ! ولاّ كانت هتبات لوحدها في البيت إزاي ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري !!

_ إذا كان كده يبقى على بركة الله ، إتطمني يا أمي كل حاجه هتبقى بخير إن شاء الله Smile)

_ يا رب

_ نامي دلوقتي وإرتاحي وزي ما قولتلك لو إحتجتي أي حاجه رني الجرس
~
~
~
أحمد راح مكتبه وكلم أمه ، قالتله إن جدة تقى كلمتها في الموضوع وأبوه وأخوه وخاله معندهمش مانع ، بس مالحقتش تقول لداليا عشان نامت هي وتقى بدري ، قفل مع أمه وحامل هم تقى بكره لما تعرف وخايف من ردة فعلها !!!

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

صحيت داليا الصبح ولقت تقى صاحيه ولابسه عشان تروح المستشفى ، غيرت داليا هدومها وراحت معاها ، أول ما دخلوا لقوا أحمد قاعد جنب سرير جدتها ، سلموا عليه وبعدين بص لداليا : معلش يا داليا تعالي ثانيه معايا هوريكي حاجه في المكتب

خرجت معاه لمكتبه : إيه يا جميل خير ؟

_ ندهتلك عشان جدة تقى عاوزه تقولها حاجه وأنا كمان عاوز أقولك حاجه

_ إيه خير ؟؟

_ جدة تقى عاوزانا نكتب الكتاب إنهارده

_ كتاب مين !!!

_ هيكون مين يعني أنا وتقى يا داليا

_ وهو ده وقته يا أحمد إزاي تقترح حاجه زي دي

_ داليااا صباح الخير ركزي بقولك جدتها هي إللي طلبت كده وكلمت ماما إمبارح

_ طيب وليه أنا مش فاهمه ماتستنوا لما الست تطلع من المستشفى ونتطمن عليها

_ والله قولتلها بس مصممه بتقول نفسها تتطمن عليها

_ هي حالتها خطر أوي يعني ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري ؟؟

_ ربنا يلطف بيها ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

_ لا حول ولا قوة إلا بالله ، طيب ورأي تقى إيه ؟؟

_ لسه ما عرفتش عشان كده أخدتك وخرجنا عشان جدتها تقولها
~
~
~
بعد ماسمعت كلامها وقفت من مكانها كالملسوعه : يعني إيه يا ماما ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري !!! إنتي بجد بتحسسيني إني فيا حاجه مش طبيعيه ليه بتعملي فيا كده !!!

_ عمرك ما هتفهمي إللي بعمله غير لما تجربي إحساسي يا تقى أنا خايفه عليكي تبقى لوحدك طول العمر زيي ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ أنا مش لوحدي معايا ربنا ، سكتّ في موضوع الخطوبه عشان خاطرك لكن لحد هنا وكفايه بقى حرام إللي بيحصل ده ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ طيب عشان خاطري أنا ماتعقديش الدنيا أنا مش حمل مناهده الله يخليكي Sad(

_ أعذريني يا ماما مش موافقه وبعدين هي الدنيا هتطير ما نستنى لما نتطمن عليكي و ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري

قاطعتها : وأنا مش هتطمن غير لما يتكتب كتابك يا تقى الله أعلم يمكن يجي بكره وانا مش في الدنيا

_ بسسس بعد الشر عليكي ماتقوليش كده حرام عليكي أنا مليش غيرك في الدنيا ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ الموت مش شر يا تقى الموت رحمه عشان خاطري طاوعيني ، طيب إنتي أحمد مش عاجبك في حاجه ؟؟

_ لأ أبداً مش ده القصد

_ خلاص يبقى قولي موافقه بقى عشان خاطري ريحيني ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

بصت في الأرض ودموعها سايله : إللي حضرتك تشوفيه يا ماما ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري
~
~
~
فضلت تقى قاعده في حديقة المستشفى مهمومه ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري نزلت داليا قعدت

_ وبعدين يعني فيه عروسه تكشر كده يوم كتب كتابها !!

_ عروسه ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري ؟!

_ أيوه وست العرايس كمان ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

_ ‏‎cry‎‏ رمز تعبيري

_ أنا عارفه إن كان نفسك تطمني على ماما الأول بس هي قالتلك هتبقى متطمنه كده وبعدين ما تشوفي الموضوع من ناحيه تانيه هي تعبانه ومحتاجه أي كلمه حلوه تخفف عنها مابالك بقى إن بنتها يتكتب كتابها تخيلي هتكون فرحانه أد إيه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري

_ مابقتش فارقه يا داليا خلاص عادي أنا راضيه بأي قرار ، دكتور أحمد هيروح هو وجدو عند المأذون إمته إن شاء الله ؟؟

_ لأ يا ستي دكتور أحمد وجدو مش هيروحوا في حته المأذون هو إللي هيجي لحد هنا عشان ماما تفرح مع ست العرايس ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

_ هو إحنا هنكتب الكتاب هنا ؟؟

_ أيووووه أحمد حابب ماما تحضر وبما إنها مش هتقدر تيجي معانا يبقى نجيب المأذون لغاية عندها ^^ وخالو ناصر زمانه على وصول هو والمأذون وباقي العائله الكريمه ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

إبتسمت تقى من غير ما ترد :'))
~
~
~
وصل المأذون ، كتبوا الكتاب وأحمد الفرحه مش سيعاه هو وكل أهله ، وجدة تقى أكتر واحده فرحانه ، ناميه في سريرها مبتسمه وعيونها مدمعه وهم بيكتبوا الكتاب :')) ، أما عن تقى فهي جواها مشاعر كتيره متلغبطه مش عارفه تفرح إن دلوقتي حالاً كتب كتابها على لإنسان إللي بتحبه وإتمنته ولا تزعل عشان القرار إتاخد فجأه كده وعرفت زيها زي أي حد ! ولا لإن كان عندها أمل كسرة نفسها في الخطوبه تتعوض في كتب كتابها وللأسف ماحصلش ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري بصت لأمها وقرأت الفرحه والراحه في عيونها فلقت نفسها بتبتسم :')) مش مهم عندها أي حاجه المهم إن أمها مبسوطه ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري

إتكتب الكتاب وبدأت المباركات لأحمد وتقى ، أحمد الفرحه مش سيعاه عاوز يضمها لحضنه ويطمن قلبها وملاحظ إن الإبتسامه إللي على وشها دي مصطنعه علشان كده عاهد ربنا يتقيه فيها ويعوضها عن كل كسرة نفس وهم ووحده شافتهم في حياتها ...

بعد ما المباركات خلصت قعدوا كلهم يشربوا العصير والجاتوه إللي ناصر جابهم ، تقى كانت قاعده جنب أمها ع السرير ، وملاحظه إن أحمد مختفي من وقت ما كتبوا الكتاب ، زفرت بغضب (( اه اصل ده وقته يشتغل وهو لسه مكتوب كتابه ، ده حتى مافكرش يقولي مبروك Sad(( عادي يا بنتي ما كل حاجه جت في الموضوع ده فجأه ويعتبر مجبور عليكي لا قرر من نفسه يخطبك ولا حتى قرر في كتب الكتاب أكيد ماما ضغطت عليه ، عادي بقى توقعي أي حاجه ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري ))

قربت منها داليا : تعالي عوزاكي ^^

قامت معاها : نعم ؟

_تعالي بس

مسكتها من إيديها ونزلوا على تحت وداليا سحباها من غير ما ترد على أسئلتها ، نزلوا عند بوابة المستشفى

_ داليا رايحين على فين إحنا بنطلع بره المستشفى كده في إيه ؟؟

وقبل ما داليا ترد عليها وقفت وهي بتبص قدامها مندهشه ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري
أحمد واقف جنب عربيه ، متشيك وماسك بوكيه ورد أحمر كبير ^^

داليا : إحم إحم لحد كده ومهمتي إنتهت يا عروسه ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري

سابتهم داليا ورجعت ع المستشفى ، وقفت تقى مذهوله ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري بصت ناحية داليا ورجعت بصت لأحمد ، قرب منها والإبتسامه مرسومه على شفايفه ^^ قدملها بوكيه الورد أخدته منه بإرتباك وهي باصه في الأرض وردت بتلعثم : شـ شكراً

_ إتفضلي يا سمو الأميره الموكب في إنتظارك ^^

إبتسمت ومشيت معاه بتوتر للعربيه ، فتحلها الباب ، قعدت وهي ضامه بوكيه الورد بقوه بتحاول بضمتها تتغلب على توترها ، ركب أحمد ، شغل العربيه وإنطلق ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري
.
.
.
طلعت داليا فوق وهي مبسوطه أوي عشانهم وبتدعيلهم ربنا يتمم فرحتهم على خير ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري قابلها عادل

_ أحمد فين يا داليا إختفى فجأه كده الناس تقول علينا إيه هو هيستعبط وقته شغل ده ‏‎upset‎‏ رمز تعبيري

_ بالراحه يا عم كلكم كده على طول ظلمتوا الواد ، إختفى يا سيدي عشان كان بيأجر عربيه وأخد تقى دلوقتي حالاً يفسحها شويه خليهم يقعدوا مع بعض بقى

_ أه تمام كده بحسبه بيشتغل قلت إتهبل ده ولا إيه Very Happy

دخلت داليا وهمست في ودن جدة تقى وإستأذنت منها ووضحتلها إن تقى مالحقتش تستأذن عشان أحمد كان عاملها مفاجئه ، إبتسمت ولمعت دموع الفرحه في عيونها :')) بصت للسما وقلبها بيشكر ربنا إنها إتطمنت على تقى وسلمتها لراجل هيصونها ويتقي الله فيها ♥️
~
~
~
قاعده في العربيه ساكته وباصه في الأرض ، طلع أحمد من جيبه الموبايل وصله بسيلك الكاسيت في العربيه وداس على زرار التشغيل :
هي دي إللي اخترتها
إللي دينها مهرها
إللي روحها فرضها
إللي حافظة ربها
يوم ما جيت دقيت على بابها
لقيتها لابسه حجابها
كنتي فين ده أنا ياما
دعيت بحوريه تكون مـ الجنّه
لقيتها هي اللي ليقالي
بس المهر هو الغالي
آيات القرآن الهادي
عشانه إخترتها
يا عمي انا شاري اديني حلالي فـ قلبي هحطها
يا عمي هشورها ده هي شروطها تعيش على شرعها
قالتلي ده بيتنا يازين فرشتنا السنة والقرآن
والحب حياتنا يبعد عنا شيء اسمه الشيطان
♥️

أول ما سمعت الأنشوده إتوردت خدودها وفجأه أحمد مد إيديه ومسك إيديها فإرتجفت وفلتت بوكيه الورد ، لما إيديها إرتجفت ضغط عليها بحنان ، ماقدرتش تستحمل ، سحبت إيديها : عـ عشان تعرف تـ تسوق

ضحك : حاضر يا جلالة الملكه كل إللي تؤمري بيه يُنفذ في الحال ^^ ، تحبي تروحي مكان معين ؟؟

_ هو إحنا رايحين فين أصلاً ؟؟

_ أصلي جعان ومبعرفش آكل لوحدي ومش هلاقي حد يشاركني الأكل أحسن من زوجتي وحبيبتي ♥️ ^^

بقت حاسه إنها هتفقد وعيها ، كلمة زوجتي وحبيبتي ليها وقع جميل أوي على قلبها ♥️ ، مش عارفه ترد ولا تنطق بكلمه من كتر الخجل ، فضلت ساكته وباصه في الأرض ^^

_ ها هتختاري إنتي ولا أختار على ذوقي ؟؟

_ المكان إللي يعجبك Smile)

وصلوا المطعم ، نزل فتحلها الباب ، قفل العربيه ومسك إيديها للمره التانيه ، حاولت تسحب إيديها ، مسكها : توأ توأ أظن دلوقتي مش هسوق أهه Very Happy

قعدوا على تربيزه لوحدها بعيد ، أحمد إدالها المنيو تختار وتوترها مخليها مش مركزه في أي حاجه فقالتله عاوزه من إللي هتطلبه ، طلب الأكل ، وهم منتظرينه مسك إيديها الإتنين ، طبع قبله في كفيها : مبارك عليا يا أجمل عروسه في الدنيا ^_^ ♥️

إبتلعت ريقها : يعني أ أفهم من كده إنك إنك مبسوط ؟؟

_ فوق ما تتصوري ^^ عندك شك في كده ؟

_ أصلك ماقررتش ده بنفسك ! زي الخطوبه كده !

_ ممكن تبطلي صيد النكد دلوقتي ، هخليكي تصطادي وتنكدي علينا براحتك بس مش دلوقتي Very Happy

_ قصدك إن أنا نكديه >.<

_ لأ أنا إللي نكدي ، ممكن تستحمليني شويه بقى وماتضيعيش اللحظات الحلوه دي ؟؟ وعلى فكره والله أنا إللي اخترتك مش ماما هي إللي طلبت مني زي ما انتي فاهمه ، بس كنت مستني أكون نفسي الأول وبعدين أتقدم يعني كده كده كنتي هتبقى ليا بإذن الله ^^

فضل أحمد يتكلم عن نفسه وعن حياته وهي توترها بدأ يتلاشى مع الوقت ، وصل الأكل ، بدأوا ياكلوا وفجأه أحمد إتناول حته من الفرخه ودخل إيديه من تحت النقاب ، فتحت فمها بدهشه ، فضلت تمضغ وهي مبتسمه وعيونها بتلمع :'))
بعد ما خلصوا غدا ، إشتروا آيس كريم واتمشوا ع الكورنيش ، طول الوقت هو إللي بيتكلم وهي ساكته ، بتسمعه وبس ، وأحمد مراعي توترها مش متضايق من سكوتها مش مهم المهم إنها دلوقتي جنبه وماسك إيديها وخلاص بقت حلاله :')) ♥️
بعد ما خلصوا جولتهم رجعوا المستشفى وهم طالعين حوطها بدراعه بس المره دي ماحاولتش تسحب نفسها ، كانت محتاجه إحساس الأمان إللي حساه دلوقتي وهي ماشيه جنبه :')) ♥️

أول ما دخلت ، ضمت أمها وكإنها بالضمه دي بتشكرها على قرارها ♥️ ، طبعت قبله على جبينها : ربنا يسعدكم يا حبيبتي :* ♥️

داليا : يلا يا عروسه عشان نروح ، هم مشيوا وباعونا وانا قلت أبداً لازم استناكي

_ أصيله طول عمرك يا دولّلي ♥️ ^_^ بس معلش ممكن نعدي ع البيت الأول هجيب شوية حاجات من هناك ؟

_ أه طبعاً يا حبيبتي

أحمد : تمام يلا هوصلكم في طريقي كده كده رايح أرجع العربيه

_ طيب وماما هتبات لوحدها ؟؟

_ لأ ما انا راجعلها تاني الفتره دي أنا إللي هبات مكان زمايلي

إبتسمت ونزلت مع داليا وأحمد وراهم ، وصلهم للبيت ، قعد في الصاله لحد ما تجيب حاجتها ، تقى بتلم شوية كتب وهدوم ، قامت داليا تساعدها

_ معلش يا دولّلي ناوليني الكتابين إللي في درج المكتب

فتحت الدرج : الأول ؟

_ لأ لأ تاني واحد

لسه هتقفل الدرج الأول ولمحت كتاب خلّاها فتحت الدرج وبصت للكتاب بألم ، بصت على إسم الكاتب (( ريان المصري )) حست بألم في قلبها ، غمضت عيونها وحطت إيديها على قلبها ♥️ Sad((

قربت منها تقى : داليا إنتي كويسه ؟؟

_ هه ! أ أيوه يلا بينا عشان ما نتأخرش على أحمد

_ حاضر ، لأ مش الكتاب إللي في إيديك ده ما انا قولتلك تاني درج ، حاسبي أنا هجيبهم

فضلت منتظره تقى تخلص ، جسدها معاها لكن روحها في عالم آخر !
صوته ، ضحكته ، ملامحه ، كل حاجه دلوقتي شيفاها قدام عيونها Sad

_ داليااااااااا مالك يا بنتي فيه إيه قلبتي فجأه ليه ؟؟!!

_ و ولا حاجه خلصتي ؟؟

_ أيوه بقالي كتير واقفه بقولك خلصت يلا بينا

خرجوا لأحمد ، وصلهم للبيت وراح يرجع العربيه ، تقى رصت حاجتها وقعدت مع عمران وخديجه وناصر وشيرين في الصاله يحكوا شويه ، بتحاول تاخد عليهم بما إنهم أصبحوا أهلها ^^ ، أما عن داليا فسابتهم ودخلت أوضتها ، فضلت باصه للسما ، حتى النجوم إللي كانت دايماً مزيناها مطفيه زي قلبها Sad(
كورت نفسها ع السرير وحطت المخده فوق راسها مش عاوزه تسمع أي أصوات حوليها ، نفسها تنام براحه لكن مش قادره Sad(( ...~

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

عمرو حجز ليه ولمريم ، مريم طيارتها قبله بيوم ، وقبل ما تسافر كلمت خالها وفهمته كل حاجه ، ودعت مارثا وكل ركن في بيتها ♥️ شكرتها على إستضافتها وإنها ساندتها في غربتها ، وصّلها عمرو للمطار ، وصلت القاهره وكانت داليا في إنتظارها ، قضت اليوم عند داليا في بيتها ، داليا كانت على وشك تسألها عن عدنان وعن الشركه بس كل ما تيجي تسأل كبريائها يمنعها ،، وتاني يوم مريم سافرت إسكندريه لخالها ..

عمرو أول ما وصل مصر ، إتصل بخالها حدد معاه ميعاد ، أخد أهله وسافرله ، قعدوا مع بعض وإتفقوا ،قرأوا الفاتحه وحددوا ميعاد الخطوبه بعد أسبوعين ^^ ، داليا فرحت جداً بالخبر وإتفقت تسافر لمريم قبل الخطوبه إن شاء الله ...

أما عن مريم فكل ليله تبكي من الفرحه وتشكر ربها على كرمه :')) ♥️ ، خالها قعد معاها واعتذرلها عن تقصيره معاها السنين إللي فاتت ، رغم إن خلاص فات الأوان بس وعدها يعوضها عن كل لحظه حست فيها إنها وحيده ومن غير أهل !

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

علي كان مسافر و أول مارجع عرف من أهله إن خاله رجع من لندن ومعاه داليا ، هاله لاحظت الفرحه إللي بانت على وشه لما سمع برجوع داليا وكتمت في قلبها ، راح بيت خالته سلم على خاله وإستنى داليا لما رجعت من بره ، سلمت عليه ببرود ، إعتذرت ودخلت تنام ، لاحظ تغيرها ، ما استحملش يقعد أكتر من كده سلم عليهم ومشي ~
~
~
~
داليا كلمت أحمد يجي ع البيت ضروري ، وصل هو وقلقان : خير يا داليا فيه إيه ؟؟

_ عوزاك في مشوار ضروري ، بس هنعدي على تقى ناخدها من الجامعه الأول

_ طيب فيه حاجه يعني ؟ هنروح فين ؟؟

_ ممنوع الأسئله يا حضرة الدكتور ، اتفضل قدامي ^^

راحوا لتقى الجامعه ، أخدوها ومشيوا ، وصلوا أحد الأحياء الراقيه ، وقفت داليا وطلعت شريطه من شنطتها : لف يا أخ عشان نغمولك عينك 3:)

_ بتهزري صح Very Happy ??!! إنتي خطفانا ولا إيه ؟؟

_ هشششش مش عاوزه كلام كتير لف وإنت ساكت يا ولا -_-

_ داليا فيه إيه بجد ؟؟؟

لفته بإيديها وربطت عيونه بالشريطه وتقى واقفه بتضحك ومبسوطه وفي نفس الوقت متشوقه تشوف ردة فعله لما يعرف المفاجئه إللي داليا قالتلها عنها ^^

مسكوه كل واحده من إيد ، دخلوا عماره ، ركبوا الأسانسير ، وقفوا عند شقه وأحمد كل ده مش فاهم حاجه !

وقفته في إتجاه معين وشالت الشريطه من على عينه ، أول ما فتح عيونه وقبل ما ينطق لقى نفسه واقف قصاد لوحه منقوش عليها إسمه ، قرب من اللوحه لمسها وبص لداليا : إيه ده :O ؟؟

_ دي عياده دكتور أحمد عمران المستقبليه إن شاء الله ، جهزتها بشوية أجهزه بسيطه وإنت بقى عليك الباقي إن شاء الله كبرها معاك يا دكتور ^^

_ داليا إنتي ليه عملتي كده وإتكلفتي كل ده :O ؟؟!!

_ أولاً مفيش كلمة إتكلفتي دي بين أم وإبنها يا ولا ولا نسيت إني ربيتك مع ماما >.< وثانياً لو بس ترجع بالزمن لولد صغير بذكرله في الإبتدائيه قالي لما أكبر هبقى دكتور وأعالج كل الناس الفقيره ويبقى عندي عياده كبيره وأكشف ع الناس ببلاش
لو كنت إنت نسيت الحلم ده فأنا عمري ما نسيته لحظه يا نور عيني :'))

مالقاش كلام يقوله ، لمعت الدموع في عيونه وإترمى في حضنها ♥️ وقفت تقى تتأملهم وعيونها دمعت من جمال وصدق مشاعر الأخوه والترابط إللي دايماً تلمسهم بين داليا وأحمد ♥️ :'))

مسحتله داليا دموعه : لسه الشق الثاني من المفاجئه ^^ شايف الباب إللي قصاد عيادتك ده ؟؟ مفتاح الباب ده مع زوجتك العزيزه دي بقى يا سيدي شقه محندقه كده على قدكم هي كانت تبع العياده الأول بس أنا لقيت الأنسب يتقسموا عشان تبقى تقى جنبك طول الوقت وماتتحججش وتقولها كنت في العياده ومعرفتش ارد مش هترد هتلاقيها فوق دمااغك Very Happy

ضحكت تقى Very Happy ، أحمد : يا حبيبتي ليه كلفتي نفسك ولحقتي تعمل كل ده امته !!

_ بطل عبط يا ولا مفيش حاجه تغلى عليكم ثم أنا بحضر للمفاجئه دي من شهوووور وأنا في لندن

طبع قبله على جبينها : ربنا ما يحرمني منك أبداً يا أعظم أخت وأم في الدنيا

إبتسمت بحنان : ولايحرمني منك يا حبيبي ♥️ ، يلااااا طلّعي المفاتيح يا توتا عشان صاحب المفاجئه يتفرج عليها كويس Wink ♥️

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

داليا كلمت نِهال تطمن عليها وكانت مستغربه إنها إتأخرت في لندن ونِهال إعتذرتلها إنها مارجعتش بعدها بأسبوع زي ما قالتلها لإن زوجها جاله شغله عطلهم عن السفر فإضطروا يأجلوه .
سافرت داليا مع خالها لإسكندريه عشان تحضر خطوبة مريم وعمرو ، كانت مبسوطه أوي وهي شايفه الفرحه في عيونهم :')) ♥️
بص عمرو لمريم وعيونها بتقوله أخيراً بعد الصبر والعذاب ده كله ربنا عوضنا وجمعنا من تاني بعد فراق سنين طويله مرت وكإنها قرون :')) ♥️
ردت عيونه : أوعدك إني هصونك ، هكونلك أخ وأب وزوج وحبيب ، أوعدك هكونلك كل حاجه في حياتك ، هكونلك أهلك وناسك ♥️

بعد الخطوبه باتت مع مريم الليله دي وبعدها رجعت ع القاهره مع خالها

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••

يُتبع Smile)
ندا سليمان
ندا سليمان
Admin

عدد المساهمات : 242
تاريخ التسجيل : 23/11/2014
العمر : 30

https://nadasoliman.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى